nog steeds dikke wintervacht

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

maad_dfhhl

nog steeds dikke wintervacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-17 11:51

Ik weet niet of het hier goed staat, sorry daarvoor

Ik heb nu sinds een paar weken een shetlander die verwaarloost was opgevangen maar ze zit nog steeds heel erg in de wintervacht... deze liet een beetje los maar nu ik dat losse eraf heb gehaald zit de rest muurvast, wat kan ik hiertegen doen? Is scheren misschien een optie of is dat niet handig, ze staat 24/7 buiten met inloopstal en ze is 28 jaar... ik weet niet zo heel goed hoe ik der uit haar vacht wil helpen maar vind het echt zielig hoe ze er nu bij staat.
Hebben jullie tips?

Magrathea

Re: nog steeds dikke wintervacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 11:56

Het is niet ongebruikelijk dat oudjes wat dikker in hun vacht blijven zitten, die kunnen zichzelf niet meer goed warm houden en de vacht compenseert dat een beetje

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 11:58

Scheren en bloed laten testen op PPID.

linda_gigant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 11:58

Ik zou dr scheren. Evt wel een regendekentje aanschaffen voor de dagen dat t wat minder weer is. Dan kan ze deze winter rustig een goede vacht opbouwen. En in de lente een beetje lijnzaad bijvoeren kan komt ze beter uit dr vacht.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 11:59

Mijn shet x mini heeft een gezonde vacht en ik heb hem 11 jaar en hij krijgt zijn echte dunne velletje altijd nu pas, en augustus begint hij alweer nieuwe wintervacht aan te maken.
Hij heeft er nooit last van en heeft altijd een glimmende vacht en heeft het bijna nooit te warm.

Maar als jouwe er echt last van heeft kun je haar scheren, zou ik wel alleen doen als ze constant zweet.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 12:23

Heb je al op Cushing laten prikken?Kijk eens in het centraal Cushingtopic

Kcinarual

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 12:38

Ik heb mijn shetlander ook geschoren, hij staat zonder deken 24/7 buiten. Hij had wel een zomervacht, maar die zomervacht was net zo dik als de gemiddelde wintervacht van een warmbloed paard :(.

maad_dfhhl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-17 13:03

Oke thanks voor de tips! Maar aangezien ik der nog maar paar weken heb dacht k is t dan verstandig om te gaan scheren omdat ik nog niet zo veel over der weet... maar jullie zeggen dus dat ze nu gewoon geshoren kan worden zonder dat ze ziek word ofzo? Ik ben bang als t regent dat ze ziek word omdat het door gaat tot der huid... en dat ze dan kou vat maar dat gebeurt dus niet?

anitaolja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 13:26

Zoals al eerder een paar keer is aangegeven LATEN TESTEN OP CUSHING ! en je inlezen wat het is en inhoud...niet zomaar gaan scheren...

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 13:33

Heeft de pony het warm? Staat ze in rust te zweten/pompen?

Zoja dan zou ik een deel van de wintervacht scheren. Alleen buik en hals bijvoorbeeld. Dan is ze nog wel beschermd tegen regen

En even bloed laten trekken en wormenondezoek. Cushing is vrij waarschijnlijk op deze leeftijd maar een vitaminetekort of een wormbesmetting kan er ook voor zorgen dat ze niet door de vacht komen.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 13:35

anitaolja schreef:
Zoals al eerder een paar keer is aangegeven LATEN TESTEN OP CUSHING ! en je inlezen wat het is en inhoud...niet zomaar gaan scheren...

TS is 14, iets vriendelijker reageren mag best. Betaal je zelf de dierenarts kosten of jouw ouders? Overleg met hen om bloed te laten prikken en zorg dat je wat informatie verzamel over o.a. de ziekte van cushing, dan is het voor hen makkelijker te begrijpen waarom bloed prikken nodig is :)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 13:50

Mensen, het beestje is 28, heel normaal dat ze geen hele mooie vacht heeft.
Ik zou alleen scheren als ze het vaker echt warm heeft, anders is er toch kans dat ze het misschien koud krijgt zonder vacht.
Sowieso als ze verder oké oogt eerst even afwachten, kan best zijn dat ze over een paar weken al veel beter in haar vacht komt te zitten.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 14:08

Nee juist niet alles op de leeftijd schuiven maar laten nakijken door een dierenarts.

Je staat versteld hoeveel zogenaamde ouderdoms klachten herstellen als je gericht behandeld voor bijvoorbeeld PPID.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 00:13

Jessix schreef:
Nee juist niet alles op de leeftijd schuiven maar laten nakijken door een dierenarts.

Je staat versteld hoeveel zogenaamde ouderdoms klachten herstellen als je gericht behandeld voor bijvoorbeeld PPID.

Inderdaad, even een dierenarts vragen om langs te komen om bloed te prikken. Bloed laten testen op Cushing en gelijk overleggen of je een wormspuit geeft of eerst test op wormen. Je kan een deel van de borst scheren maar als je pony cushing heeft is vaak ook de thermometer ontregeld. Je pony kan het dan bijvoorbeeld koud hebben terwijl het helemaal niet koud is. Veel sterkte met je pony!

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 00:52

In het gras zetten als daar geen probleem mee zijn. Dan laten ze het eerst hun vacht los

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 00:56

Testen op PPid, zeker gezien de leeftijd is dat niet onwaarschijnlijk. Er is goede medicatie beschikbaar voor ppid

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 11:08

Gewoon scheren. Bij zon oud beestje heeft het lichaam niet voldoende energie om de vacht goed te onderhouden. Dit kun je helpen door te scheren.

Achaiah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 11:10

Ik ben het eens met bovenstaande. Zou haar sowieso nu gaan scheren. Het is echt veel te warm om in wintervacht rond te lopen. En een dierenarts erbij.

maad_dfhhl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-17 19:35

Oke dus jullie zeggen sws scheren, maar heeft der lichaam wel genoeg energie om zichzelf warm te houden? Anders koop ik een paar dekentjea voor der maar welke diktes raden jullie aan? De DA komt binnenkort

anitaolja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 12:49

Wacht eerst maar af wat de dierenarts ervan zegt

_Penny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 15:19

Inderdaad even afwachten wat de dierenarts zegt, scheren lijkt me een goed plan :)