Depressief/rouwend paard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

esmee1233

Depressief/rouwend paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-17 16:20

Hoi allemaal,

Deze zomer ben ik al 4 jaar in het bezit van mijn 14 jarige D-pony Dazzle. Zij is nooit het makkelijkste geweest in de omgang/rijden. Is met grondwerk vaak sloom en niet gemotiveerd en met rijden moeilijk te bereiken. Een pony waarvoor je je 100% moet inzetten om er iets uit te krijgen.
Voordat ik commentaar krijg dat ik haar medisch moet laten checken. Er is medisch niks uitgekomen. Dit heb ik allemaal gecheckt om inderdaad pijn en ziekte uit te sluiten.

Vorige maand ongeveer heb ik haar na een paar dagen samen op vakantie te zijn gegaan een weekje stil gezet, dit ivm een oudere blessure die dreigde terug te komen. Ik had een afspraak gemaakt bij de kliniek om dat te laten checken dus even niet gereden tot die afspraak.
In die week is het paard wat naast haar in stal staat overleden aan koliek. Paard heeft een enorm heftige nacht gehad met veel koliekaanvallen en andere gruwelijke gebeurtenissen. Dit heeft Dazzle allemaal van dichtbij mee gekregen. Ik heb haar toen het paard ingeslapen werd afscheid laten nemen.

Nadat er bij de kliniek niks uitkwam qua blessure zijn wij het rijden rustig weer op gaan pakken. Maar Dazzle had nergens meer zin in. Bosritten zijn niet leuk meer. Dressuur, springen, grondwerk, vrijheidsdressuur, beginselen van de klassieke rijkunst, alles heb ik (samen met mijn moeder die betrokken is) geprobeerd maar nergens kan ze motivatie van krijgen. Ze staat lusteloos om zich heen te kijken en reageert niet meer. Zelfs een brokje aanpakken gaat met moeite. De pony is niet meer te bereiken en geeft je vooral het gevoel van: "Wat moet je nú weer van me"
Maar ze kan daarentegen wel opeens exploderen van energie en spanning. Tijdens het longeren opeens 10 minuten lang heel hard rondjes galopperen en dan is het aan mij om te wachten totdat ze stopt. Ook hier is ze niet meer te bereiken.
Als paardenmensen snappen jullie waarschijnlijk wel dat dit een vervelend gevoel geeft aangezien je paard nou eenmaal je maatje is en je wilt dat je maatje gelukkig is.

Is het mogelijk dat mijn paard enorm aan het rouwen is om haar, vorige maand, ingeslapen vriendje of moet ik het ergens anders zoeken?
Ik ben momenteel ten einde raad waar ik deze pony nog mee op kan vrolijken. Ze staat de hele dag op de wei en lijkt dit als enige wel leuk te vinden, maar wanneer ik haar hieruit wil halen om iets met haar te gaan doen lukt het allemaal niet meer.
Iemand iets soortgelijks meegemaakt of een idee om dit 'op te lossen?' Misschien een trainingsmethode of weet ik veel wat, alle suggesties zijn welkom.

Sorry voor het lange bericht :o

antje_vip

Re: Depressief/rouwend paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 16:23

Dat kan zeker, mijn pony heeft het ook een aantal maanden gehad na het overlijden van een andere pony. Maar ze stond toen ook alleen, we hadden natuurlijk allemaal even tijd nodig voor er een nieuwe kwam. Toen ze weer een weidemaatje had ging het beter.

esmee1233

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-17 16:24

antje_vip schreef:
Dat kan zeker, mijn pony heeft het ook een aantal maanden gehad na het overlijden van een andere pony. Maar ze stond toen ook alleen, we hadden natuurlijk allemaal even tijd nodig voor er een nieuwe kwam. Toen ze weer een weidemaatje had ging het beter.

Vergeten te melden maar Dazzle staat met 6 andere paarden in een kudde in het weiland en heeft nog steeds veel andere paarden om haar heen in stal.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 16:28

Mijn friese merrie heeft heel erg gerouwd om haar moeder. Zij was bij mij geboren en met 6 maanden naar de opfok gegaan. Mama was er nog. 2 Jaar later haalde ik mijn merrie terug en het was alsof ze nooit bij elkaar vandaan waren geweest. 3 jaar later en dus weer 3 jaar samen, is haar moeder plots naar de kliniek gegaan en hebben we daar in laten slapen. Ik denk dat mijn merrie 5 maanden van de leg is geweest. Toen ik haar een dag in de buitenbak reed naast een bos, kwam mijn stalgenoot terug met haar Fries. Mijn merrie heeft zo hard gegild en tot op de dag van vandaag denk ik dat dit was omdat zij dacht dat het haar moeder was. Het trok gelukkig langzaam weg, maar zeis toen wel heel erg opzichzelf geworden. In de wei koos ze altijd een fries uit als weidemaatje.

Ze rouwen wel degelijk/

karelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 20:43

Hier ook gehad met een Welshje. Liep altijd bij twee paarden en een andere pony in. Maar ze kon maar met 1 paard overweg, toen ik deze moest laten inslapen is ze echt maanden erg down geweest. Toen ik een nieuw paard heb gekocht waar ze erg goed mee overweg kon, zag je haar helemaal opbloeien.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 20:47

Ik herken het wel,mijn paard heeft het ook gehad toen haar Maatje waar ze 11 jaar mee leefde wegviel.Ik van de DA iets van phytotonics gekregen het was wel prijzig maar het hielp wel.

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 21:09

herkenbaar, mijn fries heeft ook een eigen rouwproces nadat zijn maatje waar hij al 8 jaar dag en nacht mee samen was is ingeslapen. Hij is anderhalve week alleen geweest en daarna hebben we een pony erbij gezet. Normaal is het een erg makkelijk paard maar toch had de kennismaking en acceptatie van de pony behoorlijk wat voeten in aarde. Ondertussen (5 maanden later) gaat het goed genoeg maar zo close als met mijn eigen pony toen is hij niet geworden. Mijn fries heeft er volgens mij ook echt mentaal en fysiek een klap mee gehad...dus ja, rouwen kan zeker. Heel naar, misschien inderdaad bespreekbaar maken bij de DA dat ze zo down is en misschien kun je met een toevoeging haar wat blijer krijgen. Iets wat anti-depressief werkt.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 21:24

Had ik ook meegemaakt met een pony paartje op de kinderboerderij hier in schiedam. Toen net de ene was overleden (Haflinger) hinnikte het vriendje (een shetlander) het helemaal uit, en maar hinniken en maar omkijken waar haar vriendinnetje was. Ja, vriendinnetje was allang overleden, maar blijkbaar wilde de shet daar niets van weten. En steeds maar hinniken (roepen) naar haar vriendin die nooit meer terug zou komen. Echt een hele treurige aanblik.

Na een paar weken overleed ook de shet achteraf. (zijn nu weer nieuwe ponies voor in de plaats gekomen)

Dus ja, paarden kunnen rouwen.

esmee1233

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-17 21:28

Wat "fijn" om dit zo te horen... Dan dacht ik iig niet verkeerd. Ik ga even met de DA overleggen of hij wat weet en wat meer informatie inwinnen over producten die misschien bevorderend kunnen helpen. Dankjulliewel voor jullie ervaringen!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 21:35

esmee1233 schreef:
Wat "fijn" om dit zo te horen... Dan dacht ik iig niet verkeerd. Ik ga even met de DA overleggen of hij wat weet en wat meer informatie inwinnen over producten die misschien bevorderend kunnen helpen. Dankjulliewel voor jullie ervaringen!

Paarden kunnen inderdaad een maatje gruwelijk missen, dat onderschatten veel mensen nog wel eens. Je verteld dat lichamelijk alles is uitgesloten maar is haar bloed toen ook onderzocht op tekorten en misschien is het wel een optie om dat dan nu nog eens te doen. Mensen worden ook depri wanneer ze bepaalde stofjes missen.

esmee1233

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-17 21:37

Bloedonderzoek ga ik meenemen! Bedankt!

finalytrue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 21:54

Allereerst je verontschuldigingen voor lange berichten in het belang van je paard is overbodig dit laat alleen maar zien dat je echt begaan bent met je pony. Je hele verhaal doet denken aan een ongelukkig paard die als topje van de ijsberg nu te maken heeft met groot verlies. Mijn tip zou zijn eens te gaan kijken op de site van Symone Ottenvanger, zij kan jullie misschien helpen. Er zijn verschillende ervaringen met haar ook te vinden hier op bokt..... Heel veel succes en niet opgeven hoor!