Deze zomer ben ik al 4 jaar in het bezit van mijn 14 jarige D-pony Dazzle. Zij is nooit het makkelijkste geweest in de omgang/rijden. Is met grondwerk vaak sloom en niet gemotiveerd en met rijden moeilijk te bereiken. Een pony waarvoor je je 100% moet inzetten om er iets uit te krijgen.
Voordat ik commentaar krijg dat ik haar medisch moet laten checken. Er is medisch niks uitgekomen. Dit heb ik allemaal gecheckt om inderdaad pijn en ziekte uit te sluiten.
Vorige maand ongeveer heb ik haar na een paar dagen samen op vakantie te zijn gegaan een weekje stil gezet, dit ivm een oudere blessure die dreigde terug te komen. Ik had een afspraak gemaakt bij de kliniek om dat te laten checken dus even niet gereden tot die afspraak.
In die week is het paard wat naast haar in stal staat overleden aan koliek. Paard heeft een enorm heftige nacht gehad met veel koliekaanvallen en andere gruwelijke gebeurtenissen. Dit heeft Dazzle allemaal van dichtbij mee gekregen. Ik heb haar toen het paard ingeslapen werd afscheid laten nemen.
Nadat er bij de kliniek niks uitkwam qua blessure zijn wij het rijden rustig weer op gaan pakken. Maar Dazzle had nergens meer zin in. Bosritten zijn niet leuk meer. Dressuur, springen, grondwerk, vrijheidsdressuur, beginselen van de klassieke rijkunst, alles heb ik (samen met mijn moeder die betrokken is) geprobeerd maar nergens kan ze motivatie van krijgen. Ze staat lusteloos om zich heen te kijken en reageert niet meer. Zelfs een brokje aanpakken gaat met moeite. De pony is niet meer te bereiken en geeft je vooral het gevoel van: "Wat moet je nú weer van me"
Maar ze kan daarentegen wel opeens exploderen van energie en spanning. Tijdens het longeren opeens 10 minuten lang heel hard rondjes galopperen en dan is het aan mij om te wachten totdat ze stopt. Ook hier is ze niet meer te bereiken.
Als paardenmensen snappen jullie waarschijnlijk wel dat dit een vervelend gevoel geeft aangezien je paard nou eenmaal je maatje is en je wilt dat je maatje gelukkig is.
Is het mogelijk dat mijn paard enorm aan het rouwen is om haar, vorige maand, ingeslapen vriendje of moet ik het ergens anders zoeken?
Ik ben momenteel ten einde raad waar ik deze pony nog mee op kan vrolijken. Ze staat de hele dag op de wei en lijkt dit als enige wel leuk te vinden, maar wanneer ik haar hieruit wil halen om iets met haar te gaan doen lukt het allemaal niet meer.
Iemand iets soortgelijks meegemaakt of een idee om dit 'op te lossen?' Misschien een trainingsmethode of weet ik veel wat, alle suggesties zijn welkom.
Sorry voor het lange bericht