Jeuk kootholte Tinker

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

hoikimmmy

Jeuk kootholte Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-17 13:18

Hallo! :wave:

Sinds een paar weken heeft mijn verzorgtinker last van jeuk, als ik bij hem op stal kom staat hij heel hard met 1 been naar achter te trappen en langs zijn been te schuren. Ik mag er gewoon aankomen en behalve wat schilfers kan ik eigenlijk niks raars ontdekken.
Nu heeft hij wel veel beharing aan zijn benen en misschien met de warmte dat dit gaat jeuken? Of zouden het mijten zijn? Maar hoe herken ik dit?
Tijdens het rijden lijkt hij nergens last van te hebben hij loopt mooi en stopt niet ondetussen om te schuren of dergelijke. Ik spoel hem met dit warme weer af na het rijden en spoel dan extra goed zijn sokken uit en daar heeft hij ook geen problemen mee verder.

Iemand die mij kan helpen of weet wat ik eraan zou kunnen doen?

Alvast bedankt

girlyggirl

Re: Jeuk kootholte Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 13:26

Klinkt als mijt..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 13:30

Dat zijn mijten :j Bijna elke tinker krijgt er wel eens last van. Het is goed te behandelen met middeltjes als sebacil (3 x achter elkaar behandelen, met telkens 10 dagen ertussen) of cydectin (één behandeling is dan voldoende, het middel kun je dan het beste verdelen in vijf delen waarvan er vier over elk been worden verdeeld en een deel bij de maanaanzet en staartaanzet).
Mijten kun je met het blote oog niet zien. Ze zijn heel klein en graven gangetjes onder de huid war dus de jeuk veroorzaakt.

❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 13:39

Toen ik mijn Tinker kocht, bleek ze ook mijt te hebben.
Van alles geprobeerd, niets hielp.

Behalve stronghold (voor huisdieren). Elk been 1 pipet in de kootholte en eentje bij de maanaanzet.

Geen last meer gehad :-)

hoikimmmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-17 14:00

8nnemiek schreef:
Dat zijn mijten :j Bijna elke tinker krijgt er wel eens last van. Het is goed te behandelen met middeltjes als sebacil (3 x achter elkaar behandelen, met telkens 10 dagen ertussen) of cydectin (één behandeling is dan voldoende, het middel kun je dan het beste verdelen in vijf delen waarvan er vier over elk been worden verdeeld en een deel bij de maanaanzet en staartaanzet).
Mijten kun je met het blote oog niet zien. Ze zijn heel klein en graven gangetjes onder de huid war dus de jeuk veroorzaakt.

Dankjewel voor de duidelijke uitleg. _/-\o_
Klinkt wel echt als een heel vervelend beestje bah maar gauw wat aan doen.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 14:04

Je kunt ook wassen met anti-vloshampoo voor honden (met als werkzame stof bijvoorbeeld permetrine) en de sokken tot op de huid goed met het spul inmasseren en dan laten intrekken. Oppervlakkig de sokken afspoelen (niet uitspoelen) en een week of 2 later herhalen. Een flesje Beaphar knock-down kost een tientje of zo bij de dierenwinkel.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie