Paard rare bulten op flank en buik

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Paard rare bulten op flank en buik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 10:33

Donderdag haalde ik mijn paard uit de wei en ben gaan wandelen met haar, in de berm wat laten grazen en daar best wel last van blinden, ze had geen deken op.
Dat ik terug kwam en ging poetsen zag ik net voor haar ene flank 3 bulten zitten ter grootte van een ei die heel gevoelig waren, kon niks geks vinden voor de rest dus coolingsgel erop en thats it.
Vrijdag niet meer gevoelig en de 3 bulten waren veranderd in 1 grote bult.
Zaterdag nog steeds hetzelfde maar nu onder haar buik in ene ook 1 hele grote gevoelige bult, zondag hetzelfde en die onder haar buik lijkt zelfs groter, niet gevoelig.
Temperatuur is gewoon normaal elke keer, maar ben toch wel benieuwd wat jullie ervan denken?
Gestoken? Allergische reactie? Klap van een paard (staan sinds een paar weken 2 nieuwe in de groep).

In de wei geen gekke planten of iets te zien, wel veel prikbeesten, ze staat sinds donderdag met vliegendeken met buikflap in de wei.

Foto van de bult op de flank lukte niet want is op de foto niet te zien, op deze foto zie je het wel een beetje bij haar flank dit is onder haar buik, lijkt kleiner als dat het is:

Afbeelding

horsezz578

Re: Paard rare bulten op flank en buik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 10:38

Misschien is het Oedeem?
Als dat zo is twee keer met je paard rustig lopen en de bult veel koelen. Twee keer per dag 10 minuten is gneoeg. Als je vaker de tijd hebt met het warme weer zou het best zijn!

Probeer wel de oorzaak te vinden, want misschien is er meer aan de hand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 10:41

Dat zou ook nog kunnen inderdaad, ga mij daar eens in verdiepen want ben helemaal niet bekend met een oedeem.
Komt een oedeem ook voor op de zijkant vd buik dan?

Vandaag nog niet op stal geweest maar als het vandaag niet beter geworden is ga ik sowieso de dierenarts even bellen.

horsezz578

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 10:43

Romy1234 schreef:
Dat zou ook nog kunnen inderdaad, ga mij daar eens in verdiepen want ben helemaal niet bekend met een oedeem.
Komt een oedeem ook voor op de zijkant vd buik dan?

Vandaag nog niet op stal geweest maar als het vandaag niet beter geworden is ga ik sowieso de dierenarts even bellen.

Oedeem kan op meerde plekken komen. Het is een vochtophoping onder de huid.
Zou ik ook doen! Je kan beter langsgaan en er is niets ergs, dan dat je te laat bent!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 11:56

Oké, nou bedankt iig voor je reactie :)
Dacht dat een oedeem alleen onder de buik voorkwam.

Als het nou al minder geworden was had ik even afgewacht maar vind vanaf donderdag lang zat om te wachten.

Nog meer mensen met ideeen wat het zou kunnen zijn?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 13:16

Mijn paard krijgt ook vaak zo'n reactie op dazen beten..heel erg sneu maar er is niks aan te doen.{behalve deken en goed insprayen natuurlijk}
Duurt soms wel een week voordat het weg trekt.

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 13:23

Mijn pony krijgt deze bulten als reactie op sommige dazensteken. Heel vreemd want het is niet bij elke steek zo. Kan idd heel groot worden en het voelt een beetje als een "plakkaat" onder de huid. De bult is vrij hard, niet echt zo zacht dat je het echt kunt induwen. Duurt bij mijn pony ongeveer een weekje voordat het weg is. Vaak wordt het de eerste dagen zelfs groter...

Je kan bij mijn pony vaak ook duidelijk het steekplekje voelen (klein hard puntje)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 14:58

Dank jullie voor de reacties, heb haar al 16 jaar en heb het nog nooit eerder gezien bij haar.
Ze was gisteren opgevenment wel aan het rennen in de wei, wou er maar alste graag uit (normaal heeft ze dat nooit zo), en ook ik werd in die korte tijd een aantal keer gestoken. Rest vd groep stond wel rustig.

Ga straks eens kijken of ik het in kan drukken of niet.

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 15:31

Mijn pony heeft het ook pas sinds afgelopen zomer, kan gewoon een allergie zijn he. Die kunnen altijd zomaar uit het niets ontstaan, dus ook na jaren geen last helaas ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 07:43

Even een update:

Da erbij geweest en die dacht aan een allergische reactie op een insect oid, voor de rest is paard gewoon normaal qua gedrag, temperatuur etc. Dus een week aankijken en mocht er iets veranderen of de bulten zijn na die week nog niet minder aan het worden toch weer bellen.

Kwam ik gisteren op stal aan maar lijkt wel of er nu meer bulten bij komen, voornamelijk onder haar buik dus begin mij toch wel zorgen te maken nu, even kijken hoe het straks is maar denk de da maar weer bellen.

Mocht iemand nog ideeen of tips hebben hoor ik die graag!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 08:48

Zit de vliegendeken ook onder de buik? of laat ie de buik vrij? dat rennen in de wei duid echt wel op insecten inderdaad. Wat je kan doen als je de mogelijkheid hebt en het echt erg is met de insecten/ bulten is om haar s"nachts naar buiten te doen en overdag op stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 09:07

Ze heeft wel een vliegendeken met buikflap die ze ook op heeft gehad sinds ze de bulten heeft, weet het niet zeker of ze die gisteren overdag ook op heeft gehad aangezien ik savonds pas op stal was, zal dat nog even navragen aan de staleigenaar vandaag.

Helaas wil de staleigenaar niet dat de paarden snachts op de wei staan, dus heb daar vrij weinig over te zeggen, anders was dat een goeie optie geweest inderdaad.

Yank

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 09:32

Meeste eczeemdekens hebben een brede buikflap die echt hele buik bedekken (Rambo of Shires bijvoorbeeld). Misschien beschermt dat jouw paard beter dan vliegendeken.

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 09:43

Yank schreef:
Meeste eczeemdekens hebben een brede buikflap die echt hele buik bedekken (Rambo of Shires bijvoorbeeld). Misschien beschermt dat jouw paard beter dan vliegendeken.

Volgens mij is het pyjama model zelfs in de aanbieding bij divoza, hebben ook een vrij grote buikflap. Misschien het proberen waard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 10:25

Dat zou inderdaad een optie kunnen zijn om te proberen, misschien dat dat beter wil.
Deze bedenkt het grootste gedeelte vd buik wel maar de bulten zitten juist onder dat stuk waar de buikflap zit. Heb haar maar 1x zo zien rennen in de wei overigens, andere keren staat ze wel rustig maar goed die insecten zullen niet constant steken lijkt mij dan weer.

Ben gelijk ook al aan het doemdenken, bad bentheim is hier niet heel ver vandaan, moeraskoorts? Maar dan zou ze meer symptomen moeten hebben en de andere paarden ook ergens last van moeten hebben toch? Of tumoren, maar groeien die zo snel en zo veel in ene?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 10:31

Nee joh..nuchter blijven, het komt gewoon van de insecten..bij die van mij steken ze soms ook door de deken heen. Hij heeft ook plekken op zijn hals onder de deken..misschien word het nu ook wat beter nu het wat minder warm is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 10:34

Ik hoop dat je gelijk hebt, heb wel redelijk nuchter verstand en ondanks dat mijn paard 24 is wil ik haar nog lang niet kwijt.
Heb jij een gewone vliegendeken of eczeemdeken Elisa?

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 10:43

Ik zou je niet gelijk druk maken. Ik ben vorige week gestoken door een wesp en heb nog steeds een rode vlek, heeft een week gejeukt.

Bij mijn paard gingen de bulten zelfs eerst groeien voordat ze kleiner werden. Heeft toch ook een flinke week geduurd voordat het wat ging slinken. Ik maakte me ook zorgen. Je kan altijd wassen met betadine oplossing, dat ontsmet en zal reinigen. Voor je eigen gemoedstoestand gewoon temperaturen, maar denk echt niet dat je je zorgen hoeft te maken :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 10:48

Romy1234 schreef:
Ik hoop dat je gelijk hebt, heb wel redelijk nuchter verstand en ondanks dat mijn paard 24 is wil ik haar nog lang niet kwijt.
Heb jij een gewone vliegendeken of eczeemdeken Elisa?

Ik heb een gewone vliegendeken, maar wel een redelijk dichte dus was ook verbaasd toen ik het de eerste keer zag dat er gewoon door de deken heen gestoken was. Ook op zijn kont trouwens..toen kreeg ie ook zo'n enorme plakkaat als die van jou heeft..duurde ook een week voordat dat een beetje weggetrokken was. -O-

Maar inderdaad, voor de zekerheid kun je altijd temperaturen en mocht ze een zieke indruk maken dan de DA bellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 08:54

Dank je wel voor je reactie.

Gisteren leken de bulten iets geslonken te zijn, denk ook omdat het nu minder warm is ofzo.
De 1e bult was wel weer iets groter, haar temperatuur was ietsjes hoger als normaal, normaal zit ze rond de 37,5 en nu 37,9, ze toonde ook wat slomer als normaal en had wel eetlust maar niet zo bloedfanatiek als normaal.

Afbeelding
Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 08:34

Lijkt er op dat de bult meer naar beneden gezakt is..hou het even in de gaten, het moet nu wel steeds wat minder gaan worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 20:54

Inmiddels een tijdje verder, alle bulten behalve de 1e zijn weg getrokken.
De 1e bult begint sinds een paar dagen in ene nog veel groter te worden, da heeft er zaterdag naar gekeken en zegt nog steeds allergie voor waarschijnlijk een insect, maar was er zelf niet bij bij de afspraak dus ook geen fatsoenlijke uitleg kunnen geven.
Ze heeft er geen last van, morgen de da maar weer eens bellen.

Als iemand idieeen heeft wat dit zou kunnen zijn hoor ik dat natuurlijk graag!

Afbeelding

Afbeelding

De bult lijkt op de foto overigens een stuk kleiner als dat hij is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 08:53

Is die bult hard of zacht?

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 09:25

Was er een poosje geleden op bokt niet iemand wiens paard ook van die rare bulten had; erger dan dit paard, maar wel beetje zelfde type. (misschien moet je even zoeken binnen bokt).

horsezz578

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 09:42

Hevonen schreef:
Was er een poosje geleden op bokt niet iemand wiens paard ook van die rare bulten had; erger dan dit paard, maar wel beetje zelfde type. (misschien moet je even zoeken binnen bokt).

Precies waar ik ook aan dacht!