Hij heeft twee Friese merries die hij wil laten dekken.
Twee jaar geleden is hij begonnen, echter werden de merries niet hengstig toen. Van insemineren is het dat jaar niet gekomen, omdat ook hengstig spuiten (als ik het me goed herinner) niet voldoende resultaat had.
Baarmoeder is toen schoon gemaakt met zo'n injectie.
Vorig jaar werden de beide merries (het gaat trouwens om volle zussen) wel keurig hengstig en kregen ze ook erg mooie eitjes (structureel!). De ene tot 3,5cm en de andere wel 4-4,5cm. Geen probleem met insemineren zou je dus zeggen. De datums worden constant keurig genoteerd (van begin hengstigheid etc.) en er wordt rondom de hengstigheid dagelijks gescand en indien het logisch (groot ei/vlak voor eisprong) is wordt er ook geïnsemineerd.
Na 3 of 4 cyclussen waren de merries allebei nog niet drachtig en hebben we ze naar de hengst toe gebracht. Ook omdat de dierenarts constateerde dat het sperma niet optimaal was na bezorging. (variërend van 40-65%)
Dit bracht helaas (ruim 2 maanden daar gestaan tot einde seizoen) ook geen succes, in tegendeel, de merries waren er erg gestresst en moesten worden gesedeerd voor het scannen en insemineren in een opvoelbox. Iets dat thuis niet nodig is, thuis is een praam niet eens nodig. Laat staan een opvoelbox.

Inmiddels zijn we dit jaar al ruim 3 cyclussen verder en heeft de eigenaar een andere hengst gekozen die wat vruchtbaarder is. Volgens de hengstenhouder heeft deze nog niet één merrie gehad die niet drachtig is geraakt. Dat zou je hoopvol kunnen noemen, maar ze zijn al 2 keer geïnsemineerd met sperma van deze hengst en nog steeds niet drachtig.
Tevens hebben ze al eens een injectie gegeven waardoor het ei mooi zacht wordt? Eigenaar kon niet meer op de naam komen en mij zegt het zo even niets. Het ging in ieder geval niet om het hengstig spuiten.
Anyhow, de vraag is... Heeft iemand nog ideëen? De ene merrie (cyclussen lopen inmiddels uit elkaar) heeft dit jaar ook nog weer een injectie gehad om de baarmoeder schoon te krijgen.
De merries weer naar de hengst toebrengen lijkt geen goed idee gezien ze er vorig jaar nogal veel stress hebben gehad. Bovendien is het sperma van de nu gekozen hengst wel goed.
Wie heeft een soortgelijke situatie gezien/gekend? En kan ons wat meer vertellen?