Ervaring sarcoïd verwijderen onder buik

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Yelizaveta

Ervaring sarcoïd verwijderen onder buik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-17 17:33

Hallo bokkers,

Vandaag is de dierenarts gekomen omdat mijn merrie een sarcoïd onder haar buik heeft. Op de plek waar de singel komt.
Ze heeft het al zeker twee jaar, het was eerst een grijs korstje ze had er geen last van. Volgens mijn da geen zorgen zolang er geen problemen waren.
Een paar weken geleden leek het er af te vallen. Was het dat maar, het is beginnen zwellen. Er kwamen wondjes op, die telkens weer open gaan en bloeden als ik rijd.
Vandaag is de da geweest en hij gaat het woensdag wegsnijden. Het is dus een wrat met eronder een abces. Er kwam bloed/etter uit. En je mag het niet aanraken. Het doet echt pijn.
Er is helaas geen andere optie, zeker omdat het op zo'n moeilijke plaats zit.
Nu heeft ze antibiotica poeder gekregen, ik moet het dagelijks ontsmetten en woensdag gaat het dan gebeuren.
Het gaat bij mij op de weide gebeuren. Onder volledige narcose.
Moest er iets gebeuren en zou ze op stal moeten staan (ik heb enkel een schuilstal) kan ik altijd bij familie terecht.

Dit is de boosdoener
Afbeelding

Ik vind het best wel spannend. Ik heb een super da dus daar moet ik mij geen zorgen over maken. Ik mag zeker een maand niet rijden, dat is het minste van mijn zorgen welzijn gaat voor.
Dus iemand ervaring met het verwijderen van een wrat? Is het teruggekomen? Geneest het goed in de zomer met vliegen?

Alvast bedankt

Ibbel

Re: Ervaring sarcoïd verwijderen onder buik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 17:42

Een sarcoid is geen wrat, het is een tamelijk agressieve tumor. Wegsnijden betekent vaak dat het versneld en agressiever terugkomt. Er zijn andere behandelingen, BCG injecties of 'Liverpoolzalf' zijn de bekendste.

Dat gezegd hebbende, heb ik een merrie gehad waarbij ik zo'n 'wrat' heb laten weghalen, omdat noch ik noch de dierenarts wisten wat het was, en het ding ook in de weg zat (achter de oren). Het resultaat van dat weghalen was prima.

En het langer termijneffect líjkt te zijn geweest dat het afweersysteem van mijn paard de andere sarcoiden (die had ze ook) zelf heeft opgeruimd. Maar op basis van mijn ervaring zou ik niet voor wegsnijden gaan nu ik weet wat ik toen niet wist.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 18:00

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 21:05

Die sarcoïd kun je beter met een laser wegsnijden. Hij komt juist terug door het bloed wat met snijden vrij komt. Er is een groot onderzoek geweest waaruit bleek dat een sarcoïds die met een High Power Laser weggesneden zijn, 83% niet meer terug komt. Dierenarts Marco Landman van Vet Your Service zit denk ik het dichtst bij jou.

↓ Full text
Laser surgery as a treatment for histologically confirmed sarcoids in the horse.
Compston PC, et al. Equine Vet J. 2016.
Show full citation
Abstract
REASONS FOR PERFORMING STUDY: Laser resection for the treatment of sarcoids is an established part of equine practice; however, few studies have provided long-term follow-up results. Additionally, many previous reports have evaluated several treatments concurrently or have not been able to provide a definitive histological diagnosis of sarcoid.

OBJECTIVES: To establish the success rate following laser resection as a sole treatment for histologically confirmed sarcoids and evaluate risk factors for recurrence.

STUDY DESIGN: Retrospective time-to-event analysis.

METHODS: Horses included had laser surgery to remove at least one sarcoid between 1 July 2005 and 1 September 2012. No previous known/concurrent veterinary treatment was administered. Diagnosis was confirmed by histology in all cases. Clinical data were retrieved from the hospital database. Follow-up information was obtained by telephone questionnaire.

RESULTS: Ninety-nine horses, with a total of 235 sarcoids, were included in the analysis; 82 (83%) had no recurrence of the sarcoid removed and 71 (72%) had no occurrence of any sarcoids following surgery. Horses with sarcoids on the head and neck and those with verrucose sarcoids were at increased risk of recurrence (hazard ratios of 1.61 and 4.03, and 95% confidence intervals of 1.02-2.56 and 1.11-14.7, respectively).

CONCLUSIONS: Laser resection of sarcoids in the horse has a positive post operative prognosis. Further work is required to fully evaluate risk factors for recurrence fully.

© 2015 EVJ Ltd.
PMID 25959259 [PubMed - indexed for MEDLINE]

Yelizaveta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-17 15:31

Zoveel verschillende behandelingen.. ik ga het woensdag allemaal eens voorstellen aan mijn DA. Eens horen wat die er van denkt.

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 16:01

Wij hebben een paard met dezelfde sarcoiden op dezelfde plaats. (alleen net achter de singel, dus paard heeft er geen last van)
Onze Dierenarts weigerde echt resoluut om daar zelf aan te gaan snijden, omdat het een erg lastige plaats is, je het heel ruim moet wegsnijden en de kans dat het terug groeit enorm groot is.
Dergelijke operaties (als je al kiest voor wegsnijden überhaupt), moeten op de tafel in een kliniek gedaan worden en echt niet zomaar bij je thuis op de weide...

Onze osteopaat zei ook dat haar man (chirurg) alleen goede resultaten behaalde met weglaseren. Maar dan zit je met een open wonde die 3x zo groot is als de sarcoïde zelf die "vanzelf" moet helen, is nl. een brandwonde.

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 16:52

Mijn paard had den sarcoïd op haar hoofd zitten, deze is door mijn da vakkundig weggesneden onder plaatselijke verdoving op de kliniek. Hij heeft heel ruim gesneden. Hij heeft de sarcoïd helemaal weg kunnen halen. We hebben het weefsel laten onderzoeken en de snijranden waren schoon van tumorcellen. Het was een flink gat op haar hoofd, maar mijn da heeft het weten te hechten. Mijn paard heeft gelukkig niet geschuurd aan deze plek en alles is netjes blijven zitten.

Dit ruim 3 jaar geleden gebeurd en er heeft zich nog geen nieuwe sarcoïd laten zien. Maar mijn da durfde ruim te snijden en ik denk dat dat een flinke winst heeft opgeleverd bij het wegblijven van de sarcoïd.

Ik blijf mijn paard in de gaten houden op verdachte plekken. 1 x een sarcoid betekend dat ze vaak nog wat kunnen ontwikkelen. Gelukkig is dat nog niet gebeurd.

Hoe dan ook hebben we mazzel dat we tot nu toe geen verdere ellende hebben gehad

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 09:37

__Astrid schreef:
Wij hebben een paard met dezelfde sarcoiden op dezelfde plaats. (alleen net achter de singel, dus paard heeft er geen last van)
Onze Dierenarts weigerde echt resoluut om daar zelf aan te gaan snijden, omdat het een erg lastige plaats is, je het heel ruim moet wegsnijden en de kans dat het terug groeit enorm groot is.
Dergelijke operaties (als je al kiest voor wegsnijden überhaupt), moeten op de tafel in een kliniek gedaan worden en echt niet zomaar bij je thuis op de weide...

Onze osteopaat zei ook dat haar man (chirurg) alleen goede resultaten behaalde met weglaseren. Maar dan zit je met een open wonde die 3x zo groot is als de sarcoïde zelf die "vanzelf" moet helen, is nl. een brandwonde.

Je kunt de wond over het algemeen goed sluiten en je hoeft het zeker niet 3 keer zo groot weg te halen. Omdat je het met een laser doet. En eigenlijk gebeurd het meeste gewoon staande.

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 11:43

janderegelaa schreef:
__Astrid schreef:

Je kunt de wond over het algemeen goed sluiten en je hoeft het zeker niet 3 keer zo groot weg te halen. Omdat je het met een laser doet. En eigenlijk gebeurd het meeste gewoon staande.

Een laserwond blijft open en is/wordt 3x zo groot als de originele plek, dat is wat mij meermaals verteld is en wat ik verschillende keren gelezen heb op bokt.
Een brandwonde ga je toch ook niet hechten?
Sarcoïden worden inderdaad nogal eens staand weggehaald, maar als ze onderaan de buik zitten is dat heel lastig voor de DA om comfortabel te kunnen werken, daarom dat paard helemaal onder narcose moet en bij voorkeur met de buik omhoog (dus zoals op een operatietafel).

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 11:49

Overweeg alsjeblieft BCG voooor dat je op die plek aan een sarcoïd gaat snijden!

Ik ben echt bang dat wanneer je daar aan begint je nooit meer een zadel/singel op kunt.

BCG duurt ook lang, maar geeft wel veel blijvender resultaat.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 11:53

Er in snijden is vaak niet het beste advies. En de plek is op zich niet zo heel moeilijk, het heeft iig veel meer behandel mogelijkheden dan waar mijn merrie haar sarcoïd HAD, jawel .. want met een intensieve behandelmethode is de sarcoïd in mijn opinie zo goed als weg!

[MD] [Volg] Het gevecht tegen een Sarcoïd
Lees maar eens door.

En zeker omdat je in België zit zou ik zeggen: Neem contact op met Equitom.

Edit: Meestal zijn Sarcoids niet oppervlakkig en kunnen we wel snijden maar wie weet hoeveel er achter blijft. :n

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 15:35

__Astrid schreef:
janderegelaa schreef:

Een laserwond blijft open en is/wordt 3x zo groot als de originele plek, dat is wat mij meermaals verteld is en wat ik verschillende keren gelezen heb op bokt.
Een brandwonde ga je toch ook niet hechten?
Sarcoïden worden inderdaad nogal eens staand weggehaald, maar als ze onderaan de buik zitten is dat heel lastig voor de DA om comfortabel te kunnen werken, daarom dat paard helemaal onder narcose moet en bij voorkeur met de buik omhoog (dus zoals op een operatietafel).

Ik sta er iedere keer bij. Je krijgt geen brandwond als je met de juiste laser snijdt. En het wordt ook niet 3 keer zo groot.

Het argument van comfort deel ik. Maar het hoeft niet.

Een stukje terug heb ik een onderzoek geplaatst. Ik vraag me af of je dat wel leest.

Yelizaveta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-17 21:44

Bedankt allemaal, ik vond het eerst ook raar dat het gewoon op de wei ging gebeuren maar volgens hem geen probleem. Enkel de vliegen.
Ik weet niet juist met wat en hoe hij gaat snijden. Veel vertelt hij niet, hij doet gewoon zijn ding maar dat maakt hem zeker geen slechte da.
Ik ga het zeker eens over de BCG en liverpool zalf hebben met hem.
Ik zal dat topic eens doorlezen, bedankt

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 21:46

Liverpoolzalf is echt mishandeling.

Yelizaveta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-17 22:04

Ik ben mij aan het inlezen over bcg injecties en blijkbaar wordt dat vooral voor ogen gebruikt? Niet effectief op benen/lichaam en slechte bijwerkingen? Die zou dan al afvallen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 22:33

Ik zou zeggen bel morgen de DA met de info die je hier nu al gekregen hebt. Bellen kost niks, en woensdag komt de DA om te gaan snijden, dus dan overleggen voor de andere opties is een duur geintje (visite-kosten, voorrijkosten) voor iets wat je ook morgen telefonisch kan bespreken.

Persoonlijk zou ik ook het snijden afraden, wat je ziet is maar het puntje van de ijsberg, onder de huidzijn dit soort plekken echt een stuk groter nog, niet te voorspellen hoe groot!

Maar eerst morgen gelijk bellen (en desnoods ook met een andere kliniek) om je goed te laten informeren over de andere behandelmethodes/ wat er nog meer mogelijk is.

Yelizaveta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-17 18:27

Het is verzet naar volgende week donderdag. veel te gevaarlijk met deze hitte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 18:29

Heb je de andere opties al besproken inmiddels?

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 18:10

Hoe gaat het nu?

Yelizaveta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-17 20:01

Hij heeft het weg gesneden, bij mij op de wei onder volledige narcose. Ik denk wel dat hij het wat onderschat had, dat heeft hij zelf niet gezegd maar dat denk ik. Het is wel goed gelukt en hij heeft alles incl wortel kunnen wegsnijden. Het was een groot gat (foto's heb ik niet) en dat heeft hij kunnen naaien. Nu is het mooi aan het genezen en een verband er rond voor de vliegen.
Nu afwachten en hopelijk komt het niet terug. Eens dat het dicht is krijg ik een zalf.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 20:07

Bij mijn paard is het eerst hier thuis onder locale verdoving weggesneden. Kwam terug (daar had de DA al voor gewaarschuwd dat dit risico er in zat) en dan zijn we naar Merelbeke geweest. Daar onder narcose ruim weggesneden. Ze hadden nog 2 kleine sarcoiden weggehaald die wij nog niet opgemerkt hadden.
Na 5 dagen was het paard terug thuis. Wel flinke wonde die we hier nog moesten verzorgen.
Daarna nog hele kleine sarcoiden gehad, maar die hebben we met Aldara zalf weggekregen.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 23:06

Hoe gaat het nu?

Yelizaveta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-17 21:12

Yelizaveta schreef:
Hij heeft het weg gesneden, bij mij op de wei onder volledige narcose. Ik denk wel dat hij het wat onderschat had, dat heeft hij zelf niet gezegd maar dat denk ik. Het is wel goed gelukt en hij heeft alles incl wortel kunnen wegsnijden. Het was een groot gat (foto's heb ik niet) en dat heeft hij kunnen naaien. Nu is het mooi aan het genezen en een verband er rond voor de vliegen.
Nu afwachten en hopelijk komt het niet terug. Eens dat het dicht is krijg ik een zalf.

Nog steeds het zelfde als in dit bericht. Morgen komt de da op controle. Ik moet het verband elke dag wisselen en vandaag zag het er heel goed uit. Hopelijk snel van dat verband af.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 00:25

Succes morgen dan!

Yelizaveta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-17 23:11

Update voor diegene die het willen weten (ik hoop dat het mag)

Het is helemaal genezen en het ziet er niet naar uit dat het terugkomt. Uiteraard wel een litteken voelbaar. Zo zie je dan dat wegsnijden in sommige gevallen toch succesvol is :)