Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
DanielleVos schreef:Hi Allemaal!
Ik was even benieuwd naar jullie ervaringen en tips, omdat ik van onderzoek op het internet niet veel wijzer word.
Mijn jaarling staat momenteel in de opfok op de weide (24/7). Ik heb niet het idee dat ze bijgevoerd krijgen, terwijl ik wel veel lees dat mensen hun enter wel bijvoeren. Ik kan er niet uit opmaken of dit enkel in het winterseizoen is, of ook wanneer ze op de wei staan. Hij is wat ribbig, maar niet dun. Ik vraag me af of ze voldoende voedingsstoffen halen uit het gras om goed op te kunnen groeien (als sportpaard zijnde, ik ben me ervan bewust dat paarden in de natuur ook kunnen overleven). Misschien hebben jullie goede ervaringen of inzichten!
Dees schreef:Nou... een beetje nuancering is hier wel handig.
In de zomer, op een wei met voldoende gras erop, zal bijvoeren echt niet nodig zijn. Het gras biedt alle voedingsstoffen die een jaarling nodig heeft. Een beetje ribben zien is niet erg en gezonder dan vet op heupen en schouders. Heeft de jaarling ribben én een bolle buik - denk dan wel even aan ontwormen.
Zodra de zomer verandert in herfst en daarna winter, dan is het zaak om te gaan bijvoeren. Sommige jaarlingen veranderen vrij snel van schraal naar erg mager bij weersomslag en dat wil je zien te voorkomen. Zeker jaarlingen moet je wel bijvoeren in de winter. Hun voedselbehoefte is groot en dat gaat verder dan honger naar hooi. Zorg dat ze ook beschikken over kwaliteit in hun voeding (mineralen, vitaminen).
Ook hier geldt: ze moeten hun voeding omzetten in groei en niet in vet. En ook hier: wel ribben maar ook bolle buik - denk aan ontwormen.
Een jaarling mag best wat 'pezig' zijn, niet-vet, maar je wilt echt voorkomen dat ze erg mager worden (hals zakt hol in, bovenlijn verliest vlees en je ziet de rug duidelijk en de billen zijn niet meer rond). Dus beetje ribben niet erg, maar slanker dan dat is niet goed, dan moet je gaan bijvoeren. En dat kan ook zomaar in de zomer zijn, als de weide niet voldoende grasvoeding biedt.
Dees schreef:Mee eens over de zomerplek, Jan.
Helaas zijn er nog legio opfokadressen waar ze van mening zijn dat je jaarling het winterdaags gewoon op hooi moet kunnen redden.....Dat lukt echt niet met hooi van Nederlands éénzijdig gekweekt weidegras.