spierbevangen? managment probleem?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

spierbevangen? managment probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-17 11:34

Voorop Dierenarts komt vanmiddag!!


Situatieschets:

Vorige week zondag buitenrit gemaakt. 13 km in 2 uur dus rustig aan wel galopje en wat draf maar niet bijzonder paard loopt normaal ook 4x per week dresuurmatig/springen en wel vaker buitenritje. Het was ook mooi weer en niet koud. Keurig uitgestapt tot thuis, singelplek met water afgedaan en de wei op.

Maandag wat stijvig stond een klein beetje sneu te kijken in de wei. Even aan de longeerlijn om te kjiken of er wat was maar weinig te zien. Dacht spierpijn.

Dinsdag halfuur dressuurmatig gereden liep lekker.

Woensdag en donderdag slecht weer wind en regen. op de wei met deken op (bucas smartex rain).

Vrijdag ge-ent dus niet gereden en nieuwe ijzers voor

Zaterdag was de wei nog nat om te rijden beetje gestapt.

Zondag kwartier opgezeten maar liep niet zo vlot als normaal en wilde niet. Dus maar snel gestopt.

Hij is niet duidelijk kreupel op 1 been maar door hele lijf en oogt ook niet happy.

Dus dierenarts komt

Ik zit met aantal dingen in m'n hoofd:

Spierbevangen?
Eikels gegeten (ja dat kan staan 2 eiken langs de wei en ligt amper wat onder. Andere 3 paarden mankeren niks.
Selenium te kort? (iers gefokt en geboren paard in Nederland)

Voerbeleid:
onbeperkt hooi in slwofeeder
2x daags metazoa (handje) en halve kg schep subli zonder
Ligt een zoutblok (zo'n witte) in de wei en wordt duidelijk door alle paarden gebruikt)

Paarden lopen 24/7 buiten met schuilstal en bosrand. Staat sinds woensdag onder buas deken



Zaterdag even opgestapt maar voelde niet fijn

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: spierbevangen? managment probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 11:54

Het kan zoveel zijn. Entreactie, beginnende hoefbevangenheid etc. Ik denk dat je toch moet wachten op de dierenarts.

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: spierbevangen? managment probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-17 11:56

de hoefsmid is vrijdag geweest zag geen problemen

Paarden staan ook weinig op gras en krijgen hooi.

Het is geen koudbloed

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: spierbevangen? managment probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 13:25

Je hoeft ook niks te zien aan de hoeven en ook warmbloeden kunnen HB krijgen. Het is er nu wel het weer voor (laatste groeispurt van het gras). Mijn shet heeft twee keer tegen HB aan gezeten dit jaar en iedere keer kon je niks aan de hoeven zien. Maar hij liep wel heel erg stijf.

Stijf lopen kan door zoveel komen. Wie weet zit er in zijn rug iets niet lekker door een uitglijder. Kan hij misschien wat koliekerig zijn? Maakt mij korte passen? Staat zijn rug bol?

eldie
Berichten: 351
Geregistreerd: 19-02-09

Re: spierbevangen? managment probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 13:40

Heb je hem getemperatuurd? Ze kunnen na een enting vaak een aantal dagen ziek zijn. Ze adviseren ook om na een enting een paar dagen rust te geven. Wacht anders gewoon de vee arts af.

Antonius

Berichten: 2319
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 14:01

Ik had vroeger een paard die 6-7 dagen stijf was van de enting, daar moest je niet mee proberen rijden, was alsof hij een stok had ingeslikt.
De paarden die ik nu heb, hebben er minder last van, maar ik geef toch altijd 3 dagen vrijaf om problemen te vermijden.
Als je regelmatig rijdt, niet teveel krachtvoer geeft, en zorgt dat het paard op de rug warm genoeg heeft, is spierbevangen eigenlijk niet mogelijk. Dus ik zou niet meteen in die richting denken.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: spierbevangen? managment probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 14:22

Ik denk ook gelijk aan de enting. Mijn pony kan er ook erg rot van worden en mega stijf

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: spierbevangen? managment probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 14:29

Het paard van TS was voor de enting ook al stijf. Maar het zou kunnen.

FleurSandro

Berichten: 1804
Geregistreerd: 06-10-12

Re: spierbevangen? managment probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 14:45

Spierbevangen is niet alleen wat stijfjes, mijn pony kon niet lopen van de ene op de andere minuut! Dus jj denk zelf dat dit niet spierbevangen is.
Als dit spierbevangen wel is kan het heel goed aan de voeding gelegen hebben, want als ik het goed lees is het voer niet aangepast op de aantal vrije dagen die je paard "ineens" heeft gehad. Door de hoeveelheid voer niet aan te passen kan het zijn dat je paard door het voer teveel binnen krijgt in vergelijking dat hij kwijt kan en gaat alles zich dus ophopen en kan hij er spierbevangen van raken.

Mijn haflinger is afgelopen winter spierbevangen geraakt omdat ik van de ene op de andere dag niks meer kon doen door de bevroren grond en is toen door het kuil wat hij kreeg samen met het niet meer rijden/longeren (wandelde wel elke dag 15/20 minuten) spierbevangen geworden

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: spierbevangen? managment probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 14:52

Ik heb een keer een spierbevangen paard gezien. Dat gaat echt heel rap. Dat paard was te dik, stond de hele week stil en werd dan een uur de week flink gereden. Die raakte dus spierbevangen tijdens dat uur lessen. Stond te zweten en te trillen en zette geen stap meer.

Ik ben wel benieuwd wat de dierenarts heeft gevonden.

Antonius

Berichten: 2319
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 15:02

Spierbevangenheid heb je ook wel in gradaties hoor. Ik heb zelf eentje die hier heel gevoelig aan is. Ze is nu 12, de eerste keer was toen ze 5 was, acuut spierbevangen, als in, geen stap meer kunnen verzetten, hele donkere urine, zweten, trillen...
Zo zwaar heeft ze het nadien niet meer gehad, maar als ik ze 2 dagen krachtvoer geef zonder te werken, heb ik opnieuw 'lichtjes' prijs. Dit is zo een lichte vorm dat het van buitenaf niet te zien is (maar ik voel het tijdens het rijden), maar als ik bloed laat prikken, zijn de waarden toch niet helemaal wat ze moeten zijn.
Het zou dus op zich wel kunnen dat dit de lichte stijfheid is die je zag op maandag na je rit van zondag, alleen vind ik het een vreemd verhaal dat een getraind paard een rustige rit van 2u niet zou aankunnen, zeker omdat hij ook voortdurende beweging heeft van op de wei en niet veel KV krijgt.
Het enige dat ik hier lees, is dat hij toen nog geen deken om had en dit zou zich wel op zijn spieren kunnen gezet hebben. Weet nu niet meer precies welk weer het toen was, als het toen 's nachts echt koud en nat was, zou ik het wel in die richting zoeken.
Maar de stijfheid van nu zou ik voorlopig toch op de enting gooien.

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: spierbevangen? managment probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-17 15:49

Verandering in krachtvoer vrije dagen doe ik niet. Paardje krijgt handje vitaminebrok en halve schep muesli zonder van subli. Dierenarts komt eind van de middag.

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: spierbevangen? managment probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-17 18:01

Dierenarts heeft bloed afgenomen en nu wachten op uitslag niet aan 1 been kreupel maar in zn lijf verzuurt

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 18:09

Wilde net verzuurt typen toen ik jou laatste update zag

Ik denk ook dat je paard verzuurt is. Wat zou kunnen helpen is rijstolie met gammaoryzanol. En vitamine e wilt ook vaak helpen.

De afgelopen weken/dagen waren erg nat en koud en dan hebben paarden die gevoelig op de spieren zijn hier snel last van.

Goed dat er bloed is afgenomen er kan vast een tekort uit komen.