Ik heb eerder een topic geplaatst over de vage hooikoorts/COPD-achtige klachten van mijn pony. We zijn inmiddels iets verder een daar horen natuurlijk ook weer nieuwe vragen bij...
Ze stond aanvankelijk op (redelijk) kort gras, waar ze dus al stond te hoesten en te proesten. Toen het groepje werd overgezet naar een stuk met langer gras (om de rest van de weidestukjes wat rust te geven), vond ik haar de volgende morgen in een vreselijke staat. Hoesten, sloom, weinig eetlust, niet normaal heftige ademhaling... Gewoon vreselijk. Het greep me onwijs aan om haar zo te zien en heb een potje staan janken bij dat beest...
Het was dus duidelijk dat langer gras absoluut een no-go is bij haar. Terug op kort gras - nog steeds hoesten. Ik ben toen ten einde raad begonnen met het anti-histamine middel Cetirizine, en het leek wel alsof ze uit het niets weer "beter" was. Ik heb haar toen ook direct van het gras afgehaald en ze staat nu in een paddock met nat kuil.
Na twee dagen zonder gras en met Cetirizine is het alsof er nooit iets was gebeurd. Geen hoesten/kuchen meer, redelijk normale ademhaling (voor haar doen dan...), goede eetlust, en ze is alweer druk bezig met het treiteren van mijn andere merrie in de paddock

Ze krijgt ook elke 3 dagen een vernevelingsbehandeling van de DA met de Flexineb, wat ook helpt. Maar ik denk dat Cetirizine de doorslag heeft gegeven, en denk ook dat het feit dat het onwijs afgekoeld is erg helpt. Ik wil haar gras-vrij houden t.e.m. vrijdag, en dan kijken hoe ze reageert op kort gras.
Mijn vragen dan dus:
Cetirizine: hoe vaak, hoe lang? Ik geef haar op dit moment 3 pilletjes (10mg) in de ochtend en 3 pilletjes in de avond. Is dit handig om een tijdje vol te houden of is het beter als ik het zsm weer afbouw ivm mogelijke bijwerkingen? Wie heeft hier ervaring mee?
Grasallergie: wat moet ik nú, is mijn voornaamste vraag. Betekent dit dat ze allergisch is voor het eerste gras, en dat ze verder wel op kort gras kan? Of mag ze nooit meer op gras staan?
Alle ervaringen zijn welkom! Mijn DA weet overal van en is er zoals gezegd elke 3 dagen. Dus comments zoals "ik zou niet zomaar antihistamine aan mijn paard geven" etc zijn niet nodig

Alvast bedankt! xx