Hoe einschuss voorkomen bij gevoelig paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JudithGigi

Hoe einschuss voorkomen bij gevoelig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-17 16:28

Hello :)

Vandaag heeft mijn merrie een flinke klapper gemaakt op de wei, waarbij ze een stuk of 7 flinke schaafwonden aan over heeft gehouden.

Ze heeft een verhoogde gevoeligheid voor einschuss, en heeft dit ook al 4 keer gehad. Nu ben ik bang dat ze via de wonden (waarvan er ook 4 á 5 op de benen zitten) weer opnieuw einschuss krijgt..

(hoe) kan ik dit voorkomen? Ik heb het nu schoongemaakt met betadine en ingesmeerd met honingzalf.

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 19:32

Hier ook een einschuss gevoelig paard.

Goed ontsmetten, zorgen dat de vuiligheid van de schaafwonden eruit kan.
Het komt meestal door het insluiten van een bacterie dat een einschuss ontstaat.

Verder stappen, zodat de lymfevaten alles goed kunnen afvoeren.

Misschien zal het been morgen wat dikker zijn maar dat hoeft niet dadelijk een einschuss te betekenen.

Goed temperaturen en gaan stappen een aantal keren op het harde. Dat stimuleert de lymfevaten om alles af te voeren.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-17 20:03

Habore schreef:
Hier ook een einschuss gevoelig paard.

Goed ontsmetten, zorgen dat de vuiligheid van de schaafwonden eruit kan.
Het komt meestal door het insluiten van een bacterie dat een einschuss ontstaat.

Verder stappen, zodat de lymfevaten alles goed kunnen afvoeren.

Misschien zal het been morgen wat dikker zijn maar dat hoeft niet dadelijk een einschuss te betekenen.

Goed temperaturen en gaan stappen een aantal keren op het harde. Dat stimuleert de lymfevaten om alles af te voeren.

Super bedankt voor je tips! :)

missfalki

Re: Hoe einschuss voorkomen bij gevoelig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 20:07

Nog nooit van gehoord en benieuwd wat dit dan is ....

Groet Karin.

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 21:21

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 21:24

Even overleggen met je dierenarts. Mocht je het echt graag willen voorkomen dan zou je ter voorkoming enkele dagen antibiotica kunnen geven, zoals men ook bij bijv. wonden na operaties ter voorkoming geeft. Mijn ervaring is dat ondanks ontsmetten er in wondjes op de benen toch gemakkelijk een infectie ontstaat, gezien een paard ook in de mest en modder staat en ligt.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-17 22:00

Focussed schreef:
Even overleggen met je dierenarts. Mocht je het echt graag willen voorkomen dan zou je ter voorkoming enkele dagen antibiotica kunnen geven, zoals men ook bij bijv. wonden na operaties ter voorkoming geeft. Mijn ervaring is dat ondanks ontsmetten er in wondjes op de benen toch gemakkelijk een infectie ontstaat, gezien een paard ook in de mest en modder staat en ligt.

Misschien wel een idee ja... kende ook iemand die bij wondjes bij voorbaat al buut gaf. Heb zelf nog een paar zakken antibiotica, maar neem aan dat een DA echt advies moet geven in hoeveel dagen en dergelijke he?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 22:08

JudithGigi schreef:
Focussed schreef:

Misschien wel een idee ja... kende ook iemand die bij wondjes bij voorbaat al buut gaf. Heb zelf nog een paar zakken antibiotica, maar neem aan dat een DA echt advies moet geven in hoeveel dagen en dergelijke he?

Ja, en de ene antibiotica is de andere niet. Je dierenarts weet wel wat je kan gebruiken (gericht of bijv. breedspectrum) en hoe lang bij profylactisch (voorkomend) gebruik. +:)+

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 22:25

Habore schreef:
missfalki schreef:
Nog nooit van gehoord en benieuwd wat dit dan is ....

Groet Karin.

Even een linkje gekopieerd voor je:
https://www.paardenarts.nl/kennisbank/e ... j-paarden/

Bedankt voor de info .... duidelijke uitleg!
Dacht zelf aan stalbenen, (wist ook niet dat het zo genoemd werd) die kende ik wel,
en is vrij vlot over met beweging en de groei van het gras in de gaten houden.
Maar dit is ernstiger en zorgwekkend.

Groet Karin.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 01:00

Oedeem (bij voorbeeld het lekken van lymfevaten), en dus ook einschuss, is gekoppeld aan de gezondheid van de milt. Als je die ondersteunt kun je je paard op die manier helpen. Succes!

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-17 06:12

Koper schreef:
Oedeem (bij voorbeeld het lekken van lymfevaten), en dus ook einschuss, is gekoppeld aan de gezondheid van de milt. Als je die ondersteunt kun je je paard op die manier helpen. Succes!

Weet je toevallig iets wat het ondersteunt? Heb een tijdje kleefkruid bijgevoerd omdat dat goed zou helpen voor de lymfen, maar helaas geen verschil gemerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 09:18

Ja, ik stuur je een PB met wat bij mijn paard werkt. Hij is gevoelig op de lever en de milt. En daar krijgt hij wat dingen voor die goed werken. Kleefkruid was bij hem trouwens ook geen doorslaand succes. Brandnetels lust hij wel graag maar niet altijd. Sommige jaren verslindt hij het en andere jaren is de interesse maar matig.

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 12:59

Hier ook een paard met lever gerelateerde problemen.
Blijkbaar staat dit ook in verband.

Kleefkruid werkt hier dan wel ondersteunend. Samen met brandnetel. Voor zijn lever geef ik mariadistel.

Zag hem in de week gedroogde netels naar binnen werken. Ze weten precies ook wel zelf waar ze nood aan hebben. Als ze het ter beschikking hebben uiteraard.

Koppeling met de milt had ik nog nooit over gehoord....

Wil je mij ook laten weten wat voor je paard gewerkt heeft? Ben ik wel benieuwd naar....

Mijn paard reageert ook heel sterk op isobetadine, durf het niet mee te gebruiken....Heb een groot vermoeden dat hij daardoor een paar keer een serieus dik been gehad heeft.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-17 13:15

Habore schreef:

Kleefkruid werkt hier dan wel ondersteunend. Samen met brandnetel. Voor zijn lever geef ik mariadistel.

Zag hem in de week gedroogde netels naar binnen werken. Ze weten precies ook wel zelf waar ze nood aan hebben. Als ze het ter beschikking hebben uiteraard.

Wil je mij ook laten weten wat voor je paard gewerkt heeft? Ben ik wel benieuwd naar....

Mijn paard reageert ook heel sterk op isobetadine, durf het niet mee te gebruiken....Heb een groot vermoeden dat hij daardoor een paar keer een serieus dik been gehad heeft.

Kleefkruid heb ik een maand of 2/3 bijgevoerd, maar hier helaas geen resultaat van gezien :(

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 13:17

Appelazijn voeren

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-17 13:19

tanjaatjuhh schreef:
Appelazijn voeren

Heb je hier misschien een toelichting bij? :)

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 13:25

JudithGigi schreef:
tanjaatjuhh schreef:
Appelazijn voeren

Heb je hier misschien een toelichting bij? :)

Appelazijn zuivert bloed en voert af. Wordt meer gebruikt bij paarden met dikke benen

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 15:10

Habore schreef:

De koppeling tussen lever en milt is best een voor de hand liggende als je er over nadenkt maar dat heb ik lang niet gedaan. Kwam niet in me op. Ik wist wel dat mijn paard een milt had (althans: ik heb nooit reden gehad om te denken dat dat niet zo is :+ ) maar wat dat ding doet... ik had geen idee.
Inmiddels weet ik dat de milt een hele belangrijke rol speelt in de bloedzuivering en voor de lymfen en dat "lekkage", zoals bij voorbeeld einschuss en andere vormen van oedeem, kan komen door een onbalans in de milt. Doordat de milt zo'n belangrijke rol speelt voor schoon bloed is hij dus ook belangrijk voor de spieren. Daar moet schoon bloed naartoe en soms moet dat ook nog snel. Dat regelt de milt. Nou heb ik een paard wat 6 jaar lang erg stijve spieren heeft gehad in zijn schouders en borst. Ik heb van alles laten onderzoeken, tot hko en artrose ("misschien het het wel zo verstijfd omdat hij compenseert voor pijn") aan toe en stond op het punt om hem te laten testen voor PSSM. Dat laatste is nu in elk geval niet meer nodig, de spieren worden weer steeds normaler. Gewoon van binnenuit.

Ik geef ook mariadistelzaad voor de lever en dat werkt supergoed. Paardenbloem is ook een fijne ondersteuning. Kleefkruid is mijn paard niet zo'n fan van, hij eet het wel eens maar het is niet dat hij er op aanvalt wat hij met paardenbloemen en bij voorbeeld braamblaadjes wel doet. Brandnetels is wisselend. Ene jaar verslindt hij het en het andere jaar kijkt hij er niet naar om.

Waar de milt echt heel gevoelig voor is is (myco)toxines. Voor de lever en bij voorbeeld de darmen is het ook niet zo best maar blijkbaar is het voor de milt echt een dingetje. Daarom krijgt mijn paard ook een mycotoxinebinder door het voer. (die ik in eerste instantie ben gaan geven voor de lever. Pas later ontdekte ik dat de milt daar mogelijk nog wel meer baat bij kon hebben). Naast de mariadistelzaad en de Prime Humic. Dat laatste is een product van/met humuszuur wat het bloed heel grondig zuivert.

Bij mijn paard zit het oedeem op wat ze in de acupunctuur de milt-meridiaan noemen. Op het stuk langs de flanken. Een stukje verderop langs die zelfde energiebaan heeft hij al tijden jeuk. En ik ben maar een gewone WO-er die dan dit soort dingen bemerkt en uiteindelijk bij genoeg hints (zowel theoretische als wat ik zie in mijn paard) eens een verband gaat leggen :+ Met acupressuur kan ik zelf al wat verlichting bieden aan mijn paard maar het is wel de bedoeling om eens een acupuncturist er bij te halen. En tegen de tijd dat mijn paard is bijgetrokken -hij is lang ziek geweest en ik heb geen idee hoe snel hij gaat herstellen- gaat hij naar een ervaren osteopaat. De fokker van mijn paard is osteopaat en ze staat goed aangeschreven. En aangezien ik altijd nog eens van plan was om met 'm die kant op te gaan kan ze 'm hopelijk meteen onder handen nemen. Voor het geval er ergens nog wat zit, en anders om zeker te weten dat alles weer doet wat het moet doen.
Laatst bijgewerkt door Koper op 08-06-17 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 15:12

Mijn paard is ook enorm gevoelig voor Einschuss. Als hij een wondje heeft, smeer ik het dik in met groene leem. In de meeste gevallen ontstaat er geen Einschuss