Allergisch voor hooi en kuil intolerant

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JayDZ

Allergisch voor hooi en kuil intolerant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-17 16:00

Hoi!

De kliniek heeft geconstateerd dat mijn KWPN'er allergisch is voor hooi (de schimmelsporen in hooi). Jaarlijks is ze wat hoesterig, en heb het maar eens goed laten onderzoeken. Het blijkt astma type 3 te zijn, iets wat blijkbaar veel voorkomt. Niet direct het grootste probleem dus.

Het probleem waar ik nu wel mee zit: ik voer al jaren hooi omdat haar darmen geen kuil tolereren. Dit geeft een wat lastige situatie, dus ik ben benieuwd of iemand een goed alternatief/adresje weet?

* Merrie staat 24/7 buiten (buitenstallen met vrije uitloop paddock)
* Hooi weken is niet echt een optie
* Paard is snel wat schraal
* Stalbodem is vlas

Weet iemand een adres voor stof/schimmel vrij hooi in regio Friesland/Groningen? Of wat zou een mooi alternatief zijn om als ruwvoer te voeren? Andere tips?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 16:05

Staat ze alleen? Dan zou je haar compact gras kunnen voeren, per dag geweekt/nat gemaakt. Normaal is het niet ideaal omdat ze er snel te dik van worden, maar dat is in jouw geval een voordeel. Het is kunstmatig gedroogd hooi waardoor schimmelvorming en broei eigenlijk niet mogelijk zijn.

nynke55

Re: Allergisch voor hooi en kuil intolerant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 16:06

Kun je het hooi niet gewoon nat maken, zodat je paard de sporen niet meer inademt?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 16:12

JayDZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-17 17:23

Bedankt voor de snelle reacties!

@mizora ze staat met een paard dat al ontploft als die alleen naar eten kijkt. Goeie combi hè. Ik had al wat meerdere slechte recensies van de compactgras en grasmix gelezen, vooral dat de compactgras heel stoffig is, dus had die al wat weggestreept.

@nynke55 nat maken heb ik al een tijdje gedaan, maar echt zo onpraktisch, en bij het weken van het hooi gaan smaak en voedingstoffen uit het voer. Dus ben wat naar alternatieven aan het zoeken.

@hilary interessant! Had ik nog niet eerder van gehoord, heb je een idee of de voedingstoffen hiermee wel gelijk blijven?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 17:27

Dan blijft de hooistomer over, en wat betreft kuil, is dat de echte natte koeienkuil of zo goed als droge voordroog. Anders dat laatste misschien toch proberen, wanneer je dat los legt is het zo droog. Natmaken door middel van water spoelt wel voedingsstoffen weg, bij het stomen veel minder, gaat er om dat de schimmelsporen blijven plakken en niet in de neus komen. En helaas, schimmelvrij hooi bestaat niet anders had ik dat al lang gevonden.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 17:48

Bij hooi stomen gaan er volgens mij niet veel voedingsstoffen verloren; sommige paarden schijnen het lekkerder te vinden dan 'gewoon droog' hooi. Bij weken is het ook maar net hoe lang je weekt. Mijn merrie gaat ook hoesten van droog, wat stoffig hooi. Bij haar is het voldoende om het hooi onder te dompelen in water tot het niet meer bubbelt, dan laten uitlekken en voeren.

Help me morgen even herinneren dat ik dit artikel voor je download "The Effect of Steaming and Soaking on the Respirable Particle, Bacteria, Mould, and Nutrient Content in Hay for Horses". Op mijn werk kan ik daar gratis bij.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 17:58

Naast het gestoomde hooi zou ik ook luzernebrokken en bietenpulp bijgeven

JayDZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-17 18:06

Eigenlijk al met droog voordroog kuil, maar misschien dat er iemand nog een beter adres weet of iets dergelijks. Echte kwaliteit is redelijk moeilijk te vinden.

Het stomen klinkt als een mooie optie, als ik het zelf niet vergeet stuur ik morgen even een reminder. Thanks voor de hulp!!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 18:16

Stof is zeer zelden de oorzaak van hoesten, veel mensen denken dit maar het zijn toch echt de schimmelsporen in het hooi en mindere mate stro. Er was eens een man met een revalidatiecentrum voor paarden, hij wist zeker dat zijn hooi geen schimmelsporen bevatte. Het kwam van een geselecteerde firma, knetterduur en dat kon mijn paard zeker weten eten. Juist ja, na een half uur kon ik de dierenarts al bellen. Man was stomverbaasd maar heeft hem wel de ogen geopend.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 23:55

Fid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 00:35

misschien is hooicrops iets. zo noemen ze het in duitsland. in nederland ook verkrijgbaar. zijn geperste hooibrokken. een kennis heeft een paard met ademhalingsproblemen gehad die het hierop kei goed deed.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 00:57

Mijn ruin heeft ook moeite met schimmels in hooi alleen slaat het bij hem niet op de longen maar op de lever en de milt. Ik geef hem sinds kort een mycotoxinebinder om de mycotoxines die hij via het hooi binnen krijgt te neutraliseren en daar knapt hij erg van op. Misschien dat je dat zou kunnen proberen? Het voorkomt niet dat je merrie wat schimmelsporen in de neus krijgt maar wellicht dat je haar systeem net wat sterker maakt zodat ze niet meer zo reageert.

Allergische reacties zijn ook gekoppeld aan minder goed functioneren van de lever. Dus als je die gezonder weet te krijgen is je merrie daar denk ik ook bij gebaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 01:01

Je zou ook ter aanvulling kunnen kijken naar grasbrok; je hebt pure grasbrok, grasbrok die geweekt moet worden en grasbrok die niet geweekt hoeft te worden. In Duitsland staan ze ook wel bekend als heucobs, misschien dat je daar iets mee kunt?
Een hooistomer zou natuurlijk helemaal ideaal zijn.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 22:56

Er bestaan inderdaad volwaardige grasvervangers in de vorm van brok. Die zijn stofvrij gedroogd en er komen geen sporen in voor :)

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 23:14

seniores priores van Subli weken, daarnaast compact gras en/of gras mix bijgeven voor 's nachts of wanneer het weiland te schaars gaat worden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 23:29

Je wil natuurlijk wel dat je paard de hele dag door wat kan knabbelen en eten, dus al die alternatieven zijn wel lastig om daar 24/7 mee door te komen.

Onze 4 paardjes lopen 24/7 samen. 2 hebben luchtwegproblemen gekregen en alle onderzoeken en medicatie gehad, maar hielp weinig.

Wij doen in 2 ibc vaten een baal hooi in een net. In de ibc vaten zitten gaten in de bodem. Dan maken we het goed nat en loopt de rest van het water weer langzaam weg. Het wordt dus echt goed nat, maar weekt niet. We hebben tuinslangen gekoppeld om bij de bakken te kunnen komen. Iets extra werk, maar scheelt toch.

Laatst na verhuizing van stal zaten we even zonder hooi, dus had ik een plukje van een oude rol gepakt. Mijn ruin hoestte zich meteen helemaal te pletter. Gelukkig stopte hij zelf met eten daarvan.

Die van ons kunnen ook echt niet op kuil of zgn voordroog. Zodra het verpakt is geweest, krijgen ze vieze billen, opgezette buik, harde manenkam en gevoelige voetjes.

Wij voeren wel Force ( vit brokje ) bij op wat Sainfoin en pre alpin. Bij de 2 met luchtwegproblemen maken we dat ook nog nat.

Omdat we 1000 euro medicatie armer waren en niks hielp, zijn we ook gaan vernevelen en heb ik ze een tijdje pre biotica gevoerd. Ik weet vrijwel zeker dat de darmflora niet helemaal oke was en zeker na alle medicijnen te lijden hebben gehad. Wat er ook gebeurt, bij een goede weerstand kunnen ze net iets meer hebben en die begint bij de darmen.