paard schudt met hoofd, hooikoorts?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

noekiee18

paard schudt met hoofd, hooikoorts?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-17 18:40

Mijn paard schudt met zijn hoofd, het is nu de 2e keer dat hij het doet sinds 2 weekjes ongeveer. Hij doet het in het land, aan de hand maar ook onder het rijden. Het lijkt er ook op dat hij er niks aan kan doen, lijkt wel een soort van als jezelf moet niezen vindt ik. Nu dacht ik zelf dat het misschien wel een hooikoorts iets kon zijn?Op het filmpje is ook te zien dat hij het liefst weer naar binnen gaat... Maar ben benieuwd naar jullie meningen en of andere vergelijkbare gevallen.

https://www.youtube.com/watch?v=-YszEWafBNI&t=3s

Ik hoop dat de link werkt!

Moonscore

Re: paard schudt met hoofd, hooikoorts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 18:48

Denk niet dat het hooikoorts is. Het lijkt me totaal geen allergische reactie op iets eigenlijk. Ik zou niet weten wat die heeft maar het ziet er niet heel ernstig uit. Ik zou het gewoon even aankijken , misschien is het wel een tik. Mocht het nou erger worden zou ik er wel even iemand naar laten kijken.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 18:59

Ziet er idd uit als een reactie op iets, het lastige is te ontdekken wat dat iets is, mij. Paard doet het nu een jaar of 3ergems in het voorjaar, ik ben er nog niet achterwaarts 'm precies prikkelt, ik weet ondertussen wel dat in het do ker rijden, dus savonds goed gaat-niet schudden en dat het maar we korte periode is. Vorig jaar was het tussen eind januari en begin Maart. Dit jaar april-mei.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 19:27

Ik vind wel dat je je neusriem erg hoog hebt zitten,zit zowat tegen de benige uitsteeksels aan zoals ik het zie ( 2 vingers er onder is toch de norm dacht ik?)
En dat kan ook irritatie veroorzaken, ook zonder hoofdstel nog.
Dus kijk alles goed na, het mag niet te strak zitten.
Laat eventueel het gebit nakijken, kan zijn dat je dier reageerd op kleine vliegjes.
Het is erg droog, pollrn kan,maar ook fijn stof.

noekiee18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-17 20:26

Nou ik heb er jammer genoeg wel erg last van.. dit op de film valt inderdaad nog mee. Maar hij valt niet meer te rijden, en onder het wandelen trekt ie de leidels gewoon uit je handen van het schudden. Het gebit is tijdje terug nagekeken dus dat lijkt me sterk. Ja bedankt, had hiervoor ook een ander hoofdstel dus het is nog even wat uitproberen!

Marijke_Dub

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 20:29

Ik herken het, mijn paard heeft ook hooikoorts en slaat ook op die manier met zijn hoofd.

noekiee18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-17 20:36

@marijke_dub ja toch wel he? Hoe ben jij er achter gekomen? want zit er toch wel aan te twijfelen om even een allergie test te laten doen.. hij had namelijk ook steeds een drup neus.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 20:37

Een headshaker zo te zien. Er loopt hier op bokt een heel topic over.

Mijn paard doet exact hetzelfde en helaas komt het elk jaar terug. Neusnetje zorgt dat we kunnen werken, maar soms gaat het gewoon niet en pas ik het schema aan.

Het is iets naars, want het kan veeel verschillende oorzaken hebben.

noekiee18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-17 20:46

Een headshaker en een paard met een allergische reactie op pollen lijkt mij toch niet hetzelfde?

Morniclum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 20:48

Een pollennetje kan wel veel verschil uitmaken, zowel aan het halster als aan de neusriem.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 00:20

noekiee18 schreef:
Een headshaker en een paard met een allergische reactie op pollen lijkt mij toch niet hetzelfde?

Het is gewoon een bekende oorzaak waarom een paard een headshaker is. :j
Eigenlijk heb je dan dus geluk, je weet waarom je paard headshaker is. In tegenstelling tot veel anderen.

noekiee18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-17 15:48

okey, het is nu erg stormachtig weer en de pollenradar gaf niet heel veel pollen aan in dit gebied. Dus als hij allergisch is voor pollen zou het in principe nu geen probleem moeten geven. ben benieuwd zal vanavond even pols hoogte nemen!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 20:26

mijn paard heeft pollen allergie en is nu ook niet te rijden, vandaag en gister ook ging het stukken beter met hem
maar zijn neus is nog gevoelig en zijn tandvlees paarsachtig door het wrijven/schuren tegen zijn benen /grond en alles wat hij tegen komt
mijn paard heeft de afgelopen 2 weken op pretnisolon gestaan en heeft 2 injecties gehad omdat hij het heel erg had en er gewoon naar van was
ik ben nu heel blij met deze regen ff een adempauze voor hem :j

Marijke_Dub

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 20:56

Mijn paard begon uit het niets met zijn hoofd te slaan (headshaken) , voor gaande jaren nooit gedaan. Wij dachten eerst dat het uitproberen van hem was en dat hij deed tegenwerken. Nadat we erachter kwamen dat dat dus helemaal niet was en het gewoon een reactie is van een allergie zijn we hem op heel veel dingen gaan testen.
Elk jaar als die weer begon hebben we hem weer op nieuwe dingen getest totdat ik het na zo'n 5 jaar zo zat was en medelijden met hem had, dat hij nu voortaan in het voorjaar en de zomer gewoon niet belast wordt.
Hij begint met het schudden zodra de pollen in de lucht zitten, zodra de vliegende insecten komen verergerd het. Rijden en longeren (tevens buiten wandelen) Is in deze periode een no go.
Ik kan na zoveel jaar voortaan aan de stand van zijn ogen en oren zien of hij er last van heeft.

Voor mijn paard heb ik tot op heden nog geen tegen middel/product gevonden.

noekiee18 schreef:
@marijke_dub ja toch wel he? Hoe ben jij er achter gekomen? want zit er toch wel aan te twijfelen om even een allergie test te laten doen.. hij had namelijk ook steeds een drup neus.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 21:00

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 21:08

Dit lijkt mij een ( milde) vorm van headshaken!
Zeer naar en lastig om controleerbaar te krijgen..
Mijne schud vrijwel niet meer dmv rechtrichten..zij had een balansprobleem!
Sterkte!!

noekiee18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-17 20:03

sinds vandaag ging het al weer redelijk beter met hem maar dat zal ook wel te maken hebben met het regenachtige weer ben ik bang... vanaf morgen wordt het weer mooi weer en heb dan ook weer les, dus ben hoop dat hij een beetje fatsoenlijk te rijden valt.. ook een neusnetje voor hem besteld en zit te twijfelen om puurnatuur druppels te halen? die waren voor pollenallergie, iemand toevallig met iets vergelijkbaars?