Wat denken jullie? Paard kreupel op het harde

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Iris_Luna

Wat denken jullie? Paard kreupel op het harde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-17 12:06

Hallo,
Wat gister een fijne wandeling moest worden, veranderde in een rotochtend
Het was gister lekker weer en dacht goh, eczeemdekens af, manen lekker losgooien, hoofdstel in en wandelen maar. Ging hardstikke mooi, paard was braaf. Na een dik half uur 3 kwartier begon mijn paard iets kreupel te worden. In de berm ging het gewoon goed. Liet haar zowieso inde berm lopen, maar er zitten gewoon stukken tussen waarbij ze op het harde moet lopen.
Ik wilde dus weer terug naar stal, maar al snel liep ze hardstikke kreupel rechtsvoor op het harde dus gauw een grasveld opgezocht zodat hrt lekker zacht onder de hoeven was en maar geregeld dat iemand ons kwam halen met de trailer, want zo konden we niet verder. Echter op het gras liep ze weer normaal.

Nu is het zo dat de hoefsmid anderhalve week geleden is geweest en mijn paard heeft losse hoefwanden. Nu hebben ze de zool iets langer gelaten en de hoefwand korter zodat deze niet helemaal kapot scheurt. Na herhaaldelijke vragen of het dan niet beter was om er ijzers onder te zetten, maar dit was steeds niet nodig. Ook niets gehad om tussen de hoefwand en hoefbeen te spuiten...
Nu loopt ze dus volledig op de zool en sinds gister dus kreupel op het harde.... nu werd er gezegd dat ze wel eens hoefbevangen kan zijn... ze staat in een kaal land met dus weinig gras ivm zomereczeem (suikers), krijgt verder alleen maar 2x daags hooi en een handje biks ivm de druppeltjes die ze krijgt voor de eczeem en voor het idee dat ze ook wat krijgt, omdat de andere paarden dus wel biks krijgen. Vanmiddag komt gelukkig een hoefsmid en gaan we kijken of ze niet beter op ijzers kan, of het nu uberhaubt mogelijk is en wat we kunnen doen tegen die losse wanden. Ik vind het namelijk wel raar dat er gezegd wordt dat ik niet met haar op het harde had moeten lopen. Normaal gesproken moet een paard echt wel stukjes op het harde kunnen lopen. Ze is verder nog nooit kreupel geweest, ook niet hoefbevangen..
Het lijkt mij namelijk dat dit puur komt, doordat ze voor op de zolen loopt...
Wat vinden/denken jullie?

Wings_love

Re: Wat denken jullie? Paard kreupel op het harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 12:11

Ik denk dat je zelf wel al aardig ziet wat er aan de hand is. Ik zou even de reactie van de andere hoefsmid afwachten.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 12:12

Klinkt als een ijzertje nodig idd..

Iris_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-17 12:14

Dat denk ik dus ook, maar er werd ineens gezegd door een ander dat diegene dacht aan hoefbevangen, ik had niet met haar moeten gaan wandelen etc. Werd zo aan het twijfelen gebracht, voelde me er echt naar en schuldig van

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 12:17

Met een bekende losse wand ga je toch ook niet op het harde rijden?
Dat is er ook wel wat om vragen toch?
Een ijzertje is met een losse wand ook geen goed idee, de hoef moet gewoon tijd krijgen om zich te herstellen. Daar kan rustig 3-6 maanden overheen gaan.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 12:18

Hb kan uiteraard ook.. DA even laten checken!!

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 12:18

Hoe komt je paard aan losse hoefwand ? en wie heeft dat vastgesteld ?

Zou eerder zoeken naar de oorzaak, want een losse hoefwand los je niet op met een ijzer.
Ik ben wel benieuwd naar paar goede foto's zowel van voren als van onderen(schoongemaakt)
Als je paard hoefbevangen is, zou ik zijn dieet drastisch aanpakken, en zeker niet met ijzers gaan prutsen want dan is het einde zoek. Ijzers lost niks op. Behalve een lege portemonnee

Iris_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-17 12:19

Sizzle schreef:
Met een bekende losse wand ga je toch ook niet op het harde rijden?
Dat is er ook wel wat om vragen toch?
Een ijzertje is met een losse wand ook geen goed idee, de hoef moet gewoon tijd krijgen om zich te herstellen. Daar kan rustig 3-6 maanden overheen gaan.

Ik rij momenteel niet ivm zwangerschap, zowieso laat ik haar zoveel mogelijk in de berm lopen. Er zitten gewoon stukjes bij dat ze op het harde moet. Voordat ze bekapt was, was dit fenomeen ook bekend en waren de wanden nog op de juiste lengte en was dit geen probleem. Niet zo gek dat ik dan denk goh, ik ga een stukje aan de wandel

Iris_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-17 12:20

Marjo89 schreef:

Zou eerder zoeken naar de oorzaak, want een losse hoefwand los je niet op met een ijzer.
Ik ben wel benieuwd naar paar goede foto's zowel van voren als van onderen(schoongemaakt)
Als je paard hoefbevangen is, zou ik zijn dieet drastisch aanpakken, en zeker niet met ijzers gaan prutsen want dan is het einde zoek. Ijzers lost niks op. Behalve een lege portemonnee

Volgens de vaste hoefsmid kwam dit soor het vlas, dus staat nu volledig op stro, al een tijd. Het dieet aanpakken... zou niet weten wat ik aanpakken moet, enigste wat ze krijgt is hooi en 2 handjes biks per dag ivm met dus die druppels die ze krijgt voor haar eczeem

Iris_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-17 12:23

Eerste wat we vanmiddag gaan doen is een plan van aanpak maken, goed schoonmaken etc en als het nodig is en als het kan een ijzer eronder. Als de hoefwanden te ver los zijn, dan snap ik natuurlijk wel dat het weinig nut heeft om er een ijzer onder te zetten. Die gaat er dan natuurlijk constant onder vandaan omdat het geen houvast heeft.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 12:26

Is de losse hoefwand niet t gevolg van een "oude hb?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 12:28

Krijgt je paard behalve een handje bix en hooi nog mineralen?
Zo niet dan zou ik daar mee beginnen samen met biotine.

Iris_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-17 12:30

pol1 schreef:
Is de losse hoefwand niet t gevolg van een "oude hb?

Ze is nog nooit hb geweest. Hele geschiedenis van haar is bekend. Ook nog nooit kreupel etc.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 12:33

Is uitgesloten dat ze een schimmelinfectie heeft?
Losse wand moet vakkundig aangepakt worden, al dan niet ingepakt in een speciale hoefschoen. Het is super pijnlijk voor het paard en ook niet zonder risico's.

Iris_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-17 12:35

Sizzle schreef:
Krijgt je paard behalve een handje bix en hooi nog mineralen?
Zo niet dan zou ik daar mee beginnen samen met biotine.

Ze krijgt 2x per jaar een vitaminespuit.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 12:38

minifries schreef:
Marjo89 schreef:

Volgens de vaste hoefsmid kwam dit soor het vlas, dus staat nu volledig op stro, al een tijd. Het dieet aanpakken... zou niet weten wat ik aanpakken moet, enigste wat ze krijgt is hooi en 2 handjes biks per dag ivm met dus die druppels die ze krijgt voor haar eczeem

Een losse hoefwand, dan zou je paard nagenoeg niet meer kunnen lopen.
En daar een ijzer onder slaan lost niks op..
Ik denk eerder dat je paard dan een schimmel heeft, bv white line disease..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 12:38

Vitaminespuit is zinloos, zo nemen ze amper wat op.

Iris_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-17 12:39

Sizzle schreef:
Is uitgesloten dat ze een schimmelinfectie heeft?
Losse wand moet vakkundig aangepakt worden, al dan niet ingepakt in een speciale hoefschoen. Het is super pijnlijk voor het paard en ook niet zonder risico's.

Dat is idd niet uitgesloten, dat wil ik vandaag weten. Als mijn hoefsmid tegen me zegt dat dit door de vlas komt, dan geloof ik dit. Ze heeft in die paar maanden nooit kreupel gelopen. Ze liep gisterochtend ook niet zo. Neem haar wel vaker mee te wandelen aangezien ik ivm zwangerschap niet rijd rn haar momenteel alleen longeer en grondwerk doe met haar, maar als ik had geweten dat dit zou gebeuren had ik het natuurlijk nooit gedaan. Heb er alles voor over dat het weer beter wordt. Vandaar ook een andere hoefsmid erbij die erg kundig is en waar ik alleen maar goeie dingen over hoor.
Maar ken hem verder niet dus ben erg benieuwd wat zijn oordeel is.
Verder is ze goed gezond, erg vrolijk en actief, hoed in de vacht, eczeem onder controle dus die krijgt echt niet te weinig aan voedingsstoffen.
Laatst bijgewerkt door Iris_Luna op 05-06-17 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 12:40

Hopelijk kan de andere hoefsmid je goed helpen.

Iris_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-17 13:02

Sizzle schreef:
Hopelijk kan de andere hoefsmid je goed helpen.

Ik hoop het ook.
Heb er zowieso het colste vertrouwen in

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 13:05

Biotine schijnt een paard ook amper op te nemen!

Handje biks dekt iig niet de vitamine/mineralen die nodig zijn...

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 13:54

minifries schreef:
Eerste wat we vanmiddag gaan doen is een plan van aanpak maken, goed schoonmaken etc en als het nodig is en als het kan een ijzer eronder. Als de hoefwanden te ver los zijn, dan snap ik natuurlijk wel dat het weinig nut heeft om er een ijzer onder te zetten. Die gaat er dan natuurlijk constant onder vandaan omdat het geen houvast heeft.

Ik ben wel benieuwd wat je hoefsmid ervan zegt. Als je paard niet perse hoeft te werken zou ik hem liever weidegang geven zonder hoefijzers.Ik heb ook wel eens een pony met een losse wand gehad en dat is er tenslotte vanzelf uitgegroeid zonder ijzers.Maar het kan wel een connectie met hoefbevangenheid hebben.Waarbij ijzers volgens mij juist slecht zijn.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 14:41

Waarom zouden ijzers slecht zijn bij hb?
Gebroeders Nassau hebben juist veel hb paarden gered door hun beslag!

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 14:54

pol1 schreef:
Waarom zouden ijzers slecht zijn bij hb?
Gebroeders Nassau hebben juist veel hb paarden gered door hun beslag!

belemmert het hoefmechanisme.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 17:03

Maar een losse wand onstaat toch niet zomaar? Zit er niet een flinke schimmel in? Dan juist geen hoefijzers, er moet dan zuurstof bij om de schimmel te doden.