Moeite bij hoefsmid, osteopaat er bij halen of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

happypaardje

Moeite bij hoefsmid, osteopaat er bij halen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-17 16:48

Hoi allemaal,

ik weet even niet zo goed wat het beste is voor mijn paardje, en hoop dat jullie mij van wat advies kunnen voorzien. :)

Emily gaat, sinds we ruim een maand geleden zijn verhuisd, met sprongen vooruit (figuurlijk dan dus). Ze zit zichtbaar goed in haar vel, glimt als een spiegeltje, is mentaal veel relaxter dan eerst, en ook het trainen (grondwerk en rijden) gaat enorm goed. Allemaal heel positief dus.
Alleen ging het gisteren met de hoefsmid helemaal niet goed. De eerste twee hoeven (linksvoor en -achter) ging prima, maar daarna ging ze steeds meer protesteren. Uiteindelijk tot aan vooruit slaan, steigeren, wegdraaien, alles wat ze maar kon verzinnen zonder ons echt schade toe te brengen. Zo extreem heeft ze nog nooit eerder gereageerd bij de hoefsmid, en ik was echt met stomheid geslagen.

De hoefsmid opperde dat ze misschien last kon hebben van haar bekken, eventueel een spiertje verrekt oid. Dat zou kunnen, haar nieuwe plekje is een stuk heuveliger dan ze gewend is. Daarnaast heb ik de dag daarvoor een redelijk pittige heuvelachtige buitenrit met haar gemaakt, dus dacht ik zelf nog dat ze misschien gewoon spierpijn had... Ze is normaal in elk geval niet het paard dat moeilijk doet om het moeilijk doen, maar ze heeft het in het begin wel mentaal moeilijk gehad met de verhuizing. Ook rijden was toen weer even heel spannend voor haar.

Omdat ze verder op geen enkele manier laat merken ergens last van te hebben, weet ik niet zo goed of er nu wel iets is of niet, en of het het dus waard is om er een osteopaat naar te laten kijken. (Als het nodig is, doe ik dat uiteraard, maar ik heb het niet zo ruim dat ik zulke uitgaven "gewoon zomaar" kan doen)

Wat zouden jullie doen? Of wat is jullie advies? :)

Jazzie03

Re: Moeite bij hoefsmid, osteopaat er bij halen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 16:55

dit herken ik!
Mijn paard had heel veel moeite met de achterbenen bij de hoefsmid. Dit kwam ook vanuit haar bekken en later bleek dat ze wat artrose had.
Dit werd eerst duidelijk bij de hoefsmid, maar later merkte ik dit ook tijdens het rijden (was wel een oudere merrie)
ik zou zeker de osteopaat langs laten komen :)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 16:57

Als het spierpijn is dan is het in een paar dagen over. Zo niet dan kun je altijd nog osteo bellen.

Blue_Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 16:58

Inderdaad eventjes laten checken, volgens mij zegt je gevoel zelf dit ook.

happypaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-17 17:01

Thanks, misschien inderdaad maar wel ja

cissy schreef:
Als het spierpijn is dan is het in een paar dagen over. Zo niet dan kun je altijd nog osteo bellen.

Dat is zo, ik weet alleen niet zo goed hoe ik dat na kan gaan. Zelf een kwartier met haar hoef opgetild gaan staan? :p

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 17:31

Wat gebeurt er als jij nu de achtervoeten optilt? Reageert ze dan helemaal niet? Of is er ook al protest. Het hoeft natuurlijk geen kwartier, meestal voelen ze het meteen als er iets niet goed zit. Merk je iets met rijden? Loopt ze korter bijv, of moeite met galop of springt ze verkeerd aan? Als jij zelf helemaal niets merkt, zou ik persoonlijk niet gelijk een osteopaat erbij halen. Kan ook nog zijn dat ze bijv last van hormonen heeft, hengstigheid, last van vliegen of gewoon ff vervelend. Dan zou ik kijken hoe ze de volgende keer is bij de smid. Maar ik ben ook niet zo'n stresskip die gelijk bij elk dingetje er iemand bijhaalt. Doe ik ook niet voor mezelf ;). Bij aanhoudende klachten natuurlijk wel, maar dan zou je toch ook iets moeten merken bij het rijden

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 17:34

Ik zou het gewoon een tijdje aankijken. Regelmatig zelf eens wat hoeven tillen en afwachten hoe de volgende keer bij de smid verloopt. :j
En dan misschien niet de dag ervoor een heuvelrit gaan maken :+

happypaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-17 17:49

dittaswart, dat lijkt mij dus ook. Met gewoon optillen van de hoeven en met rijden enzo is er echt niks te merken.

Pandora, haha, ja, ik bedacht me pas toen de hoefsmid bezig was dat dat inderdaad niet zo handig was :D

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 18:11

Hoe hoog tilt je smid ze op..

Ik bekap zelf, en merk dat hoop paarden helemaal niet zo hoog komen met hun benen..
Raken ze bv uit balans

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 18:17

Dat dus. En de volgende keer met de rechterkant beginnen. Zolang de bekapper of hoefsmid maar rustig blijft. Soms helpt een rondje rondlopen wel. Kunnen ze even ontspannen.

happypaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-17 18:26

Ah, misschien dat dat het ook wel is. Ze is niet zo heel groot, dus kan me voorstellen dat hij ze dan net even te hoog optilt...

Rondje lopen en even laten grazen hebben we nu uiteindelijk ook maar gedaan, dat hielp inderdaad al iets

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 19:51

happypaardje schreef:
Ah, misschien dat dat het ook wel is. Ze is niet zo heel groot, dus kan me voorstellen dat hij ze dan net even te hoog optilt

Echt het proberen waard. Sommige paarden ook echt grote redden 20 cm nog eens niet.
En ik heb pony's die veel leniger zijn.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 22:58

Marjo89 schreef:

Ik bekap zelf, en merk dat hoop paarden helemaal niet zo hoog komen met hun benen..
Raken ze bv uit balans

Het omhoog is nog niet het grootste probleem, maar het opzij dat er bij komt. Gewrichten zijn er niet op ontworpen (paardenbenen gaan eigenlijk alleen maar voor en achteruit, zijwaarts nauwelijks) en dan is het omhoog + opzij niet prettig en het voelt als omvallen. Protest is dan inderdaad logisch. Zo laag mogelijke hoefbok en als mogelijk een kleinere smid, want die kan ook maar beperkt zich opvouwen om er onder te passen tijdens het bekappen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 23:10

happypaardje schreef:
Thanks, misschien inderdaad maar wel ja

cissy schreef:

Dat is zo, ik weet alleen niet zo goed hoe ik dat na kan gaan. Zelf een kwartier met haar hoef opgetild gaan staan? :p

Je zou natuurlijk kunnen voelen. Zijn de spieren bij de borst/schouder hard? Of juist rondom het bekken en de broekspier?

Reageerde je paard bij beide rechterbenen of bij voorbeeld alleen het voor- of achterbeen? Beslaat je smid ook (maw heeft je paard al lang stil moeten staan voor de linkervoeten en kan ze gewoon een te korte aandachtsspanne hebben voor 4 hoeven beslaan)?

Mijn ruin heeft ook moeite met zijn voeten lang optillen (alleen de voorvoeten). Bij hem is dat vanwege een spierprobleem. De oplossing die het beste werkt is een smid met een prettige energie, heeeel veel geduld en uit de hand bekappen. En vooral LOSLATEN wanneer mijn paard aangeeft dat hij niet meer met zijn been omhoog kan staan. Hij verzuurt blijkbaar gauw in zijn spieren en hij kan minder lang op 1 voorbeen staan dan een "normaal" paard. Het is daarbij handig om de hoeven tussendoor neer te zetten, en dus zelf (nou ja mijn smid dan) de hoeven weer aan de grond te brengen voordat mijn paard dat initiatief neemt. Zo blijft de "controle" bij de smid.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 08:03

Marjo89 schreef:

Raken ze bv uit balans

Dit heb ik hier ook met mijn ( oudere ) merries, maar enkel met de achtervoeten. De smid gaat nu op z'n knieen zitten om achteraan te bekappen, ofwel legt hij de hoef in zo'n '' steuntje '' . Geen idee of jullie snappen wat ik bedoel, maar kan even op de juiste benaming niet komen * is nog vroeg * :+

happypaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-17 10:03

Ik kon vanochtend geen harde spieren vinden, maar het is inmiddels natuurlijk alweer een paar dagen later. Ook hoefjes gewoon optillen ging prima.

Ik denk dat ik voor de volgende keer eens met mijn hoefsmid ga overleggen over het anders/lager optillen van de hoeven. En misschien iets sneller, hij beslaat niet, maar neemt wel goed zijn tijd voor elke hoef :')

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 12:47

Misschien dat je smid een spanning heeft die je paard niet prettig vindt (weet ik niet of dat zo is hoor maar ik probeer mee te denken). Houdt je smid bij voorbeeld zijn adem vast, gedraagt hij zich op een manier die onprettig is voor het paard enz?

In elk geval fijn dat alles nu weer in orde lijkt :)