Help, mijn pony is te dik!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Luca03

Help, mijn pony is te dik!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-17 12:07

Om de koe maar meteen bij de horens te vatten, m'n shetlander is te dik. Maar echt, het is verschrikkelijk en hij krijgt nochtans genoeg beweging. Hij gaat (ongeveer) 5x per week mee langs de fiets voor 5 km, dit bouwen we uit naar 10 km en 1x per week springen we aan de hand of doe ik grondwerk met hem.
Hij krijgt geen brok, hij staat in een kudde met nog 3 andere ruinen. Ze staan 24/7 op weide, het liefst van al hou ik m'n shet van het gras af, of zet hem op een afgegeten stuk maar dan staat hij alleen. Dat is ook niet echt paardvriendelijk, de andere 3 hebben het verse gras echt nodig (2 oudjes met goed gebit maar zware winter gehad). Ik zoek dus nog tips...
Ik heb iets gelezen van magnesium geven maar hier vind ik enkel wat vage dingen over terug?
Wie o wie heeft misschien dé tip voor ons?

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 12:08

Graasmasker om op de weide?

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-17 12:11

Ghostattack schreef:
Graasmasker om op de weide?

Dat heb ik al overwogen, maar omdat dat geen optie is voor 24/7 en ik geen tijd heb (ben nog een leerling) om daar 2x per dag heen te gaan is dat niet echt een optie.

shetjeIris

Re: Help, mijn pony is te dik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 12:20

Misschien dan toch een stukje afzetten en daar dan toch (een van je dikste) andere pony's bijzetten? Of desnoods elke dag een andere pony er bij, als ze allemaal te mager zijn?

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-17 14:18

shetjeIris schreef:
Misschien dan toch een stukje afzetten en daar dan toch (een van je dikste) andere pony's bijzetten? Of desnoods elke dag een andere pony er bij, als ze allemaal te mager zijn?

Kan ik inderdaad proberen maar ben bang dat die dan ook weer gaan vermageren terwijl ze alle 3 net op het randje zijn.

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 14:22

Waarom kan een graasmasker niet de hele dag om? als het er een is die goed past zie ik het probleem niet.. En als een klein stukje afzetten geen optie is denk ik dat je weinig andere keuze hebt. Je wilt ook geen hoefbevangen pony straks ;)

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 14:26

Dit is ook geen optie te dik is hartstikke ongezond

Gewoon n stukje afzetten en dat hij over de draad kan kroelen

Een shet 24/7 op gras is zwz geen strak plan

Bewegen gaat niet veel opleveren overgewicht is 80% voeding pas je dat aan zal er afgevallen worden

Als jij 3x per dag bij de mc eet en verder enkel chips en dergelijke kun je elke dag gaan sporten en gebeurd er vrij weinig tot niets

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 14:31

Klein schraal weitje maken voor de Shet. Dan de 3 anderen om de beurt een dagje bij de Shet. Zo staat er niemand alleen.

jankawijnsma

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 14:32

Graasmasker mag niet 24/7 om, mijn shetlander is ook te dik en ik heb m geen grasmasker om. Ik heb er meerdere redenen voor waaronder dat ik hem regelmatig zie schoftbijten met zijn vrienden en ik denk niet dat dat met zo'n masker kan. Maar ook vanwege praktische redenen die ts noemt je moet er wel 2x daags heen.
Die van mij staat op kleine stukken wei (die ik afwissel) met 2 oudere pony's. De welsh is ook te dik dus die kan er altijd bij staan maar de draver is mager en die loopt er vaak naast in de grote wei, voor de gezellig zet ik ze regelmatig bij elkaar. Binnenkort zet ik ze een poosje op een stuk waar ik de draad verschuif zo kan je t toch een beetje beperken maar eten ze wel gras.
Magnesium helpt wel en kan sowieso geen kwaad, dus zou ik gewoon proberen. Verder heb ik ook geen gouden tips, je bent al goed bezig met hem beweging geven.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 14:32

Is de Shet ontwormd?

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 14:36

In je grote wei een stuk weide afzetten voor je Shet, welke die lekker kaal mag vreten en dan op hooi kan of de weide een beetje verplaatsen. Staat die toch nog naast de anderen.

Vorig jaar had ik er ook zo een staan. Die mocht als enigste van de 4 op goed gras dus stond die apart, maar er wel naast. Geen probleem.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 14:43

Sclimpre schreef:
Klein schraal weitje maken voor de Shet. Dan de 3 anderen om de beurt een dagje bij de Shet. Zo staat er niemand alleen.

Juist niet doen dit. Kort afgevreten gras is hartstikke gestresst. Daar worden ze juist dik van.

TS ik heb goede ervaringen met Gluco Balance. Wie weet is dat ook wat voor jouw pony?

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 14:48

Wat KittyDylan hier boven zegt is zeker een goed idee en dan eens in de paar dagen een beetje opschuiven zodat er weer vers gras bij komt. Soort strookbegrazing.

Over het graasmasker 24/7 op. Die van mij (Ijslander geen shetlander, maar maakt geen verschil imo) had een tough one masker en had deze de hele zomer gewoon 24/7 op. Zodra het gras wat minder rijk was deed ik hem weer af en soms liet ik hem een paar uurtjes zonder staan.
Hij speelde en kriebelde nog gewoon met vriendjes en zijn tanden raakten ook niet beschadigd.

Meer bewegen helpt/kan niet, dus dan moet hij minder eten.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 16:01

Koper schreef:
Sclimpre schreef:

Juist niet doen dit. Kort afgevreten gras is hartstikke gestresst. Daar worden ze juist dik van.

Pony krijgt dan kleinere hoeveelheid gras binnen. Al is het dan voedzamer dan uitgebloeid lang gras, de hoeveelheden zijn kleiner.
En de pony wordt gestimuleerd om meer te bewegen. Voor elk hapje een stapje.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-17 16:49

Het zal dan toch een afgezet stukje worden voor het kleine mormel :o.
En dat af en toe eens verzetten, nu hopen dat hij de draden, etc. niet afbreekt.

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 16:54

Ik zou gewoon een graasmasker opdoen als je een goed passende hebt kan deze wel 24/7 om en als je dan bij je pony s bent kun je m op een plek zetten waar hij niet kan eten zodat ie even een tijdje zonder masker kan staan. Werkt hier prima

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 16:54

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 16:58

Graasmasker kan prima 24/7. Zie eerder dat paarden er alsnog veel mee weg krijgen dan dat ze te kort komen.

Op een kleiner stuk kan ook, al is gestresst gras ook niet top. Dan liever nog op zand of stenen met hooi.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-17 17:08

Ah, ik had al gezocht naar een centraal topic maar niet gevonden. Dus bedankt voor het linkje!

En liever gestrest gras dan een te dikke pony -O-, een graasmasker 24/7 durf ik echt niet aan, hij heeft al zo'n gevoelig snoetje.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 17:12

Gestrest gras is niet goed voor t paard :)

Liefste gewoon op n kort stuk en dat stuk permanent gebruiken op een gegeven moment is t gras gewoon weg
En dan 2de liefst 3de snee of nog ouder en van t jaar voorheen of 2 jaar voor heen en dan altijd voldoende hooi in n slowfeeder

Goede vitamine korrel erbij

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 17:18

Mijn shet staat ook gewoon 24/7 met korf en geloof me die kan er alles mee :')
Beter iets minder kriebelen met andere als een hb pony of een pony die helemaal alleen moet staan en daardoor gaat weven.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-17 18:35

Goede vitaminen korrel en hooi van 3e snee vorig jaar hebben we nog liggen. Zand of stenen hebben we niet. Ik ga proberen een stuk zo af te zetten dat meneer niet tussen de draden kruipt of erover springt.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 21:28

Voor dit onderwerp is een centraal topic. Daar staat al veel informatie in. Als je toch meer informatie wilt mag je je vraag daar opnieuw stellen.

[VS] [CENTRAAL] paarden met overgewicht

Hier volgt een slotje.