Paard leunt vaak met billen tegen de muur

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Paard leunt vaak met billen tegen de muur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 12:49

Hi allemaal,

Mijn paard leunt in zijn stal zeer vaak met zijn billen tegen de muur (prefereert dit soms zelfs boven eten). Ik zie het hem vooral vaak doen na het rijden, maar ook wel 'tussendoor'. Hebben jullie een idee welk deel hij hiermee ontlast - rug, achterbenen?

Hij is jong, groot, lang en nog wat overbouwd, met lange achterbenen die wat ver onder de massa staan. Door die lange achterbenen heeft hij ook moeite met rollen, al doet hij het wel (en hij ligt ook in zijn stal).

Ben benieuwd naar jullie ideeen.

Karin92
Berichten: 1744
Geregistreerd: 25-01-10

Re: Paard leunt vaak met billen tegen de muur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 12:51

Heb je misschien een foto?
Is het echt leunen wat hij doet of staat hij er tegenaan?
Hoe oud is hij precies en wat doe je met hem qua werk?

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 12:54

Geen foto helaas.. Hij leunt wel echt, maar niet zo sterk dat hij zijn rug bolt.
Hij is 5 en wordt ongeveer 5x per week bereden (dressuur, springen, buitenritten, niet zeer intensief). Hij is overigens springgefokt. Het is een nieuw paard, ik heb hem nu 3 maanden.

onpaard

Berichten: 2964
Geregistreerd: 28-03-13

Re: Paard leunt vaak met billen tegen de muur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 12:59

Misschien zit ik wel helemaal fout maar het eerste wat in mij opkomt is de vraag of hij wormen heeft.

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Paard leunt vaak met billen tegen de muur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 13:00

Is mestonderzoek gedaan: geen wormen. Hij schuurt ook niet (meestal), het is echt leunen wat hij doet. Ik dacht zelf aan het ontlasten van de rug of achterbenen oid.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 13:04

Dat klinkt inderdaad als ontlasten van de benen. Hoe zijn zn pezen? Als hij op rust staat hoe staat hij dan op rust (hoe heeft hij zn voorbenen?). Ik zou nog eerder denken aan voorbenen dan aan achterbenen.

Toevoeging: waarom ik denk aan voorbenen: paarden hebben van nature meer gewicht op de voorhand dan op de achterhand, als hij last zou hebben van zn achterbenen dan zou hij dat compenseren door nog meer gewicht op de voorbenen te gooien. Door te rijden probeer je een paard meer gewicht op de achterbenen te laten nemen.

Als nu dit paard gaat leunen met zn kont tegen de kant dan plaatst hij dus zelf meer gewicht op de achterkant, er komt dan gewicht van de voorkant af. Vandaar mijn idee dat ik in eerste instantie zou denken aan de voorbenen.

Hetzelfde als hij op rust staat, meestal staan paarden alleen met een achterbeentje op rust. Als hij daarnaast ook een voorbeen naar voor zet, danwel helemaal op 'rust' zet, dan is hij de voorhand aan het ontlasten.

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Paard leunt vaak met billen tegen de muur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 13:07

Pezen zijn goed (hij is een aantal maanden geleden goedgekeurd). Hij heeft wel witte plekken op zijn voorbenen van de beenbeschermers.. Hij staat verder normaal op zijn voorbenen, ook als hij op rust staat. Ben het met je eens dat ontlasting van voorbenen logischer is (biomechanisch gezien).

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Paard leunt vaak met billen tegen de muur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 13:09

Net mn hele toelichting getypt, zie ik dat je zelf die beredenering ook al had gevolgd :))

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Paard leunt vaak met billen tegen de muur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 13:12

:)

En de overbouwdheid, zou dat er iets mee te maken kunnen hebben? Dat dat ergens vermoeiing / spanning veroorzaakt wat hij wil wegnemen door te leunen?

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Paard leunt vaak met billen tegen de muur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 13:15

Misschien dat door het overbouwde er nog meer gewicht op de voorhand komt dan normaal gesproken?

Wellicht dat het allemaal zichzelf wat oplost als hij wat bij groeit en minder overbouwd is.

Lijkt mij wel zorgwekkend als een 5-jarige leunen tegen de wand verkiest boven eten :\

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Paard leunt vaak met billen tegen de muur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 13:17

Ja, dat vond ik idd ook erg vreemd (meestal kiest hij voor eten, maar ik heb hem 1 of 2x eerst zien leunen). Wellicht haal ik er binnenkort eens een DA / osteo / fysio bij.

Ir111

Berichten: 11958
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 13:18

FCSA schreef:
En de overbouwdheid, zou dat er iets mee te maken kunnen hebben? Dat dat ergens vermoeiing / spanning veroorzaakt wat hij wil wegnemen door te leunen?

Hoi! :)

Ontlasten voorhand kan goed maar doordat je zegt dat hij overbouwd is en moeite met rollen heeft (het gaan liggen? Of iets anders?) en het na het rijden extra zichtbaar is denk ik ook aan het ontlasten van spieren in de achterhand, broekspieren zeg maar. Die ontlast je door te leunen volgens mij.

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 13:21

Hey Ir! :)

Ah, dat zou best eens kunnen passen in het beeld. Het is inderdaad het moment van gaan liggen (door de achterbenen gaan), daar doet hij heel lang over met trillende achterbenen. Soms geeft hij het ook op en gaat hij weer staan voordat het rollen gelukt is. Hij ligt wel elke nacht (te zien aan stro in staart etc.).

Als het om de broekspieren gaat, zou het met de juiste training en rust tussendoor goed moeten komen?
Laatst bijgewerkt door FCSA op 06-01-16 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin92
Berichten: 1744
Geregistreerd: 25-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 13:21

Ik zou er inderdaad wel iemand bijhalen.
En ook zeker foto of film materiaal maken zodat je dat ook kunt laten zien.
Niet eten is voor mij toch wel een teken dat er iets niet goed is.

Vind het wel lastig om te zeggen wat het zou kunnen zijn of te maken mee kan hebben.
Het ontlasten van de voorhand klinkt logisch inderdaad ook omdat het dier ook nog overbouwd is zoals je zelf al aangeeft.

Heb nog nooit gezien dat een paard zo gaat ontlasten.
Succes.
Ben wel benieuwd wat er uit gaat komen als je er iemand bij haalt.

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Paard leunt vaak met billen tegen de muur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 13:24

Ik zal zsm foto's en filmpjes maken, ook van het rollen. Het is lang niet altijd hoor, hij staat meestal gewoon te eten, maar het valt wel op dat hij regelmatig leunt.

Marsie2
Berichten: 151
Geregistreerd: 07-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 13:26

Net wat Apple zegt, dit lijkt me best wel zorgwekkend. Lijkt idd op het ontlasten van de voorbenen. En in feite kan dat van alles zijn. Kan het geen hoefbevangenheid zijn?

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 13:26

Ga hem eens een paar weken longeren, vier keer in de week met de bijzet en laag over de rug en niet te lang. Niet rijden. En kijk of het verbeterd en ook even bloed laten prikken op tekorten. Ik ga er van uit dat je klinisch hebt laten keuren en daarbij komt vaak lang niet alles aan het licht.

Ir111

Berichten: 11958
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 13:28

FCSA schreef:
Hey Ir! :)

Ah, dat zou best eens kunnen passen in het beeld. Het is inderdaad het moment van gaan liggen (door de achterbenen gaan), daar doet hij heel lang over met trillende achterbenen. Soms geeft hij het ook op en gaat hij weer staan voordat het rollen gelukt is. Hij ligt wel elke nacht (te zien aan stro in staart etc.).

Als het om de broekspieren gaat, zou het met de juiste training en rust tussendoor goed moeten komen?

Zo kom je elkaar nog eens tegen. :)

Het klinkt alsof de spieren verzuurd zijn / op spanning staan of wat dan ook.

Ik zou Linda laten kijken. Zelfs als hij met juist training en rust goedkomt is het denk ik fijn om hem te helpen en dat kan zij waarschijnlijk wel. Ook in het kader van better safe then sorry. Zij kan je ook vertellen of de spieren (als die het zijn) de oorzaak zijn of een gevolg van iets anders.

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 13:31

Ik zal Linda eens bellen idd. Kan sowieso nooit kwaad :)

Ik ga ermee aan de slag en zal jullie op de hoogte houden!

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 13:35

Knieen wellicht? Ter compensatie van zwakke knieen zijn de broekspieren vaak stram en hard. Je zou zelf kunnen voelen hoe gespannen dat gebied is. 5 dagen in de week werken voor een paard dat ook nog eens zo groot en lang is vind ik best veel.
Ik zou meer om de dag gaan werken. En dan de ene dag longeren/ gymnasticeren, een dag rust, en de keer erop gewoon rechtuit naar buiten.
Zo'n lange slungel heeft gewoon meer tijd nodig.

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Paard leunt vaak met billen tegen de muur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 13:39

Knieen kan idd ook, dat zou missch ook het moeilijk kunnen gaan liggen verklaren?
Ik zal het rustig aan doen met hem en er een goede fysio naar laten kijken :j

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 13:47

bigone schreef:
Ga hem eens een paar weken longeren, vier keer in de week met de bijzet en laag over de rug en niet te lang. Niet rijden. En kijk of het verbeterd en ook even bloed laten prikken op tekorten. Ik ga er van uit dat je klinisch hebt laten keuren en daarbij komt vaak lang niet alles aan het licht.


Klinisch en rontgenologisch (benen en rug), maar dit zal waarsch eerder iets van de weke delen zijn (spieren, pezen etc.)?

janouk
Blogger

Berichten: 17869
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 14:12

Misschien met veearts overleggen. Ik denk dat bloedafname voor controle spierafbraak etc

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Paard leunt vaak met billen tegen de muur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 14:14

Hij is idd vrij arm bespierd (maar dus ook nog jong en slungelig). Bloedtestje kan waarsch geen kwaad.

janouk
Blogger

Berichten: 17869
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 14:17

Dan kan je al zaken uitsluiten, mogelijk heeft hij tekorten waardoor hij spierzwakte heeft. Als hij zo groot is, kan dat best,
Beterschap