Reinigingskuur tegen rasp?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

furyke

Reinigingskuur tegen rasp?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-17 14:05

Afgelopen zaterdag een gesprek gehad met een voedingsdeskundige.
Zij adviseerde mij om een reinigingskuur te doen tegen de rasp van mijn tinker.

In de winkel hadden ze het desbetreffende product (nog) niet, welke kuren kunnen jullie adviseren?
Ik kan er niet veel over vinden, via de zoekfunctie.

Na het doorlezen van de artikel beschrijving van het gesdviseerde product zag ik dat het vooral als vitamine supplement word gebruikt, met reinigende functie.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 19:43

Ik ben wel benieuwd wat bij jouw tinker dan rasp is?
En wat ik bedoel...het woord rasp word verschillend uitgelegd, ben wel benieuwd wat jouw tinker dan precies heeft?
En ben ook benieuwd om welke kuur het dan gaat?

furyke

Re: Reinigingskuur tegen rasp?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-17 09:00

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 09:07

Wat heb je verder al gedaan aan de rasp?

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-17 13:34

Ik hou t goed schoon
Als ik met sebacil was, neem ik die plekjes mee
Haren rondom afgeschoren
En smeer t nu enkele keren per week in met propolis zalf, t is al minder geworden, maar nog niet weg.

Ook ga ik nu ander voer geven, in de hoop dat dit nog meer zal helpen.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 13:40

Maak je de huid wel echt door en door nat als je met Sebacil wast? Want dat is bij Tinkers vaak het lastige, je komt niet door die geweldig waterafstotende haren heen.
Met een hogedrukppantenspuit kom je er goed bij en/of benen een tijdje in emmers sop zetten.

Wat voer of voerde je en wat ga je voeren?
Hooi of kuil?

Welk supplement is dat?

1 x per week wassen met betadine en dan dagelijks sudocreme of zinkzalf, niet te dik smeren.

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-17 13:00

Heb de rasp plekjes vrij geknipt dus kom er met wassen en smeren prima aan.

Ze krijgt nu mijten dressuur plus en wat zemelen.
Heb nog een beetje aveve sportmix zero en havens power plus gemengd onder het mijten voer, maar als dit op is, alleen nog mijten voer.

Verder staat ze de hele dag op de wei em krijgt ze op stal voordroog. Had liever hooi gehad, maar dat is op de stal helaas niet mogelijk.

joepy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 14:25

Tinkers zijn enorm gevoelig voor mok/rasp/cpl, het is een sober ras die niet echt krachtvoer nodig heeft, alleen vitaminen en mineralen.
Het beste kan je zorgen voor zo weinig mogelijk "vervuiling" dwz zo weinig mogelijk suikers en granen weglaten. Mijten dressuur zit vol met granen en dan heeft een reinigingskuur niet veel zin.
Een Lymfedrainagebehandeling reinigt, verhoogt het immuunsysteem en wordt veel ingezet bij mok/rasp/cpl ed

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 15:37

furyke schreef:
Heb nog een beetje aveve sportmix zero en havens power plus gemengd onder het mijten voer, maar als dit op is, alleen nog mijten voer.

Wat is de reden dat je dit voer gekozen hebt? Er zitten flink wat granen in en ze adverteren dat het voor nerveuze paarden is. Heb het suiker/zetmeel percentage niet kunnen vinden

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 15:42

Ik zou gaan kijken naar de producten van equi protecta. Goede ervaringen ermee en ook in mijn omgeving zijn mensen heel blij met de resultaten.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 15:54

furyke schreef:

Verder staat ze de hele dag op de wei em krijgt ze op stal voordroog. Had liever hooi gehad, maar dat is op de stal helaas niet mogelijk.

Zo jammer he, dat zoveel pensionstallen voordroog geven. Ik koop zelf hooi in, en voer dat voor de helft bij. Maar het is wel een gedoe met opslag. En hij krijgt Vitalbix, een handje of 2. Daar moet ie het mee doen. Zijn rasp is nagenoeg weg sinds hij hooi krijgt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 16:39

furyke schreef:
Ik hou t goed schoon
Als ik met sebacil was, neem ik die plekjes mee
Haren rondom afgeschoren
En smeer t nu enkele keren per week in met propolis zalf, t is al minder geworden, maar nog niet weg.

Ook ga ik nu ander voer geven, in de hoop dat dit nog meer zal helpen.

Elke dag korsten verwijderen door te wassen met Betadine scrub en insmeren met een bacterie dodende zalf. Zolang de korsten er op blijven heeft smeren geen zin. Onder de korsten broeien bacteriën en schimmels.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 18:46

furyke schreef:

Ik denk dat als je je voer niet gaat aanpassen die vitamines weinig verschil gaat maken. Ik zou sowieso al het krachtvoer vervangen (erg suikkerrijk allemaal!) door een calorie arm vitamine brokje en met een doos koekjes naar de stalhouder gaan en vragen of hij niet een uitzondering wil maken en voor jou hooi kan regelen.

De basis moet eerst goed zijn anders heeft de rest niet zoveel zin vrees ik..

Edit: alternatief is om wel door te gaan met de sportmix zero. Dat lijkt erg mooi voer te zijn. Laag in suiker en zetmeel (10.5%!) maar wel voldoende energie uit vetten.

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-17 19:00

Ik rij ongeveer 5 keer per week lekker fanatiek dressuur, dus alleen een vitamine korrel gaat ze t niet op doen.

Ik kijk dit voer nog even aan. Heb persoonlijk voeradvies gehad waarbij mij dit voer is geadviseerd.
Nu snap ik dat dit nooit belangeloos gegeven word door een voerfabrikant en dat ze je echt wel vanalles willen verkopen.
Tot nu toe merk ik ook nog niet veel van de beloften die gedaan zijn. Bevalt het me over een tijdje nog niet, dan ga ik weer terug naar horsefood, daar deed ze t goed op. Alleen is daar hier moeilijk aan te komen.

Korsten van de rasp haal ik er steeds af en smeer ik daarna in met propolis zalf, de plekjes gaan er steeds beter uit zien.

Hooi zit er hier helaas niet in :(