wie kan me helpen rekenen-vitaminen en mineralen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dieseltje

wie kan me helpen rekenen-vitaminen en mineralen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-17 20:01

Mijn paard is sinds kor over op ander voer aangezien hij hooi weigert te eten momenteel en niet lekker in zijn vel zat.
Nu twijfel ik of ik me het voer dat hij nu krijgt nog tekorten kan hebben een vitaminen/mineralen en ik hem dus nog een korreltje bij zou moeten geven om te op te vangen.
Ik kom daar alleen totaal niet uit, ben niet zo'n rekenwonder, en vroeg me af of er iemand hier is die met me mee wil rekenen om te kijken of het zo een beetje goed is of dat hij toch wat erbij nodig heeft.

Alvast bedankt!

Azmay

Re: wie kan me helpen rekenen-vitaminen en mineralen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 20:03

Geen hooi?
Wat krijgt hij dan wel?
Lijkt me vooral een zaak van zorgen dat hij niet te lang zonder staat, een korrel is naast hooi altijd aan te raden maar ik weet niet wat je nu dan voert natuurlijk.

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-17 20:30

Van ongeveer 9.30 's morgens tot 22.30 weidegang, gewone weide (bemest met kunstmest en niet heel lang gras)
Daarnaast krijgt hij 2 keer per dag 750 gram Subli seniores priores geweekt met 2250 ml water, daar gaat per voerbeurt 375 gram lucerne (melasse vrij van Havens) doorheen.
1 keer per dag krijgt hij door de seniores 4 kleine schepjes pure magnesium en 35 ml omega gold olie (paardendrogist)
Dan nog 500 gram Compact gras van Hartog en 700 gram Gras-Mix van Hartog, dit krijgt hij los door elkaar gemengd in een emmer in zijn stal 's nachts. Ik wil dit nog eventueel opvoeren, maar omenteel eet hij er niet meer van als ik hem meer geef...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 20:34

Wat ik eigenlijk mis zijn de basisgegevens: hoe oud/groot is de pony? Wanneer zijn zijn tanden voor het laatst nagekeken? Hooi is namelijk het eerste (taaiste) wat ze laten staan als ze last krijgen van tanden en kiezen.
En is hij mager of juist te dik?

Als er voldoende gras op de wei staat dan zou hij met 10 uur grazen per dag ruimschoots zijn dagelijkse behoefte aan ruwvoer (droge stof) binnen moeten krijgen en zou al het extra bijvoeren niet echt nodig zijn, op een vitamine/mineralenbrokje na. Maar zonder gegevens over hoe hij er nu bij staat is daar weinig over te zeggen.

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-17 20:54

xyzutu2 schreef:
Wat ik eigenlijk mis zijn de basisgegevens: hoe oud/groot is de pony? Wanneer zijn zijn tanden voor het laatst nagekeken? Hooi is namelijk het eerste (taaiste) wat ze laten staan als ze last krijgen van tanden en kiezen.

Als er voldoende gras op de wei staat dan zou hij met 10 uur grazen per dag ruimschoots zijn dagelijkse behoefte aan ruwvoer (droge stof) binnen moeten krijgen en zou al het extra bijvoeren niet echt nodig zijn, op een vitamine/mineralenbrokje na. Maar zonder gegevens over hoe hij er nu bij staat is daar weinig over te zeggen.

Helemaal terecht dat je daar naar vraagt.
Het is een friese ruin van 17 jaar. Ongeveer 1.64 schoft. Hoeft niet te werken.
Hij stond op Gastro en de Havens Mix, maar werd nu door het weigeren van hooi eten wat te mager naar mijn zin en dus in overleg met de dierenarts hem overgezet op SP ipv Gastro. Daar heb ik zo'n 15-20 dagen over gedaan en hij is nu niet mager of dik. Hij is nu goed van gewicht met weidegang en de extra's die hij bewust krijgt omdat hij anders in de nacht niets binnenkrijgt.
Zijn tanden zijn eind oktober officieel behandeld. In april begon hij met hoofdschudden vanuit het niets en heb ik hem uiteraard na laten kijken door de dierenarts. Uit zijn bloed kwam niets vreemds, geen aantoonbare afwijkingen. Toen heeft ze ook naar zijn ogen gekeken, bloeddruk, hartfunctie en tanden. Linksboven heeft hij een scheur in zijn kies waar ze druk op heeft uitgeoefend en daar reageerde hij niet pijnlijk op. Hij heeft geen noemenswaardige neusuitvloeiing, stinkt niet uit zijn mond, maakt geen proppen van zijn eten en eet aan beide kanten in zijn mond.

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-17 21:11

ter aanvulling, de lucerne door de SP krijgt hij vanwege het schrokken, zo doet hij er duidelijk wat langer over.
Hij heeft last van jeuk (altijd al, maar of het in het kader zomereczeem valt is niet duidelijk helaas). Hij draagt een sweet itch hoody en een vliegenmasker met oren en neusflap. Hij heeft voor het derde jaar op rij ook allergische reacties die zich vooral in zijn huid openbaren, zo heeft hij zijn 3/4 van zijn hoofd kaalgeschuurd en heeft hij wat bulten op onder zijn huid (ter grote van een 1 a 2 euro munt) die uiteindelijk weggaan na het ontstaan van een rond open plekje. Van alles is de dierenarts op de hoogte, hij is gewassen met betadine, heeft dectomax gekregen, zijn hoofd behandeld dagelijks met huidolie en zijn wondjes met hydrocortiderm of honingzalf. Maar aangezien dit helaas voor hem niet nieuw is is het niet aan zijn eten gerelateerd....

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-17 20:53

niemand?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 21:02

Mizora hier op bokt is erg goed met voerberekeningen :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 19:09

xyzutu2 schreef:

Jij wil een paard 14 uur zonder ruwvoer laten staan?????

TS wat krijgt hij aan brok of vitamines/mineralen? Misschien lees ik er overheen maar ik kan alleen SP en luzerne en grasproducten terugvinden.

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-17 19:33

Koper schreef:
TS wat krijgt hij aan brok of vitamines/mineralen? Misschien lees ik er overheen maar ik kan alleen SP en luzerne en grasproducten terugvinden.

Dat is het momenteel ook.

Van ongeveer 9.30 's morgens tot 22.30 weidegang, gewone weide (bemest met kunstmest en niet heel lang gras)
Daarnaast krijgt hij 2 keer per dag 750 gram Subli seniores priores geweekt met 2250 ml water, daar gaat per voerbeurt 375 gram lucerne (melasse vrij van Havens) doorheen.
1 keer per dag krijgt hij door de seniores 4 kleine schepjes pure magnesium en 35 ml omega gold olie (paardendrogist)
Dan nog 500 gram Compact gras van Hartog en 750 gram Gras-Mix van Hartog, dit krijgt hij los door elkaar gemengd in een emmer in zijn stal 's nachts.

In totaal dus:
1500 gram SP
750 gram lucerne
500 gram Compact Gras
750 gram Gras Mix
35 ml omega gold olie
4 schepjes magnesium
weidegang ongeveer 12 uur

En een appeltje, dat is het wat hij nu binnenkrijgt.
Hij heeft in de nacht een volle hooiruif, maar deze heeft hij inmiddels in geen weken aangeraakt.

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-17 19:51

ter aanvulling, hij staat zeker niet de hele weide-tijd te grazen. Hij schrokt niet, eet rustig. Geen idee hoeveel hij uiteindelijk aan het gras binnenkrijgt in kilo's

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 20:15

Koper schreef:
xyzutu2 schreef:

Jij wil een paard 14 uur zonder ruwvoer laten staan?????

Wow, jij hebt de vraagtekentoets gevonden! _/-\o_ :')
Ik zeg volgens mij nergens wat ik wil, ik schets alleen het probleem: als een paard 10 uur lang graast op een wei waar redelijk wat gras op staat, dan krijgt hij in die 10 uur al veel meer dan zijn dagelijkse dosis aan ruwvoer, suikers en vetten binnen. Dus als jij hem daarnaast ook nog kilo's extra gaat bijvoeren dan is het risico op een obees paard erg groot.
Als die 10 uur grazen op die wei volgens het stalmanagement verplicht is en er staat ook daadwerkelijk gras op de weide, dan zou ik me beperken tot een vitamine/mineralenbrokje erbij en verder hooguit een vitaminebrokje en iets om op te knabbelen voor de nacht maar zeker geen kilo's ruwvoer meer, hoe jammer dat ook is voor de rest van de nacht.
Als die wei vrij kaal is, dan is 10 uur grazen niet genoeg om aan de behoefte aan vetten eiwitten en koolhydraten te voldoen en dan zal je 's avonds op de paddock/stal hooi moeten bijvoeren of luzerne, Sp enz.

Punt is dat het lastig beoordelen is om welke van de twee situaties het gaat als we over het gras niets anders horen dat het 'niet heel lang gras' is. Dat kan dus nog steeds heel erg veel zijn, of juist veel te weinig.
Ik zou dan nu dus tegen jou kunnen roepen 'Dus jij wilt een paard dat misschien al veel teveel ruwvoer, suikers, vetten en eiwitten binnenkrijgt tijdens het grazen ook 's nachts nog helemaal volproppen????' maar de werkelijkheid zit vaak wat complexer in elkaar. ;)

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-17 20:53

Dat hij SP krijgt is heel bewust, hij was flink afgevallen vanwege beperktere weidegang en het weigeren van hooi en mocht daardoor ook echt wel weer wat kilo's aankomen. Dat doe ik het liefst in de vorm van goed ruwvoer, maar als hij dat weigert moet ik iets om te voorkomen dat hij omvalt uiteindelijk en dus gekozen voor verschillende ruwvoervervangers voor in de nacht.

Het gras op onze wei zal zo tussen de 6 en 10 cm lang zijn.

Ik voer verder op het oog, mocht hij te dikkig worden door alles dan gaat hij minder vervangende producten krijgen, blijft hij zoals hij is dan laat ik het zo, komt er minder gras en haalt hij daar niet meer voldoende af waardoor hij weer af- of in zou vallen gaat hij meer vervangend spul krijgen.

Hij staat aan huis, ik kan zijn volledige dagindeling/voermanagement zelf bepalen of aanpassen daar waar nodig.