Paard krijgt "aanval" tijdens buitenrit, ervaringen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

willemlover

Paard krijgt "aanval" tijdens buitenrit, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-17 11:52

Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar mensen die mijn onderstaande verhaal herkennen of ook hebben mee gemaakt.

Ik ben donderdag samen met mijn 10 jarige PRE ruin vertrokken naar de Veluwe om daar buiten te gaan rijden.
Mijn paard loopt normaliter ongeveer 4x per week in de bak afgewisseld met buitenritten van 1/1,5 uur.

Donderdagavond hebben we een korte rit gemaakt van 1,5 uur met veel stappen en wat draven.
Gisterochtend zijn we om 7 uur vertrokken voor een lange rit van ongeveer 22 km. Hierbij hebben we veel gestapt en wat stukken gedraafd en gegallopeerd. 10 minuten voordat we bij ons vakantie adres zijn wordt mijn paard wat sloom en ik besluit om het laatste stuk naast hem te lopen, het was ondertussen ook al warm. Na 5 minuten stappen aan de hand begint mijn paard enorm te trillen en raakte hij uit balans. Ook is hij enorm in paniek en zweet hij extreem. We zijn bij een boerderij in de schaduw gaan staan en hebben hem gekoeld en drinken aangeboden. Dit leek eerst niet binnen te komen en hij zat compleet in zijn eigen wereld. Ondertussen heb ik de DA gebeld. Na ongeveer 10 minuten begon mijn paard weer te drinken en heeft hij in een kwartier 2 emmers leeg gedronken. Hij was daarna minder in paniek maar zijn hele lijf trilde nog. Na 30 minuten arriveerde de DA. Vlak daarvoor begon hij ook weer wat te eten en werd hij weer alert.
De DA gaf de diagnose acuut spierbevangen en gaf hem een injectie met pijnstillers zodat hij de laatste 5 minuten naar het vakantieadres kon lopen. Dit ging eigenlijk heel goed en eenmaal op de wei kon ik niks meer aan hem zien. Ik dacht dat dit met de pijnstillers te maken had maar vandaag lijkt er het eigenlijk alsof er nooit iets gebeurd is met hem.

Zijn urine is normaal en hij loopt en oogt gewoon vrolijk rond. Is dit toevallig herkenbaar voor iemand?

Op het vakantieadres heeft mijn paard wel minder gedronken dan normaal. Verder kreeg hij zijn normale hoeveelheid voer.
Ik zit zelf nu meer richting uitdroging of hitte stress te denken maar weet niet of dit zo acuut kan opspelen en of die symptomen hetzelfde zijn..
Ik hoor het graag, ook als er nog informatie mist. En alvast heel erg bedankt voor het lezen van dit lange verhaal.

Groetjes Jasmijn

Elisa2

Re: Paard krijgt "aanval" tijdens buitenrit, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 11:55

Jemig..heftig om mee te maken lijkt me, het eerste wat er in mij op komt is een soort "oververhitting". Een soort zonnesteek oid, maar ik heb er geen ervaring mee en ook niet met de spierbevangenheid en dit soort symptomen eigenlijk.

Is zijn urine gewoon helder? en heeft de DA nog meer medicijnen gegeven?

willemlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-17 12:00

Ja het was erg heftig om mee te maken, ik was ook erg bang dat ik hem zou verliezen.

Ja zijn urine was tijdens de buitenrit helder en na de "aanval" ook. Vandaag heb ik het nog niet gezien. De DA heeft metacam voor geschreven maar dit heb ik hem dus nog niet gegeven omdat hij er zo normaal uit ziet momenteel.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 12:02

Maak je vaker ritten van 22 km of was dit de eerste keer? Heeft hij onderweg gelegenheid gehad om te drinken? Spierbevangen was ook het eerste waar ik aan dacht toen ik je verhaal las.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 12:04

Ik heb zo iets soort gelijks mee gemaakt op concours (2 keer zelfs)

De eerste keer heeft mijn paard eerst 2 proeven dressuur gelopen, daarna de hele dag in de zon gestaan (er was geen schaduw) en daarna een springparcours gereden.
In de barage werd hij heel traag (terwijl mijn paard normaal heel sensueel en vlug is) ik heb hem aan de hand uitgestapt en hij was aan het pompen om zoveel mogelijk lucht binnen te krijgen.

Tweede keer was op meerdaags concours. In de cross was mijn paard niet meer zichzelf, erg traag en hij had moeite met springen. Ik heb afgegroet en ben hem aan de hand gaan uit stappen. Weer was hij enorm aan het pompen en had veel moeite om (naar mijn idee) lucht binnen te krijgen.

Beide keren was het heel warm. Mijn paard heeft een zwarte vacht en is een enorme druktemaker en zweet heel veel en heel snel, daarnaast drinkt hij op ander terrein heel slecht.

Beide keren is mijn paard door de hittebevangen geraakt waarvan de laatste keer het ergste was en toch wel meerdere dagen aan hem te zie is geweest.

Beide keren zijn wij hem acuut gaan koelen met koud water, hebben hem drinken aangeboden (wat hij niet nuttigde) en de laatste keer zijn wij ook meteen naar huis gereden en is hij thuis meteen gaan drinken.

Dit is al heel wat jaren terug gebeurd. Wij hebben er geen dierenarts bij gehad omdat we al snel wisten wat het was en het goed konden oplossen.

Tegenwoordig heeft mijn paard een uvwerende vliegen deken, wordt hij meerdere keren per dag (zowel thuis als op concours) afgespoeld met water, gaan er op concours liters met eigen water mee (want de draak drinkt het water van thuis dus wel >;) ) en krijgt hij zodra de zon goed begint te schijnen elektrolyten bij gevoerd.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 12:05

Heeft de dierenarts bloed geprikt? ik dacht dat ze bij spierbevangenheid altijd troebele/ bruine urine krijgen.

Maar goed, de rest van de symptomen passen er weer wel bij..

willemlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-17 12:07

Nee nog niet vaker zulke ritten gemaakt maar hier hebben we in het tempo ook echt rekening mee gehouden. Volgens endomondo was het gemiddelde tempo 5,9 km per uur. Iets wat een gewoon paard volgens de dierenarts prima aan zou moeten kunnen... wel staat hij normaal ook gewoon hele dagen op de weide.

Nee tijdens de rit hebben we geen water aangeboden.

Oh jeetje MDH, dat klinkt ook heftig. Had jouw paard ook moeite met het houden van zijn balans?

Nee er is helaas geen bloedgeprikt achteraf heb ik daar wel spijt van maar dierenarts gaf aan dat het weinig meerwaarde had..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 12:11

Mijn paard heeft dit op het land gehad. De pensioneigenaar had hem op een stuk zonder schaduw gezet en het was ruim 30 graden. (Paard was ook nog eens zwart).
Het schuim liep van zijn lijf af en hij rilde enorm. Na een half uurtje nam het af. Ik heb hem toen met lauw water (niet koud!) afgespoeld en daar knapte hij van op.
Duidelijk oververhitting dus.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 12:11

Ja, Gillian had beide keren inderdaad last van zijn balans.

Hittebevangen en spierbevangen lijken heel veel op elkaar alleen bij spierbevangen is de urine gekleurd omdat de spieren zichzelf afbreken. Bij hittebevangen is dat niet het geval maar is het paard gewoon oververhit, dat kan je vergelijken met een zonnesteek bij ons.

Aan de hand van jou verhaal denk ik dus ook eerder aan hittebevangen dan spierbevangen :o

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 12:13

Jammer dat er geen bloed is geprikt..ik zou toch echt haast denken dat het oververhitting is geweest. Ook na het lezen van bovenstaande verhalen.

willemlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-17 18:31

Na de verhalen hierboven denk ik dat ook.. bedankt voor het delen!
Inderdaad erg jammer dat ik toch geen bloed heb laten prikken want dan wist ik het zeker...

willemlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-17 12:43

Het gaat nog steeds erg goed met Rufian, heb vandaag de DA gesproken en zij vertelde mij dat hitte bevangen paarden niet zo met hun spieren trillen.. Maar ik lees in jullie verhalen toch dat dit bij jullie paarden wel het geval was.. wat lastig!
Want Rufian wil uit zichzelf erg graag galopperen in de wei.. lijkt mij dat een spierbevangen paard dat niet doet???

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 14:06

Een spierbevangen paard mag volgens mij niet eens meer bewegen..denk toch dat de DA het niet helemaal bij het juiste eind heeft.

Maar hartstikke fijn dat het nog steeds erg goed met hem gaat.

zoeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 14:13

Ik heb zelf een keer meegemaakt bij een vriendinnetje dat ze met haar pony in het warme weer naar buiten was gegaan, pony was aan de kletter gegaan een heel stuk. Terug gekomen was de pony ook aan het trillen, niet willen drinken, bijna omvallen etc. DA gekomen en was dus spierbevangen. Eerste dagen erna alleen op stal gestaan en daarna op de wei. Na 2 weken weer rustig kunnen oppakken.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 14:21

Geef je m met dit weer wel elektrolyten bij? Ik denk zelf dat het een elektrolytentekort is..

Rongyos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 14:38

Heb het 1x meegemaakt met 1 van de verzorgpaarden; warme dag, wilde onderweg niet drinken en 15 minuten voordat we thuis kwamen verzette hij geen stap meer en stond erg te zweten en te rillen. Zag er erg naar uit.

Omdat we met zijn 3-en te paard waren hebben we een trailer laten komen en is hij naar huis gebracht en zijn de andere 2e naar huis gereden (was maar een 1 paards trailer).
Eenmaal thuis stond ie super tevreden in zijn box te drinken en hooi te knabbelen, had ie ook al geplast; heel helder. Had ie ons nu voor de gek gehouden??
De dag erna leek ie wel een beetje spierpijn te hebben, maar hij was altijd al een beetje stram in zijn achterhand sinds ie de 30 was gepasseerd. Geen DA laten komen (als het mijn eigen paard was geweest had ik ze waarschijnlijk wel even gebeld).
Denk dat ie het toch te warm had gekregen icm te weinig/niet drinken als het werd aangeboden (eigenwijze reus was het soms...), dat ie zijn lijf niet genoeg kon koelen (dus proberen te koelen door te zweten). Daarna heb ik het met hem nooit meer meegemaakt en sindsdien dronk hij ook gewoon onderweg als het werd aangeboden.

willemlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-17 21:11

Wederom bedankt voor jullie reacties! Ik heb hem voor de aanval nog nooit elektrolyten gegeven maar dit heb ik daarna wel meteen gekocht.
Heel erg bedankt voor het delen van jullie ervaringen!