pony drinkt niet uit emmer op wedstrijd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Koekie73

pony drinkt niet uit emmer op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-17 19:03

Onze pony drinkt niet uit een emmer of voerbak oid. Ze begint dan te blazen en laat merken dat ze een emmer eng vindt :j Je krijgt haar er niets eens in de buurt. Ook niet als je de emmer even laat staan en haar de tijd geeft er naar toe te gaan (dat doet ze nl niet)

Ze heeft een vaste bak waar ze altijd slobber of muesli uit krijgt maar die vindt ze soms ook nog steeds eng. Tja.
Morgen rijdt dochter 2 Bixie proeven met haar en het wordt erg warm.

Iemand nog een tip/truc om haar daar toch wat te laten drinken? (we sponsen haar sowieso af natuurlijk)

FCSA

Re: pony drinkt niet uit emmer op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 19:04

Scheut appelsap door het water kan soms helpen :j

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 19:04

Met wortel er naartoe lokken? In ieder geval zo veel mogelijk oefenen met de emmer!

_Sofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 19:05

Ons paard drinkt ook echt niet, we hebben alles geprobeerd. Nu nemen we op wedstrijd (als we lang weg moeten of als het warm is) altijd maar hele natte slobber mee. Dan drinkt ie het water er uit en eet de rest op.

Appelsap is een goede om te proberen, werkt bij veel paarden wel :j

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 19:07

Wedstrijd afzeggen en niet gaan rijden met 33 graden? Of is dat geen optie

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 19:20

Kabayo schreef:
Wedstrijd afzeggen en niet gaan rijden met 33 graden? Of is dat geen optie

Dit dacht ik dus ook, met 33 graden zou ik niet starten dat is voor de pony ook niet fijn.

sacha04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 19:26

Hebben ze geen drinkbakken bij de wedstrijd? En anders misschien niet gaan rijden met de hitte morgen?

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 19:27

Kun je niet ergens anders het water in doen, waar ze wel uit durft te drinken. Bijvoorbeeld een teil of grotere kom? Daar hoeft ze minder ver met haar hoofd in, dus misschien durft ze dat wel.

Ik ben het wel met de voorgaande reacties eens dat het wel erg warm wordt om te gaan rijden. Zeker als er ook nog kans is dat je pony niet durft te drinken.

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 19:27

Of een tuinslang?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 19:31

Thuis blijven oefenen.
Wij hadden in de zomer met de manege altijd 1X per week de picknickritten met pauze aan het meer.
Met het warme weer gingen we ook gewoon, al vertrokken we dan wat vroeger, zodat we dan op het heetst van de dag iig niet onderweg waren, maar op onze pauzeplek.
Uiteraard hadden we op dergelijke dagen ook water mee voor de pony's, maar lang niet elke pony wilde ook daadwerkelijk drinken.
We boden het dan meerdere keren aan, maar nog steeds bleven er pony's die pas thuis weer dronken.
Er is er geen een ooit ziek geworden, ook niet wanneer het 30 graden was.

Van 2 bixie proeven zal de pony vast niet zo van de kaart raken dat het dier uitdroogt als die thuis alleen uit de eigen waterbak drinkt.
Gewoon af en toe proberen of die toch wil drinken, wie weet valt het kwartje op wedstrijd wel ineens.

annnneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 19:36

Misschien vragen of ze op de locatie van de wedstrijd even in een box wat mag drinken uit een drinkbak?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 19:37

annnneeee schreef:
Misschien vragen of ze op de locatie van de wedstrijd even in een box wat mag drinken uit een drinkbak?

In Friesland zijn outdoor wedstrijden op gras in een stuk weide. Maar weet niet hoe het bij ts is. Lijkt mij niet dat elke wedstrijd locatie een stal heeft

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 19:42

Zo'n flexibele bak van de action. Die zijn groter. Zou er thuis ook eten/drinken in geven. Dan kent ie de bak.

Die bak is ook handig voor alle spullen. Kiep je alle zooi in en ligt alleen het zadel apart in de kofferbak. Jerrycan van 40 liter voorin de trailer. Water met appel/wortels extra aantrekkelijk maken.

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 21:00

Die van mij vertikte het ook altijd. Ik vulde altijd kleine flesjes met water en daar dronk ze wel uit

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 21:04

Ik zou ook zeggen appelsap erdoor.

Wel altijd uit een zelf meegebrachte emmer laten drinken vanwege eventueel besmettingsgevaar.

Slobber helpt eventueel ook met aanvullen van het vocht en als je echt per se op zo'n warme dag wil starten zijn elektrolyten ook geen overbodige luxe om bij te geven.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 21:11

Waterbak thuis afsluiten en water altijd aanbieden in een emmer. Dan leren ze er snel genoeg uit drinken.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 21:13

Na de proef natte slobber en dan lekker naar huis brengen met dit weer.

Ik heb er ook eentje die al jaren heel slecht drinkt. Slobber gaat wel, dus dat doen we maar. Ook op lange wedstrijd dagen is het nooit een probleem geweest. In de schaduw laten wachten, wel water aan blijven bieden en meerdere porties hele waterige slobber.
Gewoon ff proefje in de buurt en weer naar huis zou ik me zeker geen druk over maken. Maar ook langer wedstrijd dagen zijn prima haalbaar als je wat korter los rij en zorg dat je pony toch wat vocht binnen krijgt.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-17 21:19

Proefje is inderdaad echt om de hoek en we gaan daarna ook vrij snel naar huis.
De slobber is een heel goede idee, dat doe ik iig. Ze is panisch voor water; afspuiten vindt ze ook geweldig *not* dus uit de slang drinken doet ze al helemaal niet.

Appelsap ga ik nog even halen morgenochtend en ik las ook al stukjes appel en wortel in een laagje water.
Dank voor de tips.
Wat betreft de hitte; er is schaduw en het is maar een Bixie proefje. Het secretariaat zei dat als het niet verantwoord zou zijn, ze het af zouden lasten. Ik denk dat we het met alle maatregelen en het feit dat we echt zo weer thuis zijn wel door laten gaan.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 06:38

Ik deed bij mijn vorige paard de eerste keren een appel in flinke stukken in het water. Die wilde ze dan wel hebben en zo leerde ze het drinken tijdens een wedstrijd. De appel ging gewoon in acht parten. En thuis oefenen met steeds na het rijden die emmer met appelstukken aanbieden, steeds dezelfde emmer, dan ineens zal je zien dat het kwartje valt. Je kan beginnen met weinig water. Het voordeel van appel boven wortel vind ik, dat appel blijft drijven en wortel zinkt, dus met meer water moeten ze dan echt hun hele snuit er in stoppen. Het is altijd handig als ze wel uit een emmer willen drinken, er kunnen zich altijd omstandigheden voordoen waarin ze geen andere manier van drinken tot hun beschikking hebben, ook thuis.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 07:29

Zorg wel dat je altijd eerst water aanbied om te drinken en daarna pas gaat afsponzen / koelen.

Als je het andersom doet is de dorstprikkel sneller weg omdat je van buitenaf al koelt.

_Harry

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 07:49

Als het een wedstrijd dichtbij is en 'maar' een bixieproefje, dan zou ik me er niet te druk om maken. Zo laat mogelijk van huis en zo snel mogelijk weer naar huis. Thuis lekker afspuiten en laten drinken. Mijn paard dronk nooit op concours, ook al was het warm en vond ze het helemaal niet eng om uit de emmer te drinken.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 07:58

Mijn paard drinkt ook alleen maar thuis. Het is niet anders.. natte slobber zou ik dan geven als ik langer van huis zou zijn. Ik ben straks ook 1,5 uur weg, dat overleeft hij wel.

SilvanoN

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 09:52

Of drinkflesje met spuitdopje kopen ( vaak bij sportdrankjes) en hier water in doen. Je spuit dan gewoon rustig wat naar binnen

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-17 14:54

Het is allemaal goed gegaan! Ik heb extra water bij de slobber gedaan en wat stukken appel. Dat ging helemaal goed. De pony's zijn na de proeven weer richting stal gegaan (waar ze lekker afgespoeld zijn meteen) en wij zijn zelf gebleven tot de prijsuitreiking; Dochter werd voor het eerst 2x 1e :-)

We hadden ook nog een flesje met een sportdop id maar daar schrik Fan zo van dat ze ging hangen :+ Rare merrie.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 14:57

Mijn pony wil ook nooit drinken op wedstrijd of keuring.. Ik haal van te voren een paar pakken appelsap bij de lidl, die zijn goedkoop, en dan doe ik half appelsap, half water... Dat werkt altijd! :Y)