Supplementen vraagje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ierusju

Supplementen vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-17 18:53

Hoi hoi,
Ik heb een vraagje over supplementen.
Mijn paard heeft namelijk nogal moeite met ontspannen. Ze kan vaak nogal stijf zijn. Wanneer ze eenmaal warm gelopen is, kan ze de sterren van de hemel lopen.
Ze is bijna 14 en het enige wat ze tegen heeft, is haar lengte. Voor het goede is ze namelijk zo'n 10 á 15 cm te lang.
Omdat ze stijf was, ben ik begin mei begonnen met het bijvoeren van omega olie en magnesium. Het is iets verbeterd en ze is nu rustiger in haar hoofd, maar lichamelijk is ze nog niet optimaal.
Ik heb toevallig van de week een uitleg gehad van Synovium en hij raadde Myocare E aan.
Nu snap ik natuurlijk dat iemand van Synovium zijn eigen producten aanraadt, maar ik vroeg me af of het ook daadwerkelijk werkt.
De omega olie wil ik sowieso blijven voeren, al is het maar omdat ze dat écht super lekker vindt. De magnesium twijfel ik nog over, omdat ik niet het gevoel heb dat het écht iets heeft toegevoegd.

Maar ik vroeg me af of er ervaringen zijn met Myocare E, of gelijkmatige ervaringen met paarden met opstart probleempjes en de bijbehorende oplossingen.
Brand los :)

Mizora

Re: Supplementen vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 07:58

Wat voer je verder? Een tekort aan selenium en vitamine E kan het inderdaad veroorzaken. Een tekort aan magnesium ook, maar ook een natrium tekort of onbalans kan dit soort klachten veroorzaken. Eigenlijk komt het er gewoon op neer dat de mineralenbalans op orde moet zijn.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 08:18

Neutradex wil ik je aanraden!

Werkt als een tierelier. :)

Ik heb dat mijn pony gegeven die altijd erg sloom en stijf was (bleken verzuurde spieren te zijn) en toen heeft de DA Neutradex aangeraden. Het duurt eventjes voordat het echt gaat werken maar dan werkt het ook heel goed. Het zorgt ervoor dat spieren niet verzuren en er zitten nog andere stoffen in. Zou het even googlen!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 09:15

Neutradex is een zure natriumtoevoeger. Het werkzame middel is dinatriumwaterstofcitraat ( Na2C6H6O7 ). Paarden hebben vaak een tekort aan natrium, soms wel tot 30g. Daarnaast hebben ze vaak een onbalans in de kalium:natrium-verhouding doordat in het ruwvoer heel veel kalium zit. Bij enkel ruwvoer is de verhouding ongeveer 15:1 (K:Na), terwijl de verhouding optimaal tussen de 3-5:1 ligt.

Bij mensen is het vaak zo dat we te veel natrium eten en te weinig kalium. Onze verhouding ligt vaak op 1:10 (K:Na) terwijl die idealiter rond de 1:1 ligt. Wij moeten dus natriumarm eten, maar een paard moet daar juist extra van binnen krijgen.

Als je wilt uitproberen of het een zoutprobleem is, dan kan je in de winkel een simpel pak zout kopen (bij voorkeur zonder jodium). Begin (bij een paard van 500kg) met 4 dagen een halve eetlepel en daarna een hele eetlepel per dag, eventueel mag het per 4 dagen opgevoerd worden tot 10g/100kg paard (wegen is weten!), maar wat heel belangrijk is, is dat je naar je paard blijft kijken. Het paard gaat er waarschijnlijk meer van plassen, maar verder mag het geen negatieve effecten hebben.

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-17 11:50

Mizora schreef:
Wat voer je verder? Een tekort aan selenium en vitamine E kan het inderdaad veroorzaken. Een tekort aan magnesium ook, maar ook een natrium tekort of onbalans kan dit soort klachten veroorzaken. Eigenlijk komt het er gewoon op neer dat de mineralenbalans op orde moet zijn.

Paard krijgt verder 2x per dag 0,5 kilo sportbix. En 2x per dag een berg kuilgras.
Verder heeft ze een himalaya liksteen en krijgt ze na het werk 2 tot 4 handjes muesli van pavo.
Ik zat ook nog te twijfelen over elektrolyten, omdat ze wel heftig kan zweten.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 12:04

Weet je of je paard misschien artrose of spat heeft? Dan zijn ze vaak ook stijf en wordt dat minder met beweging.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 12:11

Dan krijgt ze sowieso niet genoeg mineralen binnen en waarschijnlijk te weinig ruwvoer (ze mogen maximaal niet langer dan 6 uur achter zonder ruwvoer en eigenlijk niet langer dan 3 uur), ik zou dus een ruwvoer na het rijden voeren, gecombineerd met een mineralenbrok.

Qua ruwvoer: hangt af van wat je op kan slaan. Het makkelijkste is grasmix of luzernemix van hartog, luzernemix voegt nog wat extra hoogwaardige eiwitten toe, maar mag je niet meer dan een kg per 5kg ruwvoer van geven (dit geldt voor iedere soort luzerne). Grasmix zit geen grens aan. Ik zou van luzernemix 1kg voeren of van grasmix 2kg. Pavo daily plus kan ook, daarvan is 2kg ook prima.

Qua mineralenbrok is pavo vitalcomplete een goede, daarvan 30g/100kg paard. Maar andere mineralenbrokken kunnen ook. Marstall force is minder handig of je moet vitamine E alsnog los bij doseren (maar dan zonder selenium), want die zit vrij laag in de vitamine E (en vrij hoog in alle andere mineralen). Vitalbix daily complete (75g/100kg paard) of metazoa (100g/100kg paard) kunnen beide ook.

Met een 1kg sportbrok verwacht ik niet dat er te veel mineralen van iets gegeven worden, dus je kan gewoon de huidige doseringen aanhouden, maar alle doseringen kunnen met een kwart verlaagd worden omdat meer mineralen dan dit niet nodig zijn. Marstall Force corrigeer ik wel vanwege de sportbrok, Force zit namelijk heel hoog in de vitamine A en in de selenium (beide kunnen bij overdoseren schadelijk zijn), daarvan is de correcte dosering in jouw geval 20g/100kg paard (zonder krachtvoer is dat 30g/100kg paard).

Elektrolyten kunnen, maar ik zou bij jouw paard gewoon beginnen met keukenzout door zijn voer.

Met alle mineralenbrokken behalve Marstall Force voeg je flink vitamine E toe en hoef je die dan niet langer extra aan te vullen (in principe).

Kelly08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 12:19

Jepaardgezondenfit balancer heeft hoog vit e en magnesium gehalte. Balancer pro nog hoger. Mijn merrie was ook stijf. Ik geef nu een combi van 200 gr balncer met 200 gr balancer pro (paard weegt 700 kg) geen extra supplementen meer nodig. Ik geef ook 5 gr zout bij iedere dag en bij extreem zweten/warm weer zoals vandaag ook nog eleketrolyten.

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-17 17:47

MariekeS_ schreef:
Weet je of je paard misschien artrose of spat heeft? Dan zijn ze vaak ook stijf en wordt dat minder met beweging.

Niet dat ik weet. Anders was dat wel het eerste waar ik aan had gedacht.

Klinkt wel ingewikkeld allemaal Mizora. Is het bij sommige dingen niet verstandig om eerst een bloedonderzoek te laten doen?

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 17:49

Bloedonderzoek kan nooit kwaad en dan zul je, als de DA iets vindt, een door hem aangereden supplement kunnen gaan voeren. Weet je zeker dat je goed zit!

Door een bloedonderzoek kun je heel veel te weten komen.

Cranio_APS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 14:15

De dierenarts om raad vragen is nooit weg. Maar aangezien je paard 14 jaar is, is het nooit weg om te ondersteunen met een supplement waar glucosamine met Chondroïtine en MSM in zit. Ook groenlipmossel kan goed werken. De omega die is zeker goed i.c.m. de glucosamine en de magnesium is goed als je paard spanning (stress) heeft. Waarschijnlijk zal je snel zien dat je paard minder stijf is.

Je hoeft niet de duurste gluosamine te nemen. Kijk maar eens bij de paardendrogist naar het eigen merk, deze is gunstig geprijsd en werkt goed. Veel succes1

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 14:21

ierusju schreef:
MariekeS_ schreef:

Niet dat ik weet. Anders was dat wel het eerste waar ik aan had gedacht.

Klinkt wel ingewikkeld allemaal Mizora. Is het bij sommige dingen niet verstandig om eerst een bloedonderzoek te laten doen?

Bij extreem supplementreren wel, maar wat ik nu aanraad valt daar niet onder. Brok is gemaakt om op een bepaalde dosering te geven, die dosering zetten ze vrijwel altijd iets onder de optimale dosering omdat er wel wat verschillen in ruwvoer zitten en mensen vaak er nog dingen naast geven, daarnaast wordt het voer zelden gewogen, waardoor er ook verschillen in kunnen zitten. Je kunt de hoeveelheid die ik aanbeveel gewoon veilig geven.

Bloedonderzoek op zich is altijd goed, als je het voor de voeding wilt doen is het handig ook de selenium, vitamine E, zink en koper mee te laten testen.