Paard allergische reactie - Lymfevocht uit been

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Habore

Paard allergische reactie - Lymfevocht uit been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-17 15:13

Mijn 26 jarige ruin trof ik dinsdagmorgen aan met allemaal dikke bulten onder zijn buik.
DA gebeld. Zij dacht aan allergische reactie en ik moest het goed in de gaten houden, normaal trekt zoiets vanzelf weer weg. Hij had geen koorts, at en dronk goed en was gewoon zijn eigen zelve.

Tegen de middag kwam er ineens aan de hiel ( halverwege achterbeen) lymfevocht ( gelerig vocht) uit zijn been en zwollen ook zijn benen een beetje.

DA terug gebeld en ze is dadelijk gekomen. Spuit cortisone gehad en ook aan de AB. Gezien zijn historiek van vasculitis zeven jaar geleden wilden we geen risico nemen. Zijn lichaam geraakt al van streek als ik isobetadine gebruik op een wondje.

Bulten zijn zo goed als weg, benen helemaal dun. Hij is gewoon zichzelf. Alleen blijft uit één achterbeen wat lymfevocht komen.

Morgen komt de DA terug. Maar weet iemand hoe dit komt? Veeg het meerdere keren per dag weg, na een paar uur is er weer wat uit gesijpeld...En dan doe ik er klei over zodat het geen vliegen aantrekt.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 15:27

Kan dat niet komen omdat de lymfebanen in dat been gewoon niet meer goed werken door de einschuss ?

Habore

Re: Paard allergische reactie - Lymfevocht uit been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-17 15:33

Ja dat kan...Alhoewel het vrij hoog zit....Meestal heeft hij einschuss op zijn onderbeen. Lymfevocht komt er nu juist boven uit. Hij heeft ook al twee jaar geen einschuss meer gehad.

En been is nu nergens meer dik, ook niet warm, en toch komt er halverwege het been beetje lymfevocht uit.

Zou het ook kunnen zijn omdat zijn lichaam al dat vocht van die vochtbulten heeft moeten afvoeren? Was echt wel veel onder zijn buik...de ene bult na de andere...sommige dikte van een tennisbal, andere grootte pingpongbal.

DA denkt aan insectenbeten en dan serieuze reactie daarop....

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 15:37

Er zal idd misschien wel meer druk op het lymfesysteem staan door al dat vocht en dan is zijn been de zwakke plek waarschijnlijk.
Goh wat een zorgen weer ! Ik hoop dat je snel weet waar die bulten door kwamen, dan kan je ze ( hoop ik ) voorkomen in de toekomst. Geen ander voer gegeven ( eiwitten ) ?
En als het idd door een vlieg ofzo komt, waarom dan alleen op zijn buik bulten ? Of heeft hij een vliegendeken op ?

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-17 15:51

Laten we hopen dat het dat is...Op die plek is het iets dikker, maar niet warm ofzo...hij heeft er ook geen pijn aan....

Neen we weten totaal niet waardoor de bulten kwamen. Niet van voer verandert, ze staan op weide maar daar staan ze al even. Is wel wat hoger en reeds doorbloeid gras....

S nachts staan ze in paddock en schuilstal en s avonds had hij nog niets....

Hij had het op zijn buik, enkel onderkant en twee bulten in zijn hals....
Bulten waren niet pijnlijk....

schirocco24

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 15:54

Heel toevallig heeft mijn pony een paar weken terug een hele heftige reactie gehad. Mogelijk door voer, beestjes of scheren... We weten nog niet precies wat het was. Maar ze zag er niet uit Heel der lichaam voor met bulten en op der buik vooral links hele grote oedeem bulten lees: enorm. Hoewel het geleidelijk aan rustiger werd kwam er heel veel vocht uit. De druk werd dan zo groot dat het vocht via de huid eruit is gekomen. Bijgaande had ze drie dikke benen waar ook vocht uitkwam.

Gewoon goed schoonmaken, 2 tot 3x per dag wassen met betadine of iets anders (de benen dan). Verder niks op smeren. Als er geen vocht meer uit komt droogt het wel aan de lucht. Dan nog een keer wassen en kijken hoe het zich ontwikkeld. Als het droog en schoon blijft komen de korsten er vanzelf weer af.
Maar hou het goed schoon want een ontsteking is snel gebeurt op de benen.

Voor die bulten op de buik werkt het om lekker 10 minuutjes te koelen. Verder gewoon blijven bewegen dit is juist goed. Als je wil kan ik wat foto's plaatsen van hoe het er bij mijn pony uitzag.

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-17 16:02

Vreemd toch hé...Heeft jou paard al eerder zoiets gehad?? Nog nooit gezien hier bij de paarden.
DA zegt dat t echt vanalles kan zijn...Bijna onmogelijk te vinden.

Ik was het nu ook een paar keer per dag. Maar de vliegen komen erop af. Daarom zei mijn DA er klei op te doen ( is ice clay van Foran, en dat mag op wondjes).

Hij beweegt goed, ganse dag weide en piste....Gewoon rustig aan....

Na hoeveel tijd stopte de lymfe bij jouw paard met uit het been te komen?

Bedankt voor je bericht, ben ik een beetje gerust gesteld...
Je mag me zeker een foto per PB sturen....
Ik heb er helaas geen gemaakt....Nu zijn de bulten bijna weg...nog niet helemaal....

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 16:03

Zet het been in de groene klei. Dat gaat de wonde zuiveren en mogelijke zwelling verminderen.
Door de klei kunnen er ook geen insecten in /aan.

schirocco24

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 17:03

Bij mij waren de benen na twee volle dagen vanaf het moment dat ze op zijn dikst waren volledig geslonken. De plekken op de buik waren uiteindelijk na 5/6 dagen weg.. Maar wij hadden na de reactie een training 3-daagse (DA adviseerde gewoon te gaan) waardoor ponylief dus 2x per dag aan het werk moest. Ze had er geen last van, geen koorts of wat dan ook en ruim voldoende energie. Ik gebruik altijd acederm tegen vliegen, mag ook op wonden en vliegen hebben er een hekel aan. Maar denk dat klei ook kan, zeker als de DA dat adviseert. :D
Afbeelding
Afbeelding
http://boktimg.nl/img/m/atWUPK.jpg
http://boktimg.nl/img/m/f5TZkd.jpg
http://boktimg.nl/img/m/HgKOqp.jpg
http://boktimg.nl/img/m/VCbxX8.jpg
http://boktimg.nl/img/m/6kJKS6.jpg
http://boktimg.nl/img/m/QoBPu3.jpg
http://boktimg.nl/img/m/0CDDHz.jpg
http://boktimg.nl/img/m/jnxi9v.jpg
http://boktimg.nl/img/m/tEY6KS.jpg
http://boktimg.nl/img/m/vgvsQX.jpg
http://boktimg.nl/img/m/J8E12c.jpg
Op dinsdag was dit er nog van over (zaterdag had ze de reactie). De rest was allemaal al geslonken en waar er vocht uitkwam waren korsten geworden.
http://boktimg.nl/img/m/vx2c4R.jpg

Het kan zijn dat het door de scheer-olie kwam, maar we waren ook met nieuw voer begonnen drie dagen daarvoor.
Echter nadat ik van de week een paar brokjes per dag gaf had ze na drie dagen weer een bult. Gelukkig niet zo heftig. Maar het voer vertrouw ik niet. Neemt niet weg dat je eigenlijk nooit weet waardoor het komt. Het kunnen net zo goed insecten zijn.
Ik heb het nog nooit gehad. Ben me rot geschrokken. Ochtends hadden mijn stalgenootjes haar nog naar buiten gezet en goed bekeken. Die hadden niks gezien. En toen ik smiddags kwam was het dus enorm.
Zulke reacties komen vaak uit het niets, en verdwijnen daarom snel weer. :')
Laatst bijgewerkt door Angela op 31-05-17 16:04, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: max 2 foto's, rest in link

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-17 17:14

Ziet er een beetje gelijkaardig uit...Oregon zijn dikke bulten zaten meer vooraan....

Ben net bij hem geweest, waar het lymfevocht uitkomt is het nu toch lokaal wat dikker....Haar is daar ook uitgevallen en die plek is nogal rood ( misschien irritatie van het vocht?).
Toch een beetje ongerust dat het weer niet gaat doorslaan....

Buik is bijna normaal. Andere benen ook....

Hij beweegt wel wat, maar niet super veel....Is tenslotte ook al 26 jaar en redelijk bejaard....

schirocco24

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 17:22

Ja leeftijd moet je natuurlijk wel rekening mee houden. Mijn pony stond toen al behoorlijk in training dus daar veranderde weinig aan.

Ik zou het goed koelen en wassen. (minimaal 10 minuten anders heeft het geen effect). Dat is ook waarom ik er juist niets op smeerde, zodat het vocht er juist uit kon. Het lichaam werkt het er niets voor niet uit, het moet het kwijt.
Hou het wel goed in de gaten, eigenlijk mag het niet dikker worden. DA adviseerde mij: "als het dikker of erger wordt direct bellen." Persoonlijk zou ik er toch niks op smeren hoor. Ben ook bang dat klei juist afdicht en het verkeerde effect zal hebben, wat weer voor meer irritatie kan zorgen ;( .

Niet leuk dit, zeker niet met die leeftijd. In elk geval succes en sterkte. Hopelijk knapt het snel weer op.

Heb je een foto van het been? evt via PB?

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-17 17:24

DA adviseerde net om er klei op te smeren....
Omdat die koelt en vliegen weg houdt ( is klei die op wondes mag).

Hij staat op vrij zware AB en heeft gisteren nog een laatste cortisone spuit gehad.

Hij heeft gelukkig geen koorts en net goed gegeten...

Ga seffens nog eens kijken, hij moet dan ook zijn AB en dan neem ik een foto.

schirocco24

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 09:22

Ja dat snap ik, zeg alleen wat ik persoonlijk zou doen ;)
Hoe gaat het nu? Is het been al weer wat geslonken?

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-17 13:43

Afbeelding
Afbeelding

Zo zag het deze morgen uit. Waar die plekken zijn komt lymfevocht uit....
Deze morgen zat er een dikke korst op...
Nu is het been helemaal ingepakt en zit er een soort vloeistof in ( op watten) wat het proper houdt...

Hij staat op AB en ontstekinsgremmer.....

Ik zie het even niet meer zitten gezien zijn geschiedenis van vasculitis....

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-17 13:48

En helemaal ingepakt nu
Deze middag was het al wat rustiger, maar toch....Afbeelding

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 18:37

Hoe was het vandaag ?

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 18:47

Kijk eens naar lymfedrainage voor het paard.

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-17 20:36

Vandaag was het al beter. Heb net een half verband aangelegd.
Het vocht is aan het zakken, vooral rond de kogel nog dik...

De plekken zijn ook rustiger. Maar ik hou ze zeker nog een week uit de zon.
Heb de indruk dat dat het ervoren erger heeft gemaakt.
Het is nu meer roze van kleur en ook niet meer warm.

Komt ook geen lymfevocht meer uit.

Lymfedrainage kan nog niet zolang hij aan de AB is. Gezien het bacterieel kan zijn wordt dat op dit moment afgeraden.
Maar ik hou het in mijn achterhoofd ...

Blijf het toch vreemd vinden hoe hij eraan is gekomen. Hopelijk komt het niet meer terug.

Op zijn buik heeft hij nog één lichte oedeemplek, helemaal in het midden van zijn buik.

Zal straks nog foto"s van vanmorgen plaatsen, staan op vriend zijn gsm....