paard heeft neus verbrand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

amyke

paard heeft neus verbrand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-17 15:13

Hallo bokkers,

Ik kwam deze ochtend op de wei om de paardjes eten te geven. Nu zag ik dat bij een van de paarden, haar neus volledig open ligt. Het lijkt echt op serieuze brandwonden dus ik veronderstel van de zon. Nu heeft ze dit nog nooit gehad en is dit de eerste keer. In de bijna 10 jaar dat ik haar heb. Kan het dat ze opeens gevoelig is voor de zon? Er is niets veranderd, staat al jaren met mijn ander paard op de wei, geen ander eten,...
Kan ik hier flamigel opsmeren om verkoeling te brengen?
De reden dat ik dit niet eerder heb gezien is omdat iemand anders gaan voeren is deze week omwille van moeilijke werktijden. Deze persoon zegt dat ze niets speciaals heeft gezien.

Mungbean

Re: paard heeft neus verbrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 15:21

Klaver op de wei?
Dat kan de reden zijn.

Bij kleine wondjes kun je die gel wel gebruiken.

amyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-17 15:28

Geen onkruid, klaver of dergelijke op de wei...
Ze heeft wel een grote witte bles en een roze neus, dus is al gevoeliger voor de zon, maar aangezien ze het nog nooit heeft gehad van de zon, snap ik het niet goed.
Ik had vandaag mijn telefoon niet mee, ik zal morgen een foto nemen en eventueel de veearts bellen indien nodig.

Pancake93

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 15:30

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 15:33

Mijn veulen heeft dit ook. heb het vanaf vorige week elke dag maar ingesmeerd met zonnebrand (niet op de ergste wonden zelf, dat leek me niet zo goed). Het is nu wel hersteld. Bij haar is het wel echt van de zon. moeder van het veulen had het ook een heel klein beetje. misschien omdat de overgang naar ineens heel veel zon groot is? Ik weet het niet hoor... Hebben die van jou wel schaduw? mijne hebben dat wel, maar gaan daar natuurlijk niet staan

amyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-17 15:36

Ik ga morgen dan eens de veearts bellen, bloed nemen kan natuurlijk nooit kwaad. Er is 6 maand geleden nog bloed genomen voor controle en toen was alles in orde. Kan natuurlijk nu wel een probleem zijn.

Het is ook enkel langs de rechterkant en rond de neusvleugel die kant. Het is niet dat er een wonde is zo groot als haar hoofd maar het is ook niet klein. Het is ongeveer zo groot als mijn hand, dus niet verwaarloosbaar...

@Myrthe: ze hebben allebei een grote stal, ik merk wel dat ze er de laatste week meer instaat ipv op de wei