Correct of toch niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Joliieeenn

Correct of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-17 21:11

Hey Bokkers,

Na veel verschillende meningen ben ik eens benieuwd naar het kritische oog van Bokt. Dus wat denken jullie naar aanleiding van de filmpjes? Correct of toch niet? En zo nee waar?

Groetjes!

No_No

Re: Correct of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 21:23

Beide filmpjes heb ik het idee dat hij links achter niet helemaal rad loopt.
Hoe gaat hij op het harde op de volte?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 21:27

Dit paard op het oog en bezig met de koop?

Dan zou ik toch maar laten keuren, vind hem ook niet helemaal lekker lopen achter.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 21:35

Lijkt inderdaad niet helemaal rad maar vind het lastig om de vinger op de zere plek te leggen.
Voor erg kort, achterhand komt niet lekker mee en zo nu en dan een onregelmatige pas achter.

Inderdaad als het om koop gaat links laten liggen en verder kijken of goed laten keuren. Ook de rug.

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-17 21:37

Klopt. Ik heb eventjes voor de eigenaar gereden en hij weet dat ik op zoek ben naar een degelijk paard maar een mooie prijs. Er mag werk aan zijn, ik vind uitdagingen wel leuk.

Dit is een 8 jarige die enkel zadelmak is maar had al meteen zoiets van hmm.. linksachter klopt iets niet. Vandaag dan toch gaan proberen en filmpjes aan meerdere mensen laten zien. De ene zegt wel en de andere zegt niet.

Paard is wel rot slecht bekapt en staat helemaal scheef op zijn voetjes van achter, maar ben niet zeker of goed bekappen/beslaan wel gaat helpen hierbij...

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 21:43

Is hij niet expres binnendoor gezet achter? Dat doen ze als ze slap zijn in de knieën.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 21:49

Lijkt ergens niet helemaal lekker te lopen.
Maar hij lijkt wel wat gespannen, dus zou evengoed een taktfout kunnen zijn.

Zou toch even laten controleren dan :)

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-17 22:04

JudithGigi schreef:
Lijkt ergens niet helemaal lekker te lopen.
Maar hij lijkt wel wat gespannen, dus zou evengoed een taktfout kunnen zijn.

Zou toch even laten controleren dan :)

Hij was inderdaad erg gespannen. Lang niks meer gedaan, een vreemde locatie en vreemde ruiter..

Pfoeh binnendoor bekapt.. ik weet het niet. Ik was aan het zoeken of ik een foto heb waar je op kunt zien wat ik bedoel maar kan niks vinden.

Jammer jammer, want paard springt ontzettend hard! Ik ga eens even nadenken of ik het waard vind om een dure keuring te laten doen of niet..

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 07:11

Van deze korte filmpjes kan je geen paard beoordelen op correctheid van de gangen.

Je schrijft dat een paard is dat net zadelmak is en weinig tot niet getraind. Hij moet nog zoveel leren, waaronder balans houden in de wendingen met een ruiter op de rug. De korte stukjes dat je rechtuit rijdt, zie dat hij recht loopt en braaf laat omstellen.

Als het paard past bij jouw wensen en verwachtingen, zou ik hem laten keuren door een veearts op geschiktheid voor de sport. Onbelast op het het zachte en harde, rechtuit en op de volte. Dan pas kan je goed beoordelen of het paard correct gaat over vier benen, zonder dat hij uit balans wordt gebracht door de ruiter.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 07:26

Ik zie een been wat een kortere pas maakt. Structureel, ik zou niet zeggen dat hij niet rad is maar eerder uit balans (door spieren, spanning, gebrek aan balans, onregelmatige stand van de hoeven, etc)
Kritisch laten keuren.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 19:52

Je zou gewoon een dierenarts kunnen vragen voor buigproeven en om te kijken hoe het op de volte loopt. Vindt de dierenarts het goed dan kan je verder gaan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 19:59

En het paard is zo stijf/scheef als wat, kun je er uit rijden indien het puur alleen om goede training gaat.