Hulp gevraagd bij vage klachten. Herkent iemand dit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_KaWi_

Hulp gevraagd bij vage klachten. Herkent iemand dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-17 13:03

Hoi allemaal,

Ik ben al een tijdje niet echt actief geweest hier maar zit nu toch een beetje met mijn handen in het haar.
Als eerste wil ik vermelden dat de DA op de hoogte is en hem al meerdere malen heeft onderzocht.

Het betreft mijn 8 jarige haflinger ruin. Hij is vanaf begin afgelopen jaar niet fit. Het begon vorig jaar april/mei met het prikken van bloed. Omdat hij ook erge eczeem heeft wilde ik uitsluiten dat hij vitamine of mineralen tekort had. Deze waren verder prima in orde alleen had hij bloedarmoede. Hij heeft daarvoor redplex gehad en een aantal weken erna was het weer goed. Begin september kreeg hij hele erge schimmel, heel zijn hoofd zat onder en was echt kaal. Behandeld en is weer mooi geheeld. Oktober/november mestonderzoek en daar kwam een besmetting uit. Niet extreem hoog maar behandeld met pramox omdat het ook eind weide seizoen was. December koliek. Januari koliek en niet fit. Mestonderzoek en daar kwam weer wormen uit. 2 keer behandeld met pramox op advies DA. Maart mestonderzoek en schoon. Wel weer bloedarmoede. Maar ging daar al een beetje vanuit en was al met de redplex begonnen dus het was maar minimaal onder de waarde wat het moest zijn. Mei weer mestonderzoek. Zo goed als schoon, hele lage ei-telling waar ze normaal niks voor zouden geven maar omdat hij er al langere tijd mee loopt toch ontwomt, just in case.

Half mei weer bloedonderzoek maar toch weer te laag.

Nu wil ik de oorzaak weten en niet steeds de symtomen behandelen.

Vandaag weer contact gehad met de DA en geopperd of het niet om een hardnekkige bloedworm kan gaan omdat de shet die bij die van mij op de uitloop staat ook niet helemaal fit is. Daar is ook pas bloed afgenomen maar kwam niks uit. Beide eten ook verse mest

Ik heb gevraagd of er ook naar de eosinofielen is gekeken of die verhoogd zijn. Ik kreeg te horen dat hun dat niet testen. En dat we als we dat wilde nogmaals bloed moesten laten afnemen.

Hun advies was naar het rantsoen kijken omdat ze dacht dat het daar aan lag. Ze staan op bijna onbeperkt grofstengelig droog hooi en krijgen marstall force vitamine korrel bij.
Bloedworm vonden ze niet echt aannemelijk omdat ze niet dun worden en ze 3 keer zijn behandeld met pramox

Mochten jullie advies hebben, heel graag!

Ik heb morgen contact met een andere DA om te kijken wat deze zal adviseren.

Sorry voor het lange verhaal!
Laatst bijgewerkt door _KaWi_ op 23-05-17 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt

tanjaatjuhh

Re: Hulp gevraagd bij vage klachten. Herkent iemand dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 13:12

Bloedworm gaat geregeld samen met zand , heb je haar al eens wat gegeven tegen zand in de darmen? Ik zou zelf zeggen geef haar een flinke week psylliumvezel de mest controleren tijdens de kuur of er zand mee komt. Dan zou ik persoonlijk wat luzerne bij gaan voeren. Hier zit veel calcium in wat goed voor maag/darmgestel is.

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-17 13:25

tanjaatjuhh zandkuur heeft hij begin dit jaar gehad. Zat niet veel in bij het testen maar voor de zekerheid hebben we dat gegeven. Ook omdat de mest slecht bleef.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 13:34

Het zou een parasiet kunnen zijn als leverbot of iets wat het immuunsysteem aantast, zoals bv Lyme.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 13:40

Mestonderzoek geeft vaak geen goed beeld. Ik heb paarden onder de wormen gezien die adhv een mestonderzoek als schoon waren bestempeld.
Waarmee ontworm je en hoe ziet je ontwormingsschema eruit?
Pramox werkt nl. niet goed tegen bloedwormen.
Hoe is zijn mest?
Ik zou bloed laten prikken op bloedworm en ontwormen met invermectine en moxidectine om zo zowel larven als volwassen bloedwormen te kunnen uitschakelen.

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-17 13:48

Hij is me equest Pramox behandeld. Dat is toch wel voor bloedwormen en ingekapselde bloedwormen? Omdat ze met mestonderzoek het verschil tussen spoel en bloedworm haast niet kunnen onderscheiden heeft de DA ons die aangeraden. Na de ontworming kwamen er gelige/witte wormpjes uit met de mest.

Bij leverbot moeten de lever waardes verhoogd zijn toch? Want die waren in orde.

Verder ziet hij er tip top uit. Eerder te dik dan te dun. Mooie vacht etc.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 13:50

Pramox pakt geen volwassen en geen larfjes van de bloedworm aan. bloedwormen zijn ook rood, niet wit.
Maargoed, die komen niet los als je met Pramox ontwormt.
Ik zou met een goede invermectine gaan ontwormen en me achter de oren krabben of je DA kundig genoeg is.
Bloedarmoede en koliek zijn duidelijke symptomen van bloedworm nl.
Daarnaast is het hele jaar met 1 werkzame stof ontwormen niet verstandig.
Ik wissel hier de invermectine af met praziquantel.

zie http://wormbestrijding.nl/wormbestrijdi ... smiddelen/

Ik lees nou nog een keer over je post heen, bloedwormen en spoelwormen zijn echt HEEL erg verschillend, dat kun je zelfs nog met het blote oog zien...bizar advies heb je gekregen TS

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-17 14:01

Ja vandaar dat ik ook een 2de DA ingeschakeld heb en hier om hulp vraag. Aangezien ik de opmerking dat het door ons voer kwam niet echt vind kloppen met het ziektebeeld wat hij steeds heeft. Pff.. :( Ze hebben als laatste kuur geen equest pramox gehad maar een andere. Weet de naam er even niet van.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 14:13

Bloedwormen moeten toch met moxidectine? Dan is pramox een prima keuze, zeker in de winterperiode ivm ingekapselde fase. Als vervolg dan in het voorjaar met ivermectine. Praziquantel is voor lintworm.

Mijn merrie werd ook niet dun van bloedworm. Niks aan haar gemerkt, maar zeer heftige besmetting gevonden met mestonderzoek. Paar maanden later was ze schoon, heb enkel een pramox gegeven.

Ik zou zeggen probleem in de darmen. Je kan naar lingehoeve oid gaan, zelf wat proberen met kuurtjes van bijv puur, en toch eens kijken naar ander hooi, puur om het uit te sluiten. Maar bijvoorbeeld een schimmel in de darmen zou ik met dit verhaal ook niet raar van staan te kijken.

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-17 16:51

Ok dan zitten we dus wel goed met de equest pramox. Dacht zelf nl ook dat deze wel tegen bloedworm was.

Ik was zelf op dit moment ook maar van plan om naar utrecht ofzo te gaan. Dat gekwakkel schiet niet echt op. DA had dat ook wel gezegdd maar zeiden dat de oorzaak ban de bloedarmoede lastig te achterhalen is :(

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 19:25

Leverbot lijkt mij niet, dit moet je terug kunnen zien inderdaad bij het bloedonderzoek in de leverwaarden, en die zijn goed geeft je aan.
En van leverbot krijgt je paard niet zomaar koliek, ze worden dan heel dun en sloom/futloos.

Zou hierbij inderdaad ook eerder aan wormen denken.