Hoi allemaal,
Ik ben al een tijdje niet echt actief geweest hier maar zit nu toch een beetje met mijn handen in het haar.
Als eerste wil ik vermelden dat de DA op de hoogte is en hem al meerdere malen heeft onderzocht.
Het betreft mijn 8 jarige haflinger ruin. Hij is vanaf begin afgelopen jaar niet fit. Het begon vorig jaar april/mei met het prikken van bloed. Omdat hij ook erge eczeem heeft wilde ik uitsluiten dat hij vitamine of mineralen tekort had. Deze waren verder prima in orde alleen had hij bloedarmoede. Hij heeft daarvoor redplex gehad en een aantal weken erna was het weer goed. Begin september kreeg hij hele erge schimmel, heel zijn hoofd zat onder en was echt kaal. Behandeld en is weer mooi geheeld. Oktober/november mestonderzoek en daar kwam een besmetting uit. Niet extreem hoog maar behandeld met pramox omdat het ook eind weide seizoen was. December koliek. Januari koliek en niet fit. Mestonderzoek en daar kwam weer wormen uit. 2 keer behandeld met pramox op advies DA. Maart mestonderzoek en schoon. Wel weer bloedarmoede. Maar ging daar al een beetje vanuit en was al met de redplex begonnen dus het was maar minimaal onder de waarde wat het moest zijn. Mei weer mestonderzoek. Zo goed als schoon, hele lage ei-telling waar ze normaal niks voor zouden geven maar omdat hij er al langere tijd mee loopt toch ontwomt, just in case.
Half mei weer bloedonderzoek maar toch weer te laag.
Nu wil ik de oorzaak weten en niet steeds de symtomen behandelen.
Vandaag weer contact gehad met de DA en geopperd of het niet om een hardnekkige bloedworm kan gaan omdat de shet die bij die van mij op de uitloop staat ook niet helemaal fit is. Daar is ook pas bloed afgenomen maar kwam niks uit. Beide eten ook verse mest
Ik heb gevraagd of er ook naar de eosinofielen is gekeken of die verhoogd zijn. Ik kreeg te horen dat hun dat niet testen. En dat we als we dat wilde nogmaals bloed moesten laten afnemen.
Hun advies was naar het rantsoen kijken omdat ze dacht dat het daar aan lag. Ze staan op bijna onbeperkt grofstengelig droog hooi en krijgen marstall force vitamine korrel bij.
Bloedworm vonden ze niet echt aannemelijk omdat ze niet dun worden en ze 3 keer zijn behandeld met pramox
Mochten jullie advies hebben, heel graag!
Ik heb morgen contact met een andere DA om te kijken wat deze zal adviseren.
Sorry voor het lange verhaal!
Laatst bijgewerkt door _KaWi_ op 23-05-17 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt