Paard last van rug? Wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sannerody

Paard last van rug? Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-17 19:23

Hallo,
Ik geef al een aantal jaar les met 2 van mijn shetlanders. Dit is één keer in de week.
Éen van mijn shetlanders was altijd super lief en deed niks fout, de laatste tijd begint hij steeds wat vervelender te worden. Het kan natuurlijk zijn dat hij de kinderen uit probeert, maar ik wil toch graag eerst zijn rug na laten kijken voordat hij een keer goed aangepakt wordt en ik hem pijn doe.
Wat zouden jullie aanraden om ernaar te laten kijken?

Ik zat zelf te denken aan een osteopaat er naar te laten kijken en zijn rug op de foto te zetten.

Ik hoor graag jullie ideeën/tips :)

Groetjes Sanne

Anoniem

Re: Paard last van rug? Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 19:27

Ik zou er een osteopaat bij halen en die ook eens goed naar je zadel laten kijken. Shetlandzadels zijn berucht om hoe slecht ze passen, en als je alleen maar op een barebackpad laat rijden dan krijg je helemaal problemen met al die botterige kindjes erbovenop.
Foto's maken kan natuurlijk altijd, maar ik zou daar even mee wachten of de osteopaat dat ook nodig vindt want problemen met de zachte delen (pezen, spieren, drukkingen enz) zijn op röntgenfoto's niet/nauwelijks te zien en in die zachtste delen vindt juist de eerste schade plaats.

sannerody

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-17 19:29

xyzutu2 schreef:
Ik zou er een osteopaat bij halen en die ook eens goed naar je zadel laten kijken. Shetlandzadels zijn berucht om hoe slecht ze passen, en als je alleen maar op een barebackpad laat rijden dan krijg je helemaal problemen met al die botterige kindjes erbovenop.
Foto's maken kan natuurlijk altijd, maar ik zou daar even mee wachten of de osteopaat dat ook nodig vindt want problemen met de zachte delen (pezen, spieren, drukkingen enz) zijn op röntgenfoto's niet/nauwelijks te zien en in die zachtste delen vindt juist de eerste schade plaats.

Okee dankjewel! Zadel is in december nog nagekeken door de zadelmaker dus denk niet dat daar veel mis mee is, maar het kan natuurlijk altijd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 19:33

Dat klinkt in elk geval al positief. Het zou echter zomaar kunnen dat een osteopaat kritischer kijkt dan een zadelmaker. Die wil bijvoorbeeld zeker bij de kleintjes namelijk nog wel eens denken 'okee, iets te lang, maar voor zo'n kort ruggetje heb ik anders niets'. Een extra check kan nooit kwaad!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 19:34

Ik zou er om te beginnen eens naar laten kijken door een Osteo/Fysio, hoe je gelijk bij foto's maken komt snap ik eerlijk gezegd niet zo goed :')

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 19:36

Fysio erbij :D

sannerody

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-17 19:41

Weten jullie toevallig ook een goede osteopaat in de buurt van Zevenhoven (Zuid-Holland)

Bedankt voor alle reacties alvast!

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 19:44

Heb je je verdiept in het verschil tussen osteopathie en fysiotherapie? Mag ik vragen waarom je dan voor osteopathie gaat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 19:46

Toen mijn paard rugproblemen had heeft trouwens Dry needling heel erg goed geholpen dus dat is evt. ook nog iets om wel over na te denken TS, mocht je pony inderdaad last van de rug hebben..

sannerody

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-17 19:52

Rindin schreef:
Heb je je verdiept in het verschil tussen osteopathie en fysiotherapie? Mag ik vragen waarom je dan voor osteopathie gaat?

Ja ik heb de verschillen bekeken en dan gaat mijn voorkeur toch uit naar een osteopaat.

sannerody

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-17 19:53

Annet_Dottie schreef:
Toen mijn paard rugproblemen had heeft trouwens Dry needling heel erg goed geholpen dus dat is evt. ook nog iets om wel over na te denken TS, mocht je pony inderdaad last van de rug hebben..

Okee dankjewel! Vind dat denk wel beetje eng haha, maar mocht niks anders helpen kan ik daar altijd nog naar kijken. Bedankt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 19:54

sannerody schreef:
Annet_Dottie schreef:

Okee dankjewel! Vind dat denk wel beetje eng haha, maar mocht niks anders helpen kan ik daar altijd nog naar kijken. Bedankt

Wat vind je daar eng aan dan? :+ Ze prikken hiermee juist de "beknelling" in de spieren weg, de meeste paarden voelen het amper, die van mij reageerde er eigenlijk niet op, ik heb het zelf ook gehad in mijn rug, dat is andere koek..

sannerody

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-17 20:01

Annet_Dottie schreef:
Wat vind je daar eng aan dan? :+ Ze prikken hiermee juist de "beknelling" in de spieren weg, de meeste paarden voelen het amper, die van mij reageerde er eigenlijk niet op, ik heb het zelf ook gehad in mijn rug, dat is andere koek..

Ja het is denk meer dat ik zelf bang ben voor naalden en dat dus niet zo graag bij mijn paard doe :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 20:02

sannerody schreef:
Annet_Dottie schreef:

Ja het is denk meer dat ik zelf bang ben voor naalden en dat dus niet zo graag bij mijn paard doe :+

Haha okee vreemd :') het gaat er toch om wat je paard helpt?

sannerody

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-17 20:07

Annet_Dottie schreef:
Haha okee vreemd :') het gaat er toch om wat je paard helpt?

Ja, mocht dat nodig zijn ga ik dat ook zeker doen!

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 20:11

Kijk even op www.icreo.com
Daar vind je een lijst met goede osteopaten

esmee_stip

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 20:18

Osteopaat heb ik weinig ervaring mee, ik roep bij dit soort problemen vaak mijn fysiotherapeut (barbara kuiper van totalfit dierfysio - cruqius) of een chiropractor/dierenarts Taru Kalimi (hillegom). Beide erg goede ervaringen mee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 22:38

Mijn paard vindt dry needling vreselijk. Hij heeft het een keer in zijn voorbeen gehad en een keer in zijn rug en hij had er echt last van tot ze eruit getrokken werden. Het heeft in zijn rug wel geholpen om de zaak losser te krijgen. Niks geen ontspanning en gapen, maar echt au-au-au stamp-stamp-stamp. Misschien dat hij er overgevoelig voor is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 23:21

xyzutu2 schreef:
Mijn paard vindt dry needling vreselijk. Hij heeft het een keer in zijn voorbeen gehad en een keer in zijn rug en hij had er echt last van tot ze eruit getrokken werden. Het heeft in zijn rug wel geholpen om de zaak losser te krijgen. Niks geen ontspanning en gapen, maar echt au-au-au stamp-stamp-stamp. Misschien dat hij er overgevoelig voor is?

Dat is heel afhankelijk van welke plek en hoe vast het zit, bij jou paard zat het dan waarschijnlijk heel erg vast, de spier word door zo'n naald geprikkeld "los te laten" en ik ben er van overtuigd dat met masseren alleen of iets ik veel langer bezig was geweest voor m'n pony haar rug weer los was.. Ik heb zelf ook van kleins af aan rugproblemen en toen mijn nicht (tevens mijn fysio) met dry needling aan kwam wou ik het graag proberen. Na een paar keer prikken liep ik maanden zonder de pijnklachten waar ik eigenlijk al bijna m'n hele leven mee loop. Ja het is pijnlijk maar het ligt er aan welke spier je pakt en hoe vast die zit, dat is bij paarden net zo..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 23:37

Het heeft hier ook bij hem geholpen, maar ik besloot om onze ervaring toch maar te delen om te voorkomen dat mensen ervan uitgaan dat zulke dunne naaldjes geen pijn kunnen doen. Bij mijn paard zat alles wel heel erg vast, en ook chronisch, dus dat waren geen soepele spiertjes waar dat naaldje in ging. :(:)
Onze eigen osteo behandelt ook met laser, misschien is dat voor ons wel een handiger alternatief want een beetje pijn is niet erg, maar na dat naaldje in de rug mocht de osteo bijna niet meer bij zijn rug komen, dus dat is dan weer minder handig qua behandeling. :roll: