Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Kabayo schreef:Als ze nergens last van heeft en verder fit is zou ik er geen dure medicatie in drukken.
itsmi schreef:Rustig aan focussed! We zijn aan het uitzoeken wat we gaan doen! Er is al die tijd een dierenarts bij betrokken, dit paard krijgt de zorg die ze nodig heeft, alleen willen we eerst uitzoeken wat cushing precies is en wat we er precies aan kunnen doen voordat we iets doen. We hebben net vandaag de diagnose gehoord. Om gelijk met termen van verwaarlozing te gooien vind ik erg onvriendelijk!
Kabayo schreef:Als ze nergens last van heeft en verder fit is zou ik er geen dure medicatie in drukken.
Mijne is 22 en al sinds 17 heeft ze cushing . Nooit 1 pil gehad. Ze is actief gereden tot 19 jaar. Nu lekker pensioen
Piekosjj schreef:Kabayo schreef:Als ze nergens last van heeft en verder fit is zou ik er geen dure medicatie in drukken.
Mijne is 22 en al sinds 17 heeft ze cushing . Nooit 1 pil gehad. Ze is actief gereden tot 19 jaar. Nu lekker pensioen
Ik vind dit een vervelende recommendatie. PPID is zo slopend dat je het vaak niet merkt. Ik dacht gewoon, 'mijn (verzorg)pony word oud, eet daardoor lastig, is wat moeilijker op gewicht te krijgen en is gewoon in het algemeen lekker braafjes geworden.' Weet je wel, de redelijk normale oude-pony dingetjes. Na een week op de medicatie van een kwart pilletje (450kg pony) had ik opeens mijn levendige, blije pony terug zoals ik hem altijd herkende. Ook voor het eerst in jaren was hij weer mooi op gewicht te houden 's winters. Ze zijn om dezelfde reden als jij geeft weer gestopt na anderhalf jaar want 'hij ziet er toch zo goed uit', en hij verslechterde meteen weer direct maar wel weer heel sluipend. Weer terug op de medicatie en iedereen op stal weer laaiend enthousiast. En die arme pony werd maar heen en weer gesjoemeld en telkens weer ziek door het op- en afgaan van de medicatie. Ponylief staat nu gelukkig elke dag weer mooi op de medicatie en met z'n 30-jaar straalt 'ie je tegemoet en wordt hij 15 jaar jonger geschat. Ja, je pony heeft een week of twee even flink last van bijwerkingen, maar dat is het echt meer dan waard. En tuurlijk, je hebt altijd uitzonderingen die juist wél ziek worden vd medicatie, maar als je het in ieder geval probeert zul je zien of het werkt of niet, ipv direct al te zeggen dat het niet nodig is.
tltr; veel symptomen van PPID zijn de typische oude-paarden symptomen en heb je dus niet zo direct door.
(Kabayo dit is geen persoonlijke aanval op jou, maar meer gewoon een persoonlijke opinie over het gebruik/onbruik van PPID medicatie en jij bent toevallig de eerste reactie die ik lees )