Cushing, en nu?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

itsmi

Cushing, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-17 20:30

Dag allemaal

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Heb een paar vragen.
Het 19-jarige paard van een vriendinnetje van mij is getest op cushing en ze heeft inderdaad behoorlijke cushing. Ze heeft natuurlijk een lange tijd met de dierenarts gesproken over de uitslag van de test en wat nu de mogelijkheden zijn maar ik wilde jullie (namens haar) ook even om advies vragen.
Op bokt zitten best wel wat mensen die ervaring hebben met cushing en omdat het voor ons nieuw is, zitten we nog met veel vraagtekens in ons hoofd.
Door de diagnose cushing vallen er wel veel puzzelstukjes op zn plek.

Ze heeft met de dierenarts gesproken en grofweg gezegd zijn er drie opties.
1. Starten met de officiële medicatie, prascend
2. Starten met de nog niet erkende medicatie, pergolide (ofzo?) echter moet dat dan door een dierenarts illegaal op recept gezet worden ofzo? De dierenarts gaf aan dat dit medicijn zeker Zo goed werkt als de prascend alleen dat ze het niet mogen verstrekken??
3. Niks doen en het even zijn beloop laten.

We zijn ons nu aan het verdiepen in wat cushing überhaupt inhoud en welke gevolgen dit zal hebben.
er is dus nog geen voorkeur voor welke manier we het gaan behandelen. Alle opties zijn nog open, we willen alleen alles onderzoeken.
Het paard staat er nu goed bij. Ze wordt behandeld tegen mok, heeft geen pijn en is niet noodzakelijk om morgen al te beginnen met medicatie dus we hebben wel de tijd om uit te zoeken wat de beste weg is voor deze merrie.

Graag hoor ik jullie ervaringen!

Kabayo

Re: Cushing, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 20:32

Als ze nergens last van heeft en verder fit is zou ik er geen dure medicatie in drukken.

Mijne is 22 en al sinds 17 heeft ze cushing . Nooit 1 pil gehad. Ze is actief gereden tot 19 jaar. Nu lekker pensioen

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 20:33

1. Doen ja. Werkt echt super
2. Precies hetzelfde als prascend. Maar niet geregistreerd voor paarden. Onwijs illegaal. Dierenarts kan hier mega boete voor krijgen. Raar dat ze dit risico willen nemen. Spul is wel veel goedkoper.
3. Niks doen helpt niet. Die pillen werken echt heel goed bij veel paarden
Cushing is een levenslange diagnose. Wellicht fijn om symptomen voor te zijn. Zeker als de waardes zo slecht waren. Maar... het zijn echt dure medicijnen
Laatst bijgewerkt door Nessa op 16-05-17 20:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 20:34

Er is een centraal topic cushing/ppid deel 2.

En je mag mij wel een pbtje doen dan lek ik je verschil tussen pergolide en prascend wel uit... ;)

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 20:39

Ik heb hier een shet staan van 32 van iemand en die heeft ook cushing.
Ze eet en doet wat elke pony doet alleen het probleem is de wintervacht.
Die gaat moeilijk eraf.
Voor de rest hier ook geen medicatie.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 20:43

Zeker starten met de medicatie, werkt onwijs goed en paarden knappen enorm op. Vaak gaan ook andere "kwaaltjes" weg die je nooit aan de Cushing gelinkt had (zoals dufheid, wat rustiger geworden etc.). Niet behandelen is in mijn ogen geen optie. De cortisol die echt moordend voor de organen, het vreet aan de weefsels en geeft paarden ook psychsich een knauw.. Paarden knappen gigantisch op zodra je ze behandeld (mentaal en fysiek). Mijn oudje rent weer als een jong veulen door de wei, terwijl ze voor de medicatie een stuk rustiger en "ouder" was (achteraf gezien bijna depressief) en erg snel last had van warmte/benauwd.

Pergolide en Prascend is hetzelfde middel. Echter is Prascend voor paarden geregistreerd en mag alleen (wettelijk gezien) dát middel voorgeschreven worden. Voor Prascend op de markt was (is er pas zo'n 4 jaar) schreven alle DA's recepten voor pergolide, die je dan bij de apotheek kunt halen. Het enige verschil is dat pergolide ca. €0,30 per mg kost en Prascend €1,80.

Verder is het erg belangrijk op goed en rustig op te bouwen. Als je te snel gaat geeft het bijwerkingen. Beginnen met een kwart pilletje voor 5-10 dagen en dan met kwartjes opbouwen tot de goede dosis. (De goede dosis is afhankelijk van het gewicht van het paard, maar ook zeker van de ernst van de klachten).

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-17 20:45

Dit paard heeft inderdaad ook de wintervacht, wordt daarom vaak geschoren. Daarbij ook lage weerstand waardoor ze van de winter wat gekwakkeld heeft. Nu heeft ze alleen nog mok waarvoor Ze behandeld wordt en antibiotica krijgt.
Ze is nu weer happy, maar dat was ze van de winter echt niet. Daarom is ze getest op cushing omdat ze steeds zo Aan het kwakkelen was.
Ze is nu wel weer fit. Al een aantal jaren met pensioen dus ze doet verder niets actiefs meer.

Kabayo, dat is inderdaad ook een ding, het gaat nu weer hartstikke goed, dan zou het zonde zijn om er medicatie in te stoppen als het eigenlijk nog niet nodig lijkt. Maar van de winter zal ze het misschien wel weer nodig hebben...?

Nessa, je schijnt pergolide wel in Duitsland zonder recept te kunnen kopen?

Minimelora, ik stuur je een pb'tje, dank je wel!

Bedankt voor de snelle reacties al!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 20:47

Dan zet je haar winters op pracsend. Als ze het nu echt niet nodig lijkt te hebben en erg fit is. Dan kan je nog beter geld in een wensput gooien. Ik vind die pillen zonde geld als het op dat moment niks helpt

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 20:48

Kabayo schreef:
Als ze nergens last van heeft en verder fit is zou ik er geen dure medicatie in drukken.

Domste gedachte ooit! Cortisol vreet aan de organen en weefsels! Het gooit het hele metabole systeem overhoop, zorgt voor afbraak van de goede weefsels (spier en bot) en toename van slechte weefsels (vet). Het zorgt voor een verhoogde glucosespiegel en verminderde gevoeligheid van insuline op de cellen.... Het is écht niet goed om dat lekker z'n gangetje te laten gaan omdat het paard er aan de buitenkant nog fit uitziet. Daarnaast is voorkomen altijd beter dan genezen en kun je liever verslechtering voor zijn dan gaan afwachten.

Overigens is het paard wat in dit topic beschreven wordt ook verre van fit! Mok, slechte weerstand, wintervacht, van de winter niet happy! Dit dier is ziek en het onthouden van medische behandeling is verwaarlozing (volgens de letter van de wet). En als je geen "dure medicatie erin wil drukken" moet je geen dieren aanschaffen.
Laatst bijgewerkt door Odysseus op 16-05-17 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 20:50

Ze heeft blijkbaar al symptomen dus.
Absoluut niet zonde om te starten met medicatie. Precies wat focussed zegt

Ik weet niet hoe de wetgeving is in Duitsland. Als je legaal aan pergolide kan komen. Doen. Is stuk goedkoper.
Laatst bijgewerkt door Nessa op 16-05-17 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 20:51

Kabayo: als je er weinig van af weet geef dan beter geen advies.
Half jaar prascend en dan stoppen is echt geen optie

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-17 20:52

Rustig aan focussed! We zijn aan het uitzoeken wat we gaan doen! Er is al die tijd een dierenarts bij betrokken, dit paard krijgt de zorg die ze nodig heeft, alleen willen we eerst uitzoeken wat cushing precies is en wat we er precies aan kunnen doen voordat we iets doen. We hebben net vandaag de diagnose gehoord en we weten nog niet precies wat het inhoud omdat we er gelukkig nog nooit mee te maken gehad hebben. Om gelijk met termen van verwaarlozing te gooien vind ik erg onvriendelijk!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 20:53

Focussed je kent mijn pony niet. Dat ten eerste

Ten tweede. Ik begin niet met levens verlengende medicatie

Calm down. Ik doe het op mijn manier. Als jullie de 'medicatie hype' aan willen gaan hou ik jullie niet tegen, maar ik doe het niet

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 20:55

itsmi schreef:
Rustig aan focussed! We zijn aan het uitzoeken wat we gaan doen! Er is al die tijd een dierenarts bij betrokken, dit paard krijgt de zorg die ze nodig heeft, alleen willen we eerst uitzoeken wat cushing precies is en wat we er precies aan kunnen doen voordat we iets doen. We hebben net vandaag de diagnose gehoord. Om gelijk met termen van verwaarlozing te gooien vind ik erg onvriendelijk!

Het onthouden van medicatie bij een ziek dier is volgens de letter van de wet gewoon verwaarlozing. Kun je onvriendelijk vinden, maar het is nou eenmaal zo geregeld in Nederland :+

Ik begrijp dat je nog aan het orienteren bent en dat het allemaal even zoeken is als je net de diagnose hebt gehoord. Echter slaan adviezen zoals "behandelen is niet nodig" of "behandel alleen in de winter" kant nog wal, dus dat wilde ik graag meteen de kop in drukken. Niet iedereen weet iets van endocrinologie, dus ik neem het niemand kwalijk. Maar dat is wel het gevaar van een openbaar forum. Iedereen kan neerkalken wat ze zelf denken. Wil alleen niet dat jullie/jij slechte informatie krijgt :)

Wat overigens wél kan, is in de zomer wat lager behandelen en tijdens de seasonal rise (aug-dec) iets ophogen. Niet bij alle paarden werkt dit fijn. Ik hou mijn paard het gehele jaar door stabiel op dezelfde dosis.

Kabayo: Ik ben blij dat ik jouw paard niet ben, en daar laat ik het bij :)

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-17 21:02

Bedankt voor deze reactie focussed. Ik snap je uitleg!

Het is best een hoop nieuwe informatie wat we nu door moeten nemen. Nooit bezig gehouden met cushing en nu moeten we ons er a la minute in verdiepen. We gaan ons best doen om de juiste keuze te maken voor deze merrie!

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 21:06

Ik ken een cushingpaard van 28 en die is nog hartstikke fit en (verder nog) gezond en heeft geen medicatie. Dierenarts komt regelmatig over de vloer. Ze moet wel het hele jaar door geschoren worden. Er wordt zelfs nog 2x in de week door kinderen op gereden en ze heeft praatjes voor 10.
Ik zou er zelf niet voor kiezen maar ik kan het geen dierenmishandeling noemen. Ze heeft al jaren cushing trouwens, en wordt niet slechter. Ik zou het echt per individu bekijken.

Verder wel ervaring met een onze fjord die nu wel helaas overleden is, niet direct door de cushing zelf trouwens. Hij heeft eerst pergolide gehad en later prascend. Als een apotheker je nu nog pergolide geeft kan hij zijn tent sluiten. Belangrijk is russstig opbouwen. Dit was ons niet verteld dus paard stond in volle paniek een week in de paddock. Dus ook heel belangrijk om 100% zeker te zijn dat ze het elke dag binnenkrijgen. Werd hier wel eens uitgespuugd/liet liggen in bak met muesli. Het is wel eens mis gegaan en dan heb je een angstig zielig paard..
Verlagen hebben we vaak geprobeerd maar dat ging eigenlijk nooit. Hij deed het perfect op 1mg per dag.
edit: Zijn zicht werd wel slechter, dus hij liep bv nog wel eens tegen een paaltje aan. Maar hier zijn jaren over heen gegaan, dus ze worden niet ineens blind hoor. Ook hij werd zo goed als het hele jaar door geschoren (en nog bereden).
Laatst bijgewerkt door Macs op 16-05-17 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 21:07

Lekkere aannames weer, bokt op zijn best

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 21:08

Oei nee inderdaad. Prascend is niet iets waar je even mee kunt googelen. Opbouwen is al lastig, pony kan stoppen met eten etc. Als je het eenmaal op de goede hoeveelheid hebt werkt het als een trein.

Maar de ene dag meer en de andere dag minder, dat helpt niet en daar word de pony echt niet happy van.

Succes, rotziekte. Kijk ook vooral uit voor bevangenheid. Mocht je verder tips willen m'n pb staat open, hoewel ik ook lang niet alles weet. Heb zelf eentje van 29 die het heeft.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 21:09

hier een shet van 23 met cushing. hier kwamen we achter omdat hij hoefbevangen raakte. dit komt vaak voor bij cushing.

hij werd ook mager en kwam moeilijk uit zijn vacht. de DA was ervan overtuigd dat hij cushing had dus we hebben geen bloedonderzoek gedaan maar zijn als proef gestart met prascend en wat een verschil!
na 2 weken was het een totaal andere pony. hij was eerst slomig en had nergens zin en en wij dachten dat hij "gewoon" oud werd. niet dus. hij is sinds die pillen echt letterlijk aan zijn 2e jeugd begonnen. rent weer door de bak, heeft zn streken weer terug, is weer wat aangekomen, kijkt helder uit zn ogen enz.

denk erom: met cushing hebben ze dus meer kans om bevangen te raken dus echt uitkijken met weide en voer.
die van mij mag niet meer op het land.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 21:11

ik ben ook absoluut voorstander van de pillen. Niet gaan klooien met vage kruiden zoals monnikspeper etc die werken niet. Uit onderzoek bleek geen enkele daling van de acth waarde door kruiden, wel met pergolide/prascend,

Het lijkt heel duur ,maar mensen vinden rondom beslaan eens in de 6 weken a 110 euro geen probleem, terwijl zes weken prascend op de helft van het bedrag zit bij een hele pil.

Het is een beetje uitproberen wat de juiste dosering is. Wij hebben een paard met onwijs lange vacht, maar als je haar op een hele pil zet verliest ze haar eetlust (ook als je geleidelijk opbouwt)

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 21:12

Je hoeft ook niet nu al iets te beslissen. Lees je gewoon rustig in :)
Met medicijnen kunnen ze heel happy heel oud worden :)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 21:22

pergolide is absoluut NIET vrij in duitsland te verkrijgen....

ik heb een cushing paard staan,en ondanks vrij lage waardes is hij direct op prascent gezet,ik raad ook echt aan je aan te melden in het cushing topic daar zit ongelooflijk veel kennis,oa Focussed daar kan je echt heel veel aan hebben +:)+

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 21:35

Hier een verzorgpaard met cushing, is zo ontzettend opgeknapt van de medicatie. Een half pilletje is genoeg en doet ze het goed op.

Het is dat ze slechte benen heeft, anders hadden we nu weer gewoon kunnen rijden, zo fit is ze weer.

Zou inderdaad in het cushing topic gaan lezen, veel denken met je mee en leven ook met je mee.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 21:41

Kabayo schreef:

Mijne is 22 en al sinds 17 heeft ze cushing . Nooit 1 pil gehad. Ze is actief gereden tot 19 jaar. Nu lekker pensioen

Ik vind dit een vervelende recommendatie. PPID is zo slopend dat je het vaak niet merkt. Ik dacht gewoon, 'mijn (verzorg)pony word oud, eet daardoor lastig, is wat moeilijker op gewicht te krijgen en is gewoon in het algemeen lekker braafjes geworden.' Weet je wel, de redelijk normale oude-pony dingetjes. Na een week op de medicatie van een kwart pilletje (450kg pony) had ik opeens mijn levendige, blije pony terug zoals ik hem altijd herkende. Ook voor het eerst in jaren was hij weer mooi op gewicht te houden 's winters. Ze zijn om dezelfde reden als jij geeft weer gestopt na anderhalf jaar want 'hij ziet er toch zo goed uit', en hij verslechterde meteen weer direct maar wel weer heel sluipend. Weer terug op de medicatie en iedereen op stal weer laaiend enthousiast. En die arme pony werd maar heen en weer gesjoemeld en telkens weer ziek door het op- en afgaan van de medicatie. Ponylief staat nu gelukkig elke dag weer mooi op de medicatie en met z'n 30-jaar straalt 'ie je tegemoet en wordt hij 15 jaar jonger geschat. Ja, je pony heeft een week of twee even flink last van bijwerkingen, maar dat is het echt meer dan waard. En tuurlijk, je hebt altijd uitzonderingen die juist wél ziek worden vd medicatie, maar als je het in ieder geval probeert zul je zien of het werkt of niet, ipv direct al te zeggen dat het niet nodig is.

tltr; veel symptomen van PPID zijn de typische oude-paarden symptomen en heb je dus niet zo direct door.

(Kabayo dit is geen persoonlijke aanval op jou, maar meer gewoon een persoonlijke opinie over het gebruik/onbruik van PPID medicatie en jij bent toevallig de eerste reactie die ik lees )

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 21:45

Piekosjj schreef:
Kabayo schreef:

Ik vind dit een vervelende recommendatie. PPID is zo slopend dat je het vaak niet merkt. Ik dacht gewoon, 'mijn (verzorg)pony word oud, eet daardoor lastig, is wat moeilijker op gewicht te krijgen en is gewoon in het algemeen lekker braafjes geworden.' Weet je wel, de redelijk normale oude-pony dingetjes. Na een week op de medicatie van een kwart pilletje (450kg pony) had ik opeens mijn levendige, blije pony terug zoals ik hem altijd herkende. Ook voor het eerst in jaren was hij weer mooi op gewicht te houden 's winters. Ze zijn om dezelfde reden als jij geeft weer gestopt na anderhalf jaar want 'hij ziet er toch zo goed uit', en hij verslechterde meteen weer direct maar wel weer heel sluipend. Weer terug op de medicatie en iedereen op stal weer laaiend enthousiast. En die arme pony werd maar heen en weer gesjoemeld en telkens weer ziek door het op- en afgaan van de medicatie. Ponylief staat nu gelukkig elke dag weer mooi op de medicatie en met z'n 30-jaar straalt 'ie je tegemoet en wordt hij 15 jaar jonger geschat. Ja, je pony heeft een week of twee even flink last van bijwerkingen, maar dat is het echt meer dan waard. En tuurlijk, je hebt altijd uitzonderingen die juist wél ziek worden vd medicatie, maar als je het in ieder geval probeert zul je zien of het werkt of niet, ipv direct al te zeggen dat het niet nodig is.

tltr; veel symptomen van PPID zijn de typische oude-paarden symptomen en heb je dus niet zo direct door.

(Kabayo dit is geen persoonlijke aanval op jou, maar meer gewoon een persoonlijke opinie over het gebruik/onbruik van PPID medicatie en jij bent toevallig de eerste reactie die ik lees )

Ik wil echt geloven dat het helpt voor paarden en pony's die erg ziek zijn, treurig zijn, geen pit, niet eten, schraal of te dik.

Maar mijn pony is fit, blij, attend, crosst door de (schrale) weide, niet dun, niet dik, krijgt geen voer meer, eet het hooi altijd netjes op. Als ik zou zeggen dat ze niet ziek is zou je het 100% geloven. Als ze echt ziek word krijgt ze uiteraard medicatie. Maar zie de reden nu gewoon nog niet

Heel soms (1x per maand) zadel ik wel eens op. Nog evenveel pit als toen ze 12 was. Geen verschil

En geeft niks dat je op mij reageerd. Jij onderbouwd je mening. Alleen om direct dierenmishandelaar te worden genoemd door bepaalde vind ik niet zo fijn. Ik doe alles om mijn paarden gezond te houden. Ik sponsor die dierenarts al met torenhoge rekeningen voor verschillende dingen. Maar blijkbaar is dat onvoldoende
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 16-05-17 21:50, in het totaal 2 keer bewerkt