Hotspot achtige plek in de lies

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

joyce83

Hotspot achtige plek in de lies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-17 06:19

Gisteravond kwam ik erachter dat mijn pony aan de binnenkant van zijn achterbeen korsten en vocht had. Ik heb dit schoon gemaakt met betadine en alles afgespoeld. Wat later was het alleen nog vochtig. Vanmorgen zaten er weer wat korsten op was niet vochtig maar wel nog steeds warm. Tevens ook klein beetje dik.

Hoe nu verder aanpakken? Wanneer moet dierenarts gebeld worden en hoe lang kijk je zelf aan. Kan ik iets ter verlichting op doen? Mag er gewoon aankomen van pony en loopt er niet mank door.

Foto's in volgorde aantreffen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Noraafjord

Re: Hotspot achtige plek in de lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 06:42

Ik weet niet of jouw pony erg last heeft van de vliegen? Momenteel zitten er namelijk aardig wat bij mij op stal. Maar mijn pony heeft in de zomer ook vaak kleine wondjes aan de binnenkant van de achterbenen (rondom de lies).
Zij krijgt dit doordat ze met haar achterbenen de vliegen probeert weg te halen. En aangezien een hoef niet heel erg zacht is krijgt ze er vaak plekjes/wondjes van.
Ik smeer er vaak gewoon zalf op en dan trekken de wondjes wel redelijk weg.
Hopelijk heb je hier iets aan

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 06:48

kan het misschien veroorzaakt worden door de bilkoorden? ik vind die er zelf erg vies uit zien.
dit kan voor irritatie zorgen?

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-17 07:04

Deken zal vandaag in de was gaan, echter komen de bilkoorden daar niet echt aan. Ik heb in elk geval zelf de deken ook nog niet helemaal scheef zien zitten, dan zou het wel nog een daar kunnen komen.

Er zijn ontzettend veel vliegen, qua hoef zou ik het knap vinden als hij op die plek kan komen. Kan ook niet 1 begin punt vinden is echt gewoon 1 grote plek.

Ik denk dat ik hem vanmiddag helemaal ga wassen en dan kan ik die plek ook even koelen. Dan nog met betadine schoonmaken zodat mocht er viezigheid zijn dat het weg is.

Noraafjord welke zalf smeer je er dan op? uiercreme of wat anders?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 07:12

Mijn pony met zomereczeem heeft het daar ook wel, gehad.
bij hem komt het dan van jeuk, wat kan door zweten of inderdaad door vliegen.
Hij bijt het zelf kapot.
Enige wat ik doe is wat zinkzalf er op,dat droogt de plek uit en is ook ontstekingswerend en houd de vliegen er van af.

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 09:35

Ziet eruit als een smet plek .
Zou het zeker niet wassen en ook geen zalf erop doen ,maar het goed droog houden en bv groene leem erop doen ( alleen de poeder , geen pasta ) dit houd ook de vliegen weg bij de plek
Succes !

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 11:07

Moeilijk te zien hoe het er precies uitziet. Kan een toevallige (schuur) wond zijn, maar mogelijk ook een sarcoid of iets dergelijks. Blijft het vervelen, zou ik wel even een DA mee laten kijken.

Noraafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 20:07

Ik heb zo ongeveer alle zalfjes wel gehad bij mijn eczeem paard momenteel gebruik ik een zalf op basis van groene leem met tea tree, maar zinkzalf werkte bij mij ook goed net zoals bij ellepel.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-17 21:30

Bij thuiskomst was de plek al een stuk rustiger. Ook door het lopen wat dunner. Voor de zekerheid zinkzalf erop gedaan en was in de avond nog rustig. In elk geval niet meer warm en vochtig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 21:36

Stinkt het ook?

Ziet er uit als een smetplek. Zou hier even Zinkspray (bij veearts te krijgen) op spuiten.

Zie dat je er al zinkzalf op doet! De spray is eventueel nog wat makkelijker en blijft ook langer zitten.

Wat ook helpt is micro derma. Zal even een linkje op zoeken.

https://www.schippers.nl/topro-microder ... 01480.html

Bij een Welkoop ook wel te krijgen, of ook via de veearts.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-17 07:11

Het stonk wel, meende een beetje dezelfde geur als smegma dus heb ik gelijk de koker schoon gemaakt voor de zekerheid.

Vanmorgen zag het er heel rustig uit, verdikking is weg. Heb het na die ene avond ook niet meer vochtig en warm gezien. Voor de zekerheid toch nog zinkzalf erop gedaan. Ben wel verbaasd over het snelle helen.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 10:09

Als mijn hond een hotspot had, smeerde ik deze altijd in met Calendulanzalf van VSM. In no time weg :j