Stalmaatje behandeld, ik ook?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Love_Mirra

Stalmaatje behandeld, ik ook?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-17 00:33

Sorry voor de onduidelijke titel, ik kon geen andere bedenken :+

Een (ex-)stalgenoot moet haar pony behandelen met sebacil/byemite. Nu vroeg ik me af of ik ook moet gaan behandelen?

Ik weet niet precies wat die pony had, het ging om kale plekken aan de manenkam. => ik kan het niet meer vragen omdat de veearts in de voormiddag geweest is en stalgenoot deze namiddag van stalling verhuisd is..
ik ben alles vergeten vragen maar nu spookt het toch door mijn hoofd.

En hoe doen jullie dat met behandelen met koude temperaturen?
Want je moet ze wassen ermee, tweemaal? Maar volgende week gaan de temperaturen weer omlaag, kan je ze dan ook insprayen met spuitbus?

Eloya

Re: Stalmaatje behandeld, ik ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 00:44

ik had "behandeld voor mijt" in de titel gezet :P
konden de paarden contact hebben? ik zou het zelf denk ik wel doen, maar misschien dat anderen met meer ervaring nog tips hebben

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-17 00:47

Ja ik weet dus niet waarvoor ze behandeld werd haha.

Ja ze stonden samen op de wei

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 00:52

Kan je geen contact met haar opnemen heb je geen telefoon nummer? Of via Facebook ofzo. Lijkt me echt afhankelijk van wat haar pony heeft of je wel of niet moet behandelen. Ik zou zelf bij iets wat besmettelijk is wel behandelen en anders niet.
Maargoed dan moet je er wel achter kunnen komen wat haar paard heeft

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 01:04

ik heb hier twee paarden op stal gehad waarvan 1 besmet bleek met mijt en luizen (dikke cushing vacht en verminderde weerstand) we hebben toen het andere paard wel meebehandelt, maar ze had geen klachten en is niet besmet geweest ondanks dat ze al lang samen stonden.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 01:14

joyce B schreef:
ik heb hier twee paarden op stal gehad waarvan 1 besmet bleek met mijt en luizen (dikke cushing vacht en verminderde weerstand) we hebben toen het andere paard wel meebehandelt, maar ze had geen klachten en is niet besmet geweest ondanks dat ze al lang samen stonden.

Dan heeft het andere paard een hele goede weerstand gehad :j
Mijn shetten stonden 3 jaar samen waarvan 1 bijna chronisch luis steeds en de andere nooit niks had :D

Ts, ik zou even checken wat het was voor je iets behandeld :j

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 08:07

Toen mijn oude dame mijt had.Ze staat thuis,heb ik de manege eigenaar moeten beloven om met schone kleding naar de manege te komen.Het kan dus besmettelijk zijn.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 10:04

Ik verplaats dit topic naar Medisch.

Toffeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 10:23

Hier staan onze paarden in een kudde. Als een van de paarden mijt of luis heeft behandelen we alleen dat paard en dat is altijd goed gegaan.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 10:25

Baat t niet, dan schaadt t niet.. Ik zou wel ff behandelen, al is t maar voor t idee.. (ik haat beestjes :') )

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 10:35

Hier had 1 fries mijt en toen was het advies van de dierenarts om alle friezen op stal te behandelen, omdat die er erg gevoelig voor zijn.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 11:06

Mijn oude paard is ook een paar keer met luis van de zomerweide af gekomen. Zoals hierboven ook al staat, hij heeft ook PPID (krijgt wel medicijnen), maar ze hebben toch wat minder weerstand als ze ouder worden. De andere paarden waar hij de hele zomer mee in de weide had gestaan hadden geen last.

Als jouw pony geen symptomen heeft (jeuk en/of kale plekjes), dan zou ik niets doen. Byemite is vergif, en zo ruikt het ook. Ik zou daar niet mee gaan wassen als het niet nodig is. Als ik was doe ik dat met laarzen, regenpak en 2 lagen handschoenen (eerst dunne latex, en daar huishoudhandschoenen over). Je moet dat spul niet op je huid krijgen.

Ik heb speciaal voor het doel zo’n shampoo borstel gekocht: https://www.ej.nl/paard/poetsen-toilett ... item=18575
De oplossing met byemite maak ik dan aan in een emmer, en de flacon vul ik dan steeds daaruit. Ik vond het beduidend sneller en efficiënter werken dan knoeien met een spons, en het spatte ook minder.

Ja, wassen moet 2x, met 10 dagen ertussen. Maar als het noodzakelijk is zal de dierenarts je dat ook vertellen.

M.b.t. temperaturen, ik stond te wassen in december en januari, ik vind het nu dus best meevallen qua temperatuur :D . Afhankelijk van de temperatuur liet ik hem drogen onder een fleecedeken in een wind- en tochtvrije stal of lekker onder het solarium.

Luizen eten bloed, en mijten nestelen in de huid. Spuitbus gaat dus niet afdoende zijn, dat blijft teveel oppervlakkig op het haar, en komt niet op de huid. En het is dus echt noodzakelijk dat je het middel tot op de huid krijgt. Er is ook luizenpoeder in de handel, maar hoe effectief dat is weet ik niet.

Pepper32

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 11:34

Als het te koud is kun je ze er bij de DA ook een injectie voor geven. Dat werkt ook. Of evt behandelen met tectonic pour on, dan hoef je alleen een streep door de manen aalstreep en staart te doen en dus niet te wassen. worden ze alleen wel mooi blauw van. Is eigenlijk voor koeien tegen de vliegen, maar dood ook alle soorten luizen ed.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 11:41

byemite is een best chemisch goedje, bovendien best prijzig en ik zou niet zomaar gaan behandelen.
Zou het wel heel goed in de gaten houden dat je paard geen last krijgt van jeuk of kale plekjes, zodra hij dat krijgt zou ik wel direct behandelen.
Eventueel kun je overleggen met je Eigen dierenarts, die weet beter wat het risico voor jou paard is dan ik.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 11:43

Als je geen klachten hebt niet doen. Mijn Shire had mijt maar heeft dit nooit doorgegeven aan de andere 3. Ik heb ook alleen maar hem behandeld.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 11:58

Waarschijnlijk behandeld voor mijt en / of luizen. Luizen kan je zien zitten, mijten niet.

Injectie is laatste redmiddel! Waarom daar toch zo makkelijk over gedaan wordt :( ... Het is écht niet zonder risico, sommige paarden reageren daar heel heftig op! Dit paard heeft schijnbaar geen symptomen, dan ga je er toch geen potentieel gevaarlijke injectie in zetten?! (Ik mag hopen de gemiddelde veearts dit dan ook niet wil doen, zo zonder eerst iets anders te proberen).

Zoals roodvos al zegt: Als jouw paard geen kale plekken heeft en niet schuurt / stampt / jeukt zou ik niets doen.

Mogelijke behandelmethoden als je paard wel / toch last heeft:
- Wassen met bye mite / sebacil (te verkrijgen bij veearts), niet uitspoelen en na ca een week herhalen.
- Pipetten frontline combo of stronghold voor de grote hond ('normale' vlooien pipetten werken NIET / nauwelijks, daar zitten andere werkzame stoffen in).
- Cydectin pour on
- je hebt nu ook finecto horse (voer) dat claimt een afwerende werking te hebben.
- Injectie ivermectine (Dit alleen in overleg met veearts als niets anders helpt en je paard er écht véél last van heeft!).