'Frozen shoulder' paard ervaringen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

VanHuisUit

'Frozen shoulder' paard ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-17 16:27

Bij mijn paard is door de osteopaat (ingeschakeld op advies van dierenarts, ik dacht namelijk eerst dat ze last van haar rug zou hebben, vermoedde kissing spines maar dat was niet het geval) vastgesteld dat tongbeen/hals/borst/schouder vastzitten. Dit heeft weer effect op het SIgewricht/lendenen/achterhand. Het een heeft met het ander te maken en het komt waarschijnlijk voort uit te veel te hard trainen van een te jong paard, niet door mij maar door degene die haar voor mij heeft getraind.

Ik heb het paard nu een half jaar. Paard wordt deze zomer 6. Ik heb haar destijds kunnen overnemen mede doordat ze zo staakte dat niemand er op kon rijden }:0 na paar maanden voorzichtig wat rijden, longeren, werken aan de hand vond ik het niet goed genoeg verbeteren (terughoudend, dreigen met steigeren, geen aanleuning willen nemen, 'in de krul' lopen maar niet echt voorwaarts/neerwaarts durven) en via DA dus bij osteo beland. Ze is nu voor de 2e keer behandeld (tussenpoos van 4 weken) met dry needling en osteo/massage/cranio.

De osteopaat die ik heb typeert het beeld als iets wat te vergelijken is met een frozen shoulder bij mensen.

Ik vroeg me af wie hier ook ervaring mee hebben.

Advies nu is nav behandeling van vandaag paar dagen rust/ wei / wandelen, daarna longeer werk (lang/laag, vooral stap/galop) en afhankelijk van het beeld (ontspannen en lekker door het lijf) er weer op.

Zadel ligt goed etc. is gecheckt dit is echt iets wat door verkeerde training is ontstaan (en waarschijnlijk bij vorige eigenaar ook geen goed zadel etc.).
Het is hetzelfde als wat in deze video wordt besproken als zijnde 'broken in the third vertebrae' het verkeerd trainen, niet volgens de regels van biomechanica.
https://vimeo.com/215683036
Ik heb het paard tot nu toe proberen te trainen volgens de principes van Art2Ride, ga daar ook mee door, echter de blessure was te heftig om alleen via rijden op te lossen...
https://youtu.be/hokqRs9GbrI

Anoniem

Re: 'Frozen shoulder' paard ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 16:37

Ik vind de diagnose 'tongbeen/hals/borst/schouder die vastzitten' eigenlijk te vaag om daar echt antwoord op te kunnen geven. Een paard heeft 2 schouderbladen; zit een daarvan vast of juist allebei, of bedoelt de osteo met schouder de schouderpartij en dus in feite de romp zelf?

Als de hele voorkant vastzat en nu losgewerkt is dan loop je trouwens wel het risico dat je paard over een maand het zadel niet meer past. Je hebt dat zadel namelijk aan laten meten op een zieke (waarschijnlijk onderbespierde) rug, dus als alles losgemaakt is en de spieren weer aangroeien dan wordt een zadel al snel te klein.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-17 16:43

Mwah vind het behoorlijk specifiek ;) daar zit het allemaal vast :-) maar dat geeft niet. Je mag het ook romp noemen, echter hals/tongbeen hoort daar dus ook nog bij :D gaat om beide kanten.
Klopt vwb het zadel. Dat houden we dus in de gaten, als over aantal week osteo er weer is kijkt ze daar ook naar.

Toplijn wordt al weer bespierder, was erg arm bespierd, begint gelukkig al weer beetje terug te komen. Maar je ziet het paard inderdaad momenteel 'uit elkaar gaan'.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 16:56

In cranio sacraal is het vast zitten van het tongbeen bekende oorzaak van stijfheid, vastzitten. en daarmee de compensatie van het paard in hals schouder en si gewricht.
Als het goed is heeft de osteo het nu los gemaakt.

De term frozen shoulder ken ik niet bij paarden. Bij mensen is het verkalking in het schoudergewricht.

Ik kan je wel wat tips geven om zelf het tongbeen los te houden..
Laatst bijgewerkt door janouk op 15-05-17 17:16, in het totaal 3 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 16:59

De pijnpunten die je opsomt (tongbeen, hals/borst) hebben alleen niets te maken hebben met een frozen shoulder. Een frozen shoulder is een probleem/ontsteking in de aanhechting van humerus (opperarmbeen) aan schouderblad. Als een therapeut in de beoordeling niets over het schouderblad zegt maar wel de diagnose frozen shoulder stelt dan is dat gek. Bovendien is een frozen shoulder over het algemeen een asymmetrische aandoening; mensen hebben die ontsteking in de regel aan 1 schouder. Heeft jouw paard dat dan aan beide kanten, bovenop alles wat je al noemde aan problemen?

Mijn paard heeft alle klachten die jij opnoemt ook tegelijk gehad, en dan ging het van schoft richting staart op dezelfde manier door dus dat alles is heel herkenbaar, maar dat is echt geen frozen shoulder te noemen.
Mijn ervaring is dat voeding een heel belangrijke rol speelt; dit soort paarden moet gigantisch veel spieren gaan aanmaken en dan niet alleen die spierbundeltjes die je onder de huid ziet liggen maar vooral ook alle skeletspieren tussen schouderblad en ribben, rondom de ribbenkast, borstwervels enz. Daar is een gigantische hoeveelheid essentiele aminozuren voor nodig. Ik zou die dan ook bijvoeren tijdens het herstelproces, bijvoorbeeld in de vorm van soja of whey poeder.
Als je paard helemaal los is is hij namelijk ook heel kwetsbaar, zeker als ze compleet vast hebben gezeten. Je wilt dus dat ze na het losmaken zo snel mogelijk spieren gaan aanmaken zodat ze de nieuwe stand zelf vastzetten. Laat je een paard slungelig blijven (wat mijn paard helaas bleef omdat hij ook een verteringsprobleem had) dan schiet hij bij het minste of geringste weer terug in de oude, foute houding.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 16:59

Waarvan zijn foto's gemaakt?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-17 18:21

Dank je Janouk ik ga je een pb sturen.

Er is gezegd: vergelijkbaar met een frozen shoulder. Voor het idee dat je weet, als eigenaar, wat voor pijn een paard kan hebben bij wat zij dus heeft. Excuses als ik het verkeerd heb voorgesteld in de intro.
Ja ze heeft het aan beide kanten, ja bovenop alle andere problemen helaas.

Bedankt voor de opmerking mbt voeding, helaas is het een paard wat ontzettend lastig is met bijvoeren. Heb je tips mbt merken / waar ik dat kan kopen wat je noemt?

Ik zei: hals, borst, schouder, dus wel degelijk schouder :+

Het is idd erg moeilijk haar uit die houding te houden die ze zich heeft aangemeten, nav deze problematiek, die is ontstaan door het stelselmatig verkeerd rijden en trainen.... vandaar ook mijn vraag naar ervaringen ook met trainen. En of mensen iets dergelijks herkennen plus waar ze er nu in staan.

Ze is destijds voor de aankoop op de foto gekomen maar dat waren alleen de benen. Ze is enige tijd geleden compleet klinisch bekeken door DA ik had de vraag of ze op de foto zou moeten maar op basis van het klinische beeld vond hij foto's niet nodig en verwees naar osteopaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 18:46

Dan snap ik de opmerking beter. Mijn osteo's noemen alles altijd bij naam, vandaar de verwarring als een osteo het gewoon over problemen met de schouder heeft en vervolgens zoiets specifieks als een frozen shoulder erdoor gooit wat echt maar over 1 gewrichtskapsel gaat.

Goede wheypoeder kun je vinden op vitella-webshop.nl/Vitella-Horse-Care-Muscle-Maker-Whey-Proteine.html, misschien dat ze ook een proefverpakking hebben? Het werkt hier in elk geval geweldig voor de spieraanmaak; [***] had begin maart volgens de osteo 40% van de spieren die hij nodig heeft en zat eind april volgens de osteo al op 60-70% terwijl er verder niets veranderd is qua voer of training. Wel is het zo dat de 'makkelijke' spieren er eerder aankomen dan de moeilijke; [***] heeft bvb heel veel schade opgelopen tijdens het inrijden op de handelsstal en de lange rugspier onder de zadelplek vult daardoor maar heel langzaam op (ik rij nu niet).

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 18:53

Afbeelding

Even educatie momentje : tongbeen is heel belangrijk bij het paard en zit met veel verbonden in het paardenlijf. Spanning op het tongbeen, geeft spanning in rest van paardenlijf en merk je meteen op in de schouder. .

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-17 19:17

Yep Janouk dank voor het plaatje, maar weinig mensen weten dat +:)+

Citaat:
Rio heeft bvb heel veel schade opgelopen tijdens het inrijden op de handelsstal en de lange rugspier onder de zadelplek vult daardoor maar heel langzaam op (ik rij nu niet).

Bij dit paard ook sprake geweest van handelssituatie :n

Dank voor je aanvulling mbt weypoeder +:)+

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 19:18

Ik snap niet dat als er gedacht word aan rugklachten er geen foto's zjjn gemaakt. Lijkt mij een van de eerste dingen. En niemand heeft röntgen ogen. Lijkt me nu de eerst volgende stap.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-17 20:21

Paard is klinisch onderzocht door DA en die zag geen aanleiding voor foto's van de rug, verwees naar osteo, daar hij vermoedde dat het in schouder(s) zat / si gewricht. En dat blijkt dus ook zo te zijn.

Ik schrijf dat ik bang was voor bijv kissing spines. Ik dacht dat omdat men vaak zegt als ze staken dat het kan komen van kissing spines. Daarom heb ik DA erbij gehaald en die verwees dus door obv klinisch beeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 22:25

luffwinny schreef:
Ik snap niet dat als er gedacht word aan rugklachten er geen foto's zjjn gemaakt. Lijkt mij een van de eerste dingen. En niemand heeft röntgen ogen. Lijkt me nu de eerst volgende stap.

Niet per se. Toen ik mijn paard kocht zat die zo in de kreukels dat röntgenfoto's op dat moment volgens de da niet zoveel zouden toevoegen. Letterlijk elke wervel stond scheef of vast.
Het paard moest sowieso eerst volledig ontkreukeld worden door een osteo en daarna sowieso een jaar revalideren, dus op dat moment hadden foto's weinig toegevoegde waarde.
Aangezien hij enorm opknapte door de osteo-behandelingen (hij kruiste bijvoorbeeld eerst net als een catwalk-model zijn achterbenen voor elkaar in stap en bewoog na de behandelingen voor het eerst zijn achterbenen weer recht naar voren) zat het probleem echt in hoe alles met spieren en pezen aan elkaar verbonden was en niet in problemen in de harde delen.
Als hij niet verbeterd was of hij pijn had gehouden, dan waren er natuurlijk wel röntgenfoto's gemaakt, maar die lijken tot dusver nog niet nodig te zijn.

Eigenlijk gold hier hetzelfde voor als met bloedonderzoek; toen ik [***] kocht had hij in feite een krachtvoer/vitamine/mineralenvergiftiging doordat ze geprobeerd hadden vet te mesten met een idiote hoeveelheid verkeerd voer. Toen de dierenarts hoorde wat hij allemaal gevoerd gekregen had en ze zag dat hij nog steeds vel over been was en pijnlijke/gezwollen lever en nieren had, zei ze dat bloedonderzoek op dat moment zinloos was omdat je dan gewoon prikte wat hij voor idioots gevoerd had gekregen en hoe dat zijn lichaam sloopte. Dus moest hij eerst gewoon een paar maand back to basic met ruwvoer ipv krachtvoer en na een maand langzaam een vitamine/mineralenbrokje erbij. Daar knapte hij zo van op dat het bloedonderzoek toen ook geen urgentie meer had. Een half jaar later hebben we dat alsnog gedaan om een base-line te hebben voor hem van hoe hij was als hij er goed uitzag, en die waardes waren allemaal prima.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 22:31

Mijn osteopaat behandelde liever niet voor KS was uitgesloten dmv foto's. Zou hier toch wel zekerheid over willen hebben alvorens verder te gaan, zeker gezien het verleden van dit paard (handel).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 22:51

Laat zij dan bij elke nieuwe klant eerst röntgenfoto's maken? Want ze wordt toch alleen bij paarden met problemen gehaald, en die problemen kunnen dan toch altijd uit verborgen KS voortkomen?

Het zal ook wel per behandelaar verschillen, maar ik ben blij dat mijn osteopaten/dierenartsen daar redelijk nuchter in zijn.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 23:37

Ik ben daar ook nuchter in..
Mijn pony bleek enorm vast te zitten in zijn hele lijf, en liep kreupel voor de wagen, zijn schouders zaten ook erg vast wat de kreupelheid voor de wagen bevestigde.
Ofwel de osteopaat heeft hem behandeld en daarna heb ik hem tijd gegeven om aan de longe soepel en sterk te worden.
Daarna op de veluwe voor het eerst weer ingespannen en rechtuit het bos door.
Eerste maanden heb ik nog de dag na het mennen vrijheidsdressuur gedaan, of longeren en zijn schouders stretchen.
Om hetzelfde principe als sporters stretchen, en ponybeest heeft nu nergens last meer van en glimt je tegemoet.
Ik had foto's kunnen laten maken, maar hij was al 15.
Stél hij bleek kissing spine te hebben, dan had ik hem nog niet afgeschreven omdat goede training een hoop kan doen.
Dan kost het dus veel geld, en je wint er niks mee in dit geval.
Hier heeft meneer na één keer een goede osteopaat/fysio en correct spieren opbouwen geen last meer gehad.

Het enige wat ik wel doe is na bijvoorbeeld laatst een rare move in de paddock, en daardoor zijn hoef verdraaid uitgebreid alles masseren.
Voor hij dan na zoiets weer aan het werk gaat krijgt hij een goede massage met goed stretchen, aps therapie, dan twee dagen rust en daarna fris en soepel weer aan het werk. :)
Eigenlijk is dat vooral de vervanging voor 1x per jaar een osteopaat, ik houd het bij.
Dan doe ik ook zijn koppie, wat cranio sacraal waarvan een nederlandse therapeut een filmpje heeft over wat je prima zelf kunt doen voor je paard.
Verder stretchen, oefeningen die osteo's je vaak laten doen, spieren goed masseren en na afloop is hij helemaal zen. :)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 04:56

Ik krijg pb's met de vraag om meer uitleg over het tongbeen en het belang van het tongbeen voor de rest van het lichaam van het paard.
Daar is heel veel over te vertellen en te vinden op het web. . Ik ben zelf geen professional, maar heb veel geleerd, gelezen en getraind.
Spanning in het tongbeen is een veel voorkomend probleem bij paarden en geeft veel compensatie spanning in de rest van het paard.

Ik raad dan ook aan om veel op te zoeken en te lezen over het tongbeen bij het paard.

Zoals http://www.paardvisie.nl/2016/01/ruth-b ... -tongbeen/

http://www.paardentandartsslob.nl/fries ... apparatus/

Ik ga geen tips hier geven over de behandeling van het tongbeen als ik niet weet wat mensen er mee gaan doen bij hun paard, omdat ik niet weet vanaf hier wat er met hun paard aan de hand is. Het is altijd een totaal behandeling.

Belangrijk dat er eerst een veearts en daarna osteopaat of cranio sacraal therapeut het paard beoordeeld en behandeld hebben. En die een op maat gemaakt behandelplan voor het paard hebben gemaakt. En daar hoort dan ook de spanning wegnemen van het tongbeen bij.

In het geval van het paard van ts is de diagnose gesteld, de behandeling ingezet en wij kennen elkaar.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-17 06:22

Citaat:
Mijn osteopaat behandelde liever niet voor KS was uitgesloten dmv foto's
wellicht dat jouw paard dan voor osteo anders aan voelde.
Gezien de andere reacties lijkt me mijn / onze handelwijze niet zo vreemd, en daarbij ga ik uit van wat mijn DA mij voor advies geeft. Plus als osteo had gedacht dat dit zeker wel het geval zou zijn geweest, was ik de volgende dag naar de kliniek gereden voor foto's.

Vwb paard 'uit de handel', dit paard heb ik voordat ik haar kocht een paar maanden meegemaakt bij ons op stal. Het is er dus niet een die je na paar keer rijden of kijken koopt. Ik wist ook hoe ermee om is gegaan. En er zijn foto's genomen, de normale foto's die bij een aankoopkeuring horen. Daar zit niet standaard de rug bij (benen). De klinische keuring destijds gaf ook geen aanleiding voor verdere foto's en de foto's van de benen dus ook niet (allemaal uitstekend).

Dank voor je ervaring Moonfish, stretchen en massage is zeker heel belangrijk zodra we die 'obstakels' van uit de weg hebben geruimd. Nu heb ik ook een aantal stretch oefeningen meegekregen. Fijn om te horen dat het goed gaat (geeft de burger moed :) ).

Citaat:
Laat zij dan bij elke nieuwe klant eerst röntgenfoto's maken? Want ze wordt toch alleen bij paarden met problemen gehaald, en die problemen kunnen dan toch altijd uit verborgen KS voortkomen?

Het zal ook wel per behandelaar verschillen, maar ik ben blij dat mijn osteopaten/dierenartsen daar redelijk nuchter in zijn.

Zo zit het bij ons dus ook.

Paard heeft overigens officieel klinisch gezien totaal geen beperkingen of klachten is door verschillende DA's in twee jaar tijd 100% gevonden, waaronder dus die van mezelf. Of het is een keiharde, of ze moet als ze straks uitbehandeld is / we hebben het op orde veel ruimer en soepeler gaan bewegen. Ze is ook niet vervelend naar het zadel, als je erop gaat, drukt haar rug niet weg etc. Alleen als ze bepaalde beweging maar met haar hals/hoofd dan blokkeert ze in haar beweging (lees: ze wordt slomig / als je dan door zou gaan, in die houding, gaat ze langzamerhand in de staak, laat je het geheel zakken, komt ze weer 'terug') en dit alleen als je erop zit of ietsje aan de longe (moet je het weten, anders zie je het niet eens).

Een van de dingen die ook opvalt is dat ze bij de hoefsmid haar voorbenen niet op het bokje kan zetten. Dan krijgt ze balansproblemen / komt er verzet.

Ze ziet er uiterlijk fantastisch uit, niks op aan te merken.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 06:47

Misschien een andere insteek...laat je voer eens onderzoeken...mensen doen ook wel eens laten uitmeten, of dat echt helpt weet ik niet, het proberen waard.

Wat ik nl probeer duidelijk te maken dat je huidige voer je paard kan verzuren en ook op het oog mooi droog hooi of droge voorkuil kan dat...zeker het gras op dit moment of altijd...waardoor gras als traktaat moet dienen met een uirtje per dag.

Er zijn paarden die erg snel verzuren, en alles in hun spieren opslaan waardoor ze dus snel verzuren..

Elke dag de spieren masseren door wat duwen en drukken en stevig borstelen helpt ook al weer enorm, maar dan wel gecombineerd mer het juiste voer....dus de koolhydraat en eiwitgift even beperken en zorgen dat er genoeg aminozuren, mineralen en vitaminen binnen komen met een goed preparaat...

Dit gaat niet in een keer, maar je zult hem dan wel snel zien opknappen..

Ik moet ook bij mijn paard erg opletten met voer, hij slaat ook alles op in zijn spieren...

Met een frozen schoulder bij mensen kan je met guasha in een keer een heleboel bereiken, aar bij paarden geloof ik daar niet in..
Succes met je paard...

Als je wilt weten hoe ik mijn paard nu voer, pb maar...

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-17 17:57

@Indestal bedankt voor je opmerkingen. Heb je wat je voert gedaan op basis van bloedonderzoek of hoe ben je ertoe gekomen?
Paard heeft bloedonderzoek gehad op mogelijk verzuring/tying up en dat is niet zo.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 06:46

Van alles proberen en uiteindelijk ook in gesprek met een fokker die veel met voeren doet...mijn paard ging niet zo ver dat tying up en zo speelde, maar nu toch duidelijk wel door anders voeren volledig is veranderd..het lichaam hoeft nu niet meer te vechten tegen verkeerd voer..

Paarden zijn best moeilijk kwa verzorging, elk paard is weer anders, maar we worden vaak gedwongen alles uniform te voeren...ook moet je mijn paard bv niet elke dag rijden, daar wordthij niet beter van....dan zijn er mensen die denken dat alleen elke dag rijden een paard beter wordt...
Alles is metgoed kijken naar je paard...als je in bloedonderzoek moetgaan aantonen, dan ven je al ver heen hoor...

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 06:54

@indestal uit diverse onderzoeken is bekend dat een paard langer nodig heeft om te herstellen van een zware training dan mensen. De spieren van een mens herstellen sneller.
Elke dag trainen maakt dat het paard niet genoeg tijd heeft om te herstellen en juist minder wordt.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-17 16:30

Citaat:
als je in bloedonderzoek moetgaan aantonen, dan ven je al ver heen hoor...
OK nee ik vroeg het me gewoon af. Je kunt lactaat proeven laten doen voor / na inspanning dan kun je een beeld krijgen van de verzuring tijdens inspanning namelijk.

Training van dit paard bij mij is hooguit 2x per week longeren/grondwerk, 1x per week lange lijnen en 2x per week rijden plus vaak nog een wandeling van een uur buiten. We zijn in de tijd dat ik met haar bezig ben geweest vrijwel nooit langer dan half uurtje per keer bezig geweest en altijd erg rustig aan daar ze altijd genoemde klachten heeft gehad al vanaf dat ik haar heb.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 16:27

Maar wat is nu juist zo moeilijk, het juist trainen, de juiste spieren....de samenwerking van goed op de voeten staan - juist passende zadel - ruiter die weet te zitten in dat zadel - ruiter die voelt, voelt en voelt en weet wat compensatie is, te veel druk, op de voorhand, juiste aanspanning spier zonder overbelasting...etc.etc.

En schaam je niet, dat is een heel leven leren...maar wel heel belangrijk....en sommige paarden kunnen mirakuleus met heel veel verkeerde verstoringen toch blijven lopen en nooit wat laten zien...maar er zijn er die hel snel op van alles reageren, hetzij voer, hetzij leefomgeving, hetzij belasting en soms alle 3..

Door steeds met beleid dingen onder de loep te nemen kom je ook steeds een stapje verder..

Ook ik maak nog steeds beoordelingsfouten, ook omdat ik scherp word gehouden door zomaar weer iemand uit de paardenwereld die iets zegt over mijn paard en ik denk huh? Huh? En dan moet ik helaas inzien dat ik iets totaal niet heb gezien of gewoon domweg niet wist..

Wat ik wel weet is dat voer heel moeilijk is, het meeste is mc Donald's voor een paard, ook zijn de verhoudingen hooi en krachtvoer vaak verkeerd, het hooi gewoon pure bocht....en dat is al een study maar begin om te bekijken.

De juiste adress voor de juiste mensen voor je paard en jezelf ook...dit kan zomaar ineens een wereldpaard op gaan leveren...

Conclusie: als paarden houden simpel was, dan waren alle paarden zonder mankementen...en voor mij iig hierna nooit meer :+ heb nl ook een paard die onder een loepje moet blijven met alles...

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-17 19:58

Gisteren voor het eerst haar voorbenen kunnen laten strekken...
Vandaag met longeren liep ze met heel veel veer en met neusje er regelmatig heel goed uit en goed bewegend door haar lijf.
Erg blij mee :D