EOTRH

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Carazonxoud

EOTRH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-17 20:55

Hallo lieve bokkers :) !

Ik wil in dit forum even mijn hart luchten;

Mijn lieve Carazón Sangre heeft EOTRH...
De uitslag van de dierenarts kwam gisteren binnen,
2 weken terug zagen we dat Cara's tanden slechter aan het worden waren.
Terwijl wij ALTIJD haar tanden paar keer per jaar laten controleren.
We hebben de dierenarts erbij gehaald, maar die kon niks zien.
Een week terug hebben wij weer de dierenarts erbij gehaald, deze keer zag hij wel iets.
Cara is nu 19 jaar, ik weet dat paarden over de 15 jaar EOTRH kunnen krijgen.
Maar ik had nooit verwacht dat mijn lieve Cara het kon krijgen.
Het is een enorme klap voor mij geweest!
Ik wil jullie ervaringen horen over EOTRH, ik wil Cara geen pijn laten lijden.
Mijn ouders willen Cara in laten slapen wanneer er veel kiezen moeten worden getrokken..
Heeft iemand tips om een paard te verzorgen met EOTRH?
Ik hoor ze graag!

Groetjes Femke

Afbeelding

Mijn allerbeste maatje Carazón Sangre /3 :P

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 22:15

Kliniek en foto laten maken. Paard redt zich uitstekend zonder voortanden (incl grazen al moet het gras vaak iets langer zijn omdat ze lippen gebruiken). Geen pijn meer doet een hoop. Advies varieerd, soms z.s.m. alle aangedane tot alle voortanden er uit (dan is de infectiebron weg) tot zo lang mogelijk behouden. Slaat het door naar de kiezen wordt het inderdaad lastiger.

Kosten kunnen nog wel eens verschillen tussen de klinieken en of het eventueel thuis getrokken kan worden.

Ervaringstopic :
[MD] EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Jet4You

Re: EOTRH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 22:29

Wat naar TS. Meestal zit deze ziekte niet aan de kiezen maar aan de tanden. Ik heb een ruin die volgende maand 19 wordt en ook eotrh heeft. Dit was op de röntgen foto's duidelijk te zien. Op het moment dat hij duidelijk pijn heeft, vermagert of ontstekingen krijgt zal ik afscheid van hem nemen. Ik heb besloten de tanden niet te laten trekken.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 22:32

Ik verplaats dit topic naar Medisch.

Rizette

Re: EOTRH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 22:41

Schijnt niet zo;n hele zware ingreep te zijn voor een paard om de voortanden er uit te laten halen. Na een korte periode kunnen ze dan al snel weer goed en pijnvrij eten maar dan moeten de tanden er wel uit zijn

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 22:44

Ts ik denk dat je op dit moment een paar dingen door elkaar haalt.

Eotrh tast de snijtanden van je paard aan. Hierdoor krijg je paard ontsteking aan de wortelpunt van de snijtand en zie je paarse puntjes op het tandvlees. Door dat de wortel wordt aangetast veranderd deze van vorm, hier door kan het tandvlees boller komen te staan. Ook komen de snijtanden los.

In een heel uitzonderlijk geval komt deze aandoening ook op de kiezen voor. Dit is nog maar 1 x beschreven dus dat is echt uitzonderlijk.

Als het echt een verhaal van kiezen verliezen is, op deze leeftijd. dan zijn daar meestal andere redenen voor, zoals carius.

De behandeling voor eotrh is vrij eenvoudig en dat is alle snijtanden verwijderen. Dit kan gewoon staant gebeuren op 1 dag. Die zelfde dag kan het paard gewoon hooi of langer gras eten. Kort gras zal helaas dan niet meer zogoed lukken.