Niet meer op de benen kunnen staan door mok / mijt

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

HTM

Niet meer op de benen kunnen staan door mok / mijt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-17 20:34

Afgelopen week is er mij een paardje aangeboden wat ik al ken en gereden heb.
Nu is er alleen 1 "probleempje" met dit paard maar zal van voor af aan t even uitleggen.

Vorig jaar heb ik dit paard gereden om door te rijden voor de verkoop.
Fijn paardje, leuk karakter en ik kan er goed mee.
Paardje is uiteindelijk ook verkocht, maar kwam terug.
Exacte probleem weet ik niet helemaal kwam toen niet meer bij die mensen paard was immers verkocht.
Ze zeiden tegen mij dat die koper het paard had laten keuren, die afgekeurd was en daarom terug gekomen was.
Nu had het paard dus wat wondjes aan het achterbeen.
Hier is door de eigenaren niet echt iets aan gedaan, en zijn de problemen erger geworden.

Status nu: paard staat wel op de voorbenen, maar achter 1 been altijd op rust, ander net op de punt van de hoef (alsof die op hakken staat)
Lopen gaat op zich wel, alleen 1 van de 2 voeten wordt nooit plat op de grond gezet, en toen ik aan de benen zat voelde ik bij het been die wel gewoon kan staan veel verdikkingen en onregelmatig heden, bij het been wat niet neer wordt gezet voelde ik bij de kogel en lager kon ik niet komen omdat ze zo met het been begon te trekken.
Ook voelde beide onderbenen vanaf de kogel naar beneden zacht aan alsof er allemaal vocht inzit.
Ene been waar ik wel aan kon zitten kan natuurlijk zijn omdat die op de andere helemaal niet kan staan, maar dat weet ik dus niet.

Ik weet dat de paarden daar mijt gehad hebben (heb er 1 vandaan en die had het ook)
Ik weet dat ze daar mokachtig iets van kunnen krijgen.

Betreft een koudbloed met veel behang wat er wel een beetje van af geknipt is geweest.
Verder wil ik hier openbaar niet te veel op ingaan, al helemaal niet welk paard het is en bij wie die staat!

A.s. donderdag ga ik langs de Lingehoeve in Lieden met 1 van mijn paarden om de tanden te laten doen, zal daar ook nog navragen of ze er ervaring mee hebben, maar hier zijn natuurlijk veel meer mensen, en een DA is leuk maar wil geld verdienden :+

Wil dus graag weten of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben, of dit op te lossen is, wat de kosten hiervan zullen zijn enzenzenz.
Heb helaas geen foto's gemaakt, domme ik :(

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 20:42

Als ik jou was zou ik het CPL topic er eens bij pakken, als het een koudbloed 'sokkentype' is met onregelmatige verdikkingen op de benen gaan bij mij daarvoor de alarmbellen rinkelen. Mijten en mok zijn vaak bijkomstigheden hierbij.

EDIT: het is trouwens chronisch, dus je kan een beetje lappen (door management voer etc) maar op een gegeven moment hou je het niet meer tegen.

Lau

Re: Niet meer op de benen kunnen staan door mok / mijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 20:50

Ik zou de DA langs laten komen en schraapsel af laten nemen. Om mijt en mok uit te sluiten, en dan Indd ook cpl onder de loep nemen.
Maar ook heel cru ik zou ontsokken zo kan er meer lucht bij en hebben nare beestjes zoals mijt niks om te nestelen. Sinds ik mijn fries ontsokt heb gaat het veel beter met hem. En zijn de mijt klachten gewoon weg dus dat is super.

Tuittuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 20:56

ik denk eerder dat het paard dit heeft :

http://www.abcreatief.com/blog/cpl-chro ... ymfoedeem/

er staat geen foto bij, hier een link van hoe het eruit kan zien :

http://www.paardenacademie.nl/pdf/CPL.pdf
https://www.levendehave.nl/dierenwikis/ ... lymfoedeem

Het is erg zielig en dit wordt normaal alleen maar erger, ik snap dat ze ervan af willen ,maar denk hier 100 x goed over na, als je slim bent zeg je nee als dit het is, zoviezo een DA er naar laten kijken voor je tot een beslissing over gaat.

Als je naar de DA gaat zou ik foto's maken en laten zien, eigenlijk eerst zoveel mogelijk wegscheren wat hoe dan ook voor de behandeling moet of het nu dit of mok is, maar dan zijn de foto's ook duidelijker.

Succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 20:58

Duidelijke kenmerken van CPL inderdaad en zo te lezen ook al in een zeer ernstig stadium. :\

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 20:58

Normaal ben ik niet zo voor sokken scheren, maar in dit geval zou ik zeggen; de boel eraf en kijken wat er loos is. En dan indien nodig de DA erbij voor een behandeling.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-17 22:02

De term CPL wel eens gehoord, maar zit normaal niet zo in zulk soort paarden dus kende het niet, en had geen idee wat het was, dacht altijd iets met fokken en merries :Y)

Maar hiervan

http://www.abcreatief.com/blog/cpl-chro ... ymfoedeem/

het eerste stukje gelezen en weet echt wel zeker dat dit het is.
Ga het morgen even helemaal lezen, moet nu echt hondjes uitlaten en slapen want de wekker gaat om half 6 :o

Super bedankt!!!!

Ga morgen ook het topic even opzoeken, hopen dat er foto's te vinden zijn.
Denk niet dat een DA hier nog nodig voor is, en het heel jammer is van het paard |(

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 22:07

Als dit paard correct gekeurd is, dan is de kans zeer groot dat reden van afkeuring cpl is en dan snap ik ook dat de koper dit paard niet wil hebben. Dier staat zoals je schetst nu eigenlijk aan 3 benen kreupel door een probleem dat chronisch is en een zeer grote kans heeft op enkel erger worden. Afgezien van DA voor bevestiging diagnose, hoe eerlijk is het om hier mee verder te gaan dokteren? Dier is kennelijk voor de verkoop, dat is nu niet mogelijk en of het verstandig is, is ook twijfelachting.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 22:27

Als het paard ingeslapen kan worden (ipv slacht) zou ik tijdens de eerste narcose de benen eens rustig bekijken en eventueel scheren. Dan heb je wel een volledig beeld, kan de DA ook eens goed kijken en kun je uiteindelijk nog altijd tot inslapen overgaan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 22:54

Heb je misschien foto's van de benen?

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-17 22:55

Even voor de duidelijkheid, het paard is NIET van mij en voor een prijs met 4 cijfers voor de comma aan mij aangeboden.

Ik vind het een super leuk beest, maar ga geen kosten maken voor ik dit paard gekocht heb, en al helemaal niet in laten slapen.
Dit zal de eigenaar zelf moeten beslissen.

Ga van de week wel even de DA bellen waarvan ze zeggen dat die erbij is geweest bij hun toen ze terug gekomen is, eens zien wat die ervan zegt.

@kim, zoals erbij staat in de OP geen foto's.
Niet mijn paard!

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-17 22:57

@tamary het betreft de 2 achterbenen, voor niks geks kunnen vinden.

En die mensen willen het paard graag aan mij verkopen.
Heb er al 1 staan van hun die ik ook met een reden heb kunnen kopen, maar wil daar verder niet te veel op ingaan hier

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 23:09

Dan maar de slachtprijs bieden...
En kijken hoe ze reageren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 23:11

Nouja, ik zou helemaal niet bieden, je haalt je enorm veel ellende op je hals en zo te horen is dit paard beter af in de paardenhemel. :o

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 23:14

@ Kim: dat zou kunnen maar ik denk niet dat TS dit topic zou openen als ze niet zou twijfelen... Met of zonder cpl is het wel duidelijk dat er iets mis is maar blijkbaar staat de deur bij TS toch op een kier...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 23:18

Ja, ik kan alleen maar uit ervaring spreken dat CPL een rotaandoening is, zowel voor je paard als voor jou als eigenaar om je paard zo te zien lijden.
Zoals TS het paard beschrijft, is het paard echt al ernstig 'aangetast', 'niet meer op de benen kunnen staan'... en dan weet je dat CPL progressief is en dus niet beter wordt.
Dan kan ik alleen maar adviseren om dit paard te laten staan of om dit paard te kopen en uit zijn lijden te verlossen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 23:22

mijn fries heeft al meer dan 17 jaar cpl...het is stabiel,nooit maden of smetplekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 23:26

Maar ik neem aan dat die wel gewoon op zijn benen kan staan. :o
Niet constant 1 been ontlast en de ander ook niet compleet belast.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 23:29

Mok door mijt is prima te behandelen en kan dikke ribbels geven wat door o.a. Betadine, wassen, sobere voeding, betere huisvesting aangepakt kan worden. Het hoeft niet gelijk CPL te zijn... Als ze nooit wat aan onderhoud van de sokken hebben gedaan sinds de tijd dat jij het paard hebt ingereden, dan kan het dier er aardig last van hebben.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 05:54

Onze belg met CPL liep laatst ook op drie benen, maar die bleek gewoon een hoefzweer te hebben.
Voordat een paard door de CPL op drie genen staat moet het echt heel ver gevorderd zijn, en zie je waarschijnlijk flinke ontstekingen onder de huid zitten en open wondjes, al dan niet met maden. Google eens op trekpaard Guus, die in zijn laatste maanden behandeld werd door dierenarts de Leeuw, de biomentor. Die was er echt erg aan toe, maar ging enorm vooruit na een goede behandeling.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-17 06:29

Ik heb dit topic geopend omdat ik wou weten wat het kon zijn en of het eenvoudig te behandelen is, want als dat zo is dan wil ik het paard zeker wel "redden" maar dit paard staat nu ongeveer een half jaar op deze manier.
Heel veel meer dan een keer wat haar wegknippen is er niet gedaan.

Ik kende de aandoening niet, maar als ik de symptomen lees dan weet ik zeker dat dat is wat ze heeft.
Dit is niet gewoon een klein beetje mok.

Maar ik ga mezelf er nog wat verder over inlezen, donderdag op de kliniek over hebben, vooral of het nog eerlijk is voor het paard en wat de kosten evt zullen zijn.
En zal dan de afweging moeten maken of het haalbaar is.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 07:09

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-17 20:02

Iedereen super bedankt voor alle tips, linken, info enz!
Ben er echt super blij mee, en heb heel veel gelezen, gekeken, en als ik sommige foto's zie, dan valt het bij haar nog mee.

Vandaag ben ik langs geweest, en heb ik foto's mogen maken van hoe ze staat.
Foto's zijn dus van de achterbenen, de voorbenen is niet echt wat aan te zien, alleen weet ik wel zeker dat ze daar ook mijt heeft.
De dikte van de benen, en de wondjes maak ik me niet veel zorgen om, dat is te behandelen (met bijkomst van een DA) enige waar ik me wel echt zorgen over maak is of ze haar rechtervoet weer normaal neer gaat zetten ooit.

a.s. donderdag komt mijn hoefsmid voor een ander paard, en heb hem hier al heel even over gesproken, dus hij gaat de foto's ook zeker te zien krijgen om te kijken wat hij er van zegt.

Maar hier de foto's.

Zo staat ze de hele dag, rechts wat omhoog, en links op rust.
Afbeelding

Linkerbeen
Afbeelding

Rechterbeen
Afbeelding

Links kan ze wel neerzetten (al staat die op deze foto wel erg ongelukkig normaal staat die recht)
Afbeelding

Zoals de laatste foto loopt ze dus ook.
Daarnaast worden de wonden op de benen wel erger al dan het van het weekend was, nog geen maden of iets gezien nu.

Naast mijn hoefsmid ook de DA gesproken die bij dit paard geweest is, het paard is even behandeld geweest gaf ze aan en liep toen een stuk beter.
Krijg van haar een lijst met wat het aan kosten zou kunnen zijn de eerste weken.

Wat ze zal zeker behandeld moeten worden.
Als eerste verdoven om op te scheren en te zien wat de schade is.
Antibiotica om ontstekingen in de benen te voorkomen, en zorgen dat de wonden weer genezen.
En natuurlijk iets tegen de mijt, zal eerst willen proberen met wassen, want spuiten geeft risico's met zich mee, en wil niet te veel in het paard spuiten wat je van buitenaf kan behandelen.
Paard heeft het al zwaar genoeg nu.

Donderdag ga ik nog langs een andere DA, met een ander paard van mij, en wil dit daar ook bespreken hoe die er over denkt, maar ben al aan het bedenken waar ze bij ons kan komen te staan :o

Al moet ik het prijskaartje van de behandelingen nog wel even goed uitrekenen.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 20:56

Ligt het aan mij of staat ze nogal kort en steil op haar voeten?

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-17 20:59

maximuss schreef:
Ligt het aan mij of staat ze nogal kort en steil op haar voeten?

Als je de foto's zo ziet zou je zeggen dat die niet goed bekapt is.
Maar als je goed kijkt zie je dan ze vanuit de kogel de voet niet normaal neer zet en zelf erg stijl houd.
Wat krampachtig.
Vooral op de laatste (wat knullige) foto zie je verschil vanuit de kogel naar beneden.