Bevallen tinker twijfel welke brok??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sharoncaith

Bevallen tinker twijfel welke brok??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-17 10:15

Dames. Volgende week is het dan eindelijk zover en komt mijn tinker inc haar veulen deze kant op...
Nou heb ik merriebrok van havens gehaald (ferto lac) maar aangezien ik haar spieren op wil bouwen omdat ze al een tijd stil staat hoorde ik dat ik luzerne bij moet gaan voeren voor eiwit en energie dus 4 scheppen merriebrok 1 schep luzerne er door....maar hoorde dus ook weer dat 3 scheppen metriebrok en 1 schep sport brok goed zou zijn voor der..
Wie oh wie helpt mij uit mijn twijfel want ik weet het echt niet meer... momenteel staat ze alleen op het land met genoeg gras en hooi en krijgt bietenpulp bijgevoerd.. dus help???

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 10:20

In merriebrok zit al veel eiwit, als de merrie daarnaast nog in de wei loopt zou ik niet nog meer eiwitrijk voer erbij geven.
Van te veel eiwit kunnen ze ook gaan schuren net als van teveel suiker/zetmeel.
Als ze op dit moment alleen pietenpulp bijgevoerd krijgt zijn 4 scheppen merriebrok al een hele vooruitgang in hoeveelheid eiwit en voedingsstoffen.
Hou haar in de gaten de melkproductie heeft een piek rond de drie maanden, opbouwen met spieren zou ik mee pas druk over maken als het veulen minder begint te drinken, vanaf ca. 5 maand.
Laatst bijgewerkt door carika op 14-05-17 10:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 10:54

Vier scheppen merriebrok voor een Tinker die op gras staat? Mijn volbloed arabieren kregen max 1-2 scheppen merriebrok tijdens de lactatie, naast weidegang, en dan waren ze eerder te dik dan te dun.
Begin maar eens met 1 schep merriebrok, en kijk wat ze nodig heeft.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 10:57

Ibbel schreef:
Vier scheppen merriebrok voor een Tinker die op gras staat? Mijn volbloed arabieren kregen max 1-2 scheppen merriebrok tijdens de lactatie, naast weidegang, en dan waren ze eerder te dik dan te dun.
Begin maar eens met 1 schep merriebrok, en kijk wat ze nodig heeft.

Helemaal mee eens!

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 12:04

Jeetje, 4 scheppen is wel echt veel hoor! Mijn (New Forest) merrie is 18 maart bevallen, krijgt 1 schep Havens Ferto lac. Voor de keuring waar ze volgende maand heen moet ben ik haar nu aan het trainen (Nouja nu niet, staat bij de henstenhouder :p) en wil ik haar wat feller hebben, daarvoor krijgt ze ook 1 schep Havens Kentucky Lite E. En ze krijgt Havens Equiforce olie

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 12:08

Moederschap en sport willen combineren is heel veel van zo'n dier vragen. Ik vind het eigenlijk niet zo eerlijk. Laat vormbehoud je hoogste doel zijn voor de komende periode. Als het veulen 3-4 maanden oud is, kun je weer prima aan vormverbetering gaan denken.
Voer de merrie op het oog. Valt ze af? Meer merriebrok nodig. Wordt zij (of haar veulen!) moddervet, minder brok nodig. Zorg wel dat je op tijd bent - zogende merries vallen sneller af (en ook veel meer) dan je zou verwachten.

troi

Re: Bevallen tinker twijfel welke brok??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 17:33

Tinkers kunnen zo gemiddeld totaal niet tegen brok. Gaan ervan schuren door het hoge percentage koolhydraten. In alle eerlijkheid zou ik gaan kijken naar een merrievoer dat daar laag in is maar wel goed zit in eiwitten en vit/min. Heb je op het tinker subforum wel eens advies gevraagd? Daar zitten de experts met het ras. Ze stellen wel echt andere eisen aan voer dan veel andere rassen.

Ook belangrijk wat krijgt ze nu?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 08:33

Je hebt niets aan de mening van eigenaren van niet-lacterende Tinkers over voer.
Voedselallergieën leven amper in zogende merries: die hebben nodig wat ze krijgen kunnen.
Ga niet sleutelen met merriebrok maar "voer op het oog".

Laten we ook eerlijk zijn: per saldo liever een merrie met wat schuurplekken, dan een veulen met tekorten. Zodra het veulen 'eraf' is, kun je weer rustig dieetvoer gaan geven.