Dikke klier achter de kaak

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Knolmeisje

Dikke klier achter de kaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-17 22:26

Afbeelding
Mijn pony heeft dikke lymfeklieren achter haar kaak zitten al heel lang. Ik heb de dierenarts er drie keer naar gevraagd. Ze zeiden dat het wel wegtrekt. Nou gaat dat echt niet gebeuren.

Het paard op de foto is niet mijn pony, maar je ziet hetzelfde. Ik hoor mensen zeggen op bokt dat het kan komen door kort gras. Mijn pony staat op een weiland met niet heel kort gras maar ook niet lang en onbeperkt hooi. Het andere paard en de ezel hebben nergens last van, dus ik denk dat het niet door het gras komt.

En verder hoorde ik iemand zeggen dat het door stress komt. Ze kan zich soms een beetje opfokken, maar we werken altijd naar ontspanning toe. Ik rij haar dressuurmatig, recreatief. Dus er wordt niet heel veel van haar verwacht ofzo. Weet iemand hier raad mee?

Femke_Tweety

Re: Dikke klier achter de kaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 22:32

Heeft mijn paard regelmatig.

Vooral op kort gras.
Lang gras is pluk gras in mond, hoofd omhoog, kauwen slikken hoofd weer omlaag.
Bij kort gras blijven ze vaak met hun hoofd laag, omdat ze niet ineens zo'n hele mond vol hebben.

Paarden die daar wat gevoelig voor zijn, wat ouder of minder goede bloedvaten of om welke reden dan ook krijgen dan soms van die vochtophopingen.
Het zelfde idee als dat sommige paarden wat dikke benen hebben na een nacht op stal.

Het komt veel voor.
En is op zich niet ernstig.

Mijn paard heeft als hij heel dikke plekken heeft wat meer moeite met inbuigen in hals en nek.
Maar dat is alles.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 22:36

Typisch een voorjaarsding bij mijn merrie.
Dit kan echt binnen een paar uur zo oplopen, snachts op stal trekt het weer weg, en op de wei weer dit. Ook als ze op wat langer gras staat.
Maar over een week of wat is het hier weer voorbij.. Zomer , winter, herfst geen last, voorjaar weer wel.

Iedereen een Connemara!!
http://www.connemara.nl

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 22:40

Dit heeft mijn merrie ook en zij heeft het ook tussen haar kaken. Ze staat hier sinds ongeveer augustus en toen had ze het al. Kunnen niet echt een oorzaak vinden. Ben nu een drainagekuurtje aan het proberen, maar geen idee of het helpt...

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 23:23

Mijn merrie had dit ook, hoorde dat het ook met pollen te maken had. Is na een tijdje overgegaan

JM :#

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 06:10

Het is een speekselklier en komt inderdaad van het gras eten.

Beauti L2 + 10
FNRS dressuurjury t/m F20, FNRS Springen, KNHS B-L jury, Examinator Ruiterbewijs en ORUN gediplomeerd instructrice

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 06:18

Mijn vorige pony had het ook, en inderdaad in het weideseizoen.

Don't take anything for granted

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 06:19

Mijn pony is er ook gevoelig voor, maar dan is het doordat hij zichzelf vastzet tijdens het werken, de klieren zijn dan niet zo dik als je bij sommige andere paarden ziet(wanneer het dus van het gras komt)

Niet alle dwalers bennen verdwaald

Startrekk Dressuur S2 Zwart en grandeur tomentum barebackpad te koop https://link.marktplaats.nl/m1617917518

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 06:24

Tilmar schreef:
Het is een speekselklier en komt inderdaad van het gras eten.

Maar.. Mijn merrie heeft het ook en zij staat niet op gras.

Knolmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-17 23:18

siskeh schreef:
Mijn pony is er ook gevoelig voor, maar dan is het doordat hij zichzelf vastzet tijdens het werken, de klieren zijn dan niet zo dik als je bij sommige andere paarden ziet(wanneer het dus van het gras komt)

Heeft jouw pony dan alleen bij het werken een opgezette klier? Dat de klier weer wegtrekt na het werken?

Knolmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-17 23:20

Het is dan wel een goed idee om haar op stal te zetten een dagje om te kijken of ze dan geen opgezette klieren meer heeft toch? Bedankt voor de reacties!

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 23:21

Die van mij heeft het nu ook inderdaad.
Dacht eerst dat het een onderkin was :+. Grapje.

There's a crack in everything, that's how the light gets in.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie