Wanneer is een rhino inenting zinvol?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Wanneer is een rhino inenting zinvol?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-17 21:30

Ik kreeg net een mailtje van de staleigenares over de inentingen. De afgelopen jaren werd bij ons op stal het gehele bestand tegen herpes ingeent. Enkele eigenaars hebben nu besloten dat ze deze inenting voor hun paard niet meer willen. De eigenares vraagt nu om een duidelijke uitspraak welke paarden wel en welke geen inenting moeten krijgen.

Zelf ben ik een voorstander van inentingen en wil mijn paard principieel laten enten. Maar ik heb gehoord dat dat als niet het hele bestand ingeent is, weinig zin heeft.
Ik weet hier te weinig van af om gefundeerd te kunnen beslissen en het internet geeft tegenstrijdig advies. Wat zouden jullie doen, en waarom (niet)?

Ik ga in elk geval het advies van mijn dierenarts opvolgen, tenzij mijn buikgevoel mij anders leert. Maar ik heb nog een weekje bedenktijd, dus brandt maar los! :Y)
Laatst bijgewerkt door soesita op 11-05-17 22:09, in het totaal 1 keer bewerkt

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Wanneer is een herpes inenting zinvol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 21:32

Je ent niet tegen herpes maar tegen Rhino. Als je dat nou eens zegt tegen je stalgenoten dan gaat er misschien een lampje branden.

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-17 21:49

janderegelaa schreef:
Je ent niet tegen herpes maar tegen Rhino. Als je dat nou eens zegt tegen je stalgenoten dan gaat er misschien een lampje branden.


Wij staan in Duitsland, hier wordt het herpes genoemd. Maar we hebben inderdaad wel wat Nederlandse stalgenootjes die dit misschien niet weten. Goede input. :)* Ik geef het door...

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-17 22:12

Aanvulling: titel aangepast.

Bijkomende informatie die eventueel belangrijk is: Bij ons op stal staan voornamelijk oudere paarden (vele 20+) die voornamelijk recreatief gereden worden. Geen veulens, weinig wedstrijden.

Ibbel

Berichten: 49141
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 08:03

Het vaccineren tegen 'rhino' heeft alleen effect op de verkoudheidsvorm, mógelijk nut bij de abortusvorm en er is geen één vaccin werkzaam tegen de (ernstige) neurologische vorm:
http://www.sectorraadpaarden.nl/rhinopn ... Vaccinatie

Kortom, als er vanwege de neurologische vorm geënt wordt, is dit zinloos. Of het zinnig is om verkoudheid te bestrijden laat ik in het midden :+

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 08:49

Ibbel schreef:
Het vaccineren tegen 'rhino' heeft alleen effect op de verkoudheidsvorm, mógelijk nut bij de abortusvorm en er is geen één vaccin werkzaam tegen de (ernstige) neurologische vorm:
http://www.sectorraadpaarden.nl/rhinopn ... Vaccinatie

Kortom, als er vanwege de neurologische vorm geënt wordt, is dit zinloos. Of het zinnig is om verkoudheid te bestrijden laat ik in het midden :+

Je kunt beter het hele stuk lezen te stoppen bij de zin over neurologie.
Het is wel degelijk zinnig omdat het vorus waarschijnlijk wel minder verspreid wordt.

Er is op dit moment één vaccintype dat ook een claim heeft voor de abortusvorm. Hierbij wordt geadviseerd de merries driemaal tijdens de dracht te laten vaccineren. De werkzaamheid van vaccinatie tegen abortus is echter niet volledig beschermend en er is geen enkel vaccin dat claimt bescherming te geven tegen de neurologische vorm van rhinopneumonie.

Toch kan vaccinatie ook bij deze vormen van rhinopneumonie op twee manieren wel degelijk een positieve invloed hebben; een EHV-1 infectie zal bij gevaccineerde paarden waarschijnlijk toch wat moeilijker aanslaan en als de infectie toch aanslaat zullen gevaccineerde paarden waarschijnlijk zelf minder virusdeeltjes gaan uitscheiden. Het is echter goed om zich te realiseren dat ook op volledig gevaccineerde bedrijven zowel uitbraken van abortus als ook van de neurologische vorm alsnog kunnen voorkomen.

F_inley

Berichten: 6403
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Wanneer is een rhino inenting zinvol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 08:57

Tegen rhino enten heeft alleen zin als echt heel de stal daar tegen geënt is dat is wat mijn dierenarts toen der tijd zei

Ibbel

Berichten: 49141
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 13:14

janderegelaa schreef:
Je kunt beter het hele stuk lezen te stoppen bij de zin over neurologie.
Het is wel degelijk zinnig omdat het vorus waarschijnlijk wel minder verspreid wordt.


Voor de stal van TS laat ik in het midden of het zinnig is. Dat is wat ik zeg. Geen idee wat het inenten van díe paarden bij zou kunnen dragen aan het minder verspreiden van het virus.

Babootje

Berichten: 26279
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 13:22

Ibbel schreef:
janderegelaa schreef:
Je kunt beter het hele stuk lezen te stoppen bij de zin over neurologie.
Het is wel degelijk zinnig omdat het vorus waarschijnlijk wel minder verspreid wordt.


Voor de stal van TS laat ik in het midden of het zinnig is. Dat is wat ik zeg. Geen idee wat het inenten van díe paarden bij zou kunnen dragen aan het minder verspreiden van het virus.


Paarden die ge-ent zijn kunnen nog wel Rhino (neurologische vorm) krijgen maar mogelijk in mindere mate (niet aangetoond). Wat wel is aangetoond begreep ik, is dat paarden die ge-ent zijn minder virusdeeltjes uitscheiden (dus minder besmettelijk zijn). Zijn alle paarden ge-ent, zullen er mogelijk minder paarden ziek worden.

Ik denk dat het wel zin heeft. Bij de verkoudheidsvorm zie je inderdaad dat het virus minder vat heeft op zo'n stal, dus waarom zou dat bij de neuro-vorm niet zo zijn.
Het heeft inderdaad alleen zin als alle paarden worden ge-ent. Een enkel paard dat niet ge-ent is zal niet zo'n probleem zijn, maar de helft wel en de helft niet heeft geen zin.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Wanneer is een rhino inenting zinvol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 13:30

Is het ook werkelijk zo dat als je de inenting voor de eerste keer geeft je na een half jaar een herhaling moet laten.doen?
Dit was namelijk het geval bij mijn vorige pony. Volgens de dierenarts zou het anders zinloos zijn van de eerste inenting.
Zou ook zo zijn bij de gewone inentingen die zou je bij paarden van 1-5 jaar elke 6 maanden moeten geven.

Klopt dit???

Babootje

Berichten: 26279
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Wanneer is een rhino inenting zinvol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 13:39

Rhino moet sowieso ieder half jaar:

Wat is het effect van rhino-vaccinatie? Door tweemaal per jaar te enten krijgt een paard bij de verkoudheidsvorm minder koorts en luchtwegproblemen. De vaccinatie tegen abortus is veel minder betrouwbaar en moet bovendien vier maal per jaar worden gegeven. Zet een drachtige merrie zeker nooit bij jonge, niet geënte paarden. Tegen de neurologische vorm wordt geen weerstand opgebouwd, terwijl deze erg desastreus kan zijn. Het verspreidingsrisico wordt echter niet alleen bepaald door de weerstand maar ook bepaald door de infectiedruk en de agressie van een stam. Het is aangetoond dat tijdig geënte paarden minder virus verspreiden. Het effect van vaccinatie ligt voor de neurologische vorm niet in verhoging van de individuele weerstand maar verlaging van de algehele infectiedruk op een stal. Om de infectiedruk bij uitbraak op een stal zo laag mogelijk te houden, dient de gehele groep het vaccin tweemaal per jaar te krijgen. Is de gehele stal goed geënt, dan kunnen nieuwkomers alsnog roet in het eten gooien. Dit is een belangrijk aandachtspunt voor het stalmanagement.

Als rhino in feite overal latent aanwezig kan zijn, wat kunt u dan doen om besmetting tegen te gaan? Het rhinovirus is een stuk groter dan het influenzavirus en blijft daarom moeilijker in de lucht hangen. De gevarenzone ligt in enige meters stilstaande lucht en niet in de kilometers buitenlucht die we bij influenza noteerden. Een besmetting met rhino komt meestal door direct contact tussen paarden. Het is aangetoond dat dit virus buiten het paardenlichaam nog vele uren kan overleven, in koude omstandigheden langer dan in warme. Besmetting kan daarom ook plaatsvinden via achterblijvend virus in een stal, een trailer, de paddock, op kleding, tuigage, emmers enzovoorts.

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-17 12:49

Bedankt allemaal voor jullie bijdragen.

Mijn conclusie zou dus zijn: inenten tegen rhino is zeker zinvol (want contact met andere paarden/stallen is er), maar dan toch weer niet, omdat meerdere stalgenoten niet meedoen. Zucht. En wat beslis je nou in zo'n geval? -O-

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 22:47

Art_Ificious schreef:
Is het ook werkelijk zo dat als je de inenting voor de eerste keer geeft je na een half jaar een herhaling moet laten.doen?
Dit was namelijk het geval bij mijn vorige pony. Volgens de dierenarts zou het anders zinloos zijn van de eerste inenting.
Zou ook zo zijn bij de gewone inentingen die zou je bij paarden van 1-5 jaar elke 6 maanden moeten geven.

Klopt dit???


Rhino moet inderdaad elk half jaar herhaald worden.

De basis enting bestaat uit

1e enting
Maand later 2e enting
3 maanden later 3e enting
Daarna elk half jaar