Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Ragdollcat schreef:Mogelijk soort van zonneallergie in combinatie met iets wat hij eet in de wei? bepaalde soort onkruid ofzo. iets wat ze soort van zonneallergie in de hand werkt..........
Stond hij ook in al die jaren op zelfde weiland/ stalling?
mirim schreef:Ik heb hier een pony die altijd in het voorjaar bultjes en soms grote bulten kreeg.
Ook bloed laten testen...
Er kwam niets bijzonders uit. Het zou een eiwitallergie kunnen zijn, geactiveerd door de zonnewarmte.
Ik ben haar toen Marstall Fasrerlight gaan voeren en heb een kuur Algae Vitalis gegeven.
Ze heeft jaren faser light geveterd gekregen en we proberen haar nu over te zetten op Marstall Havervrij.
Dit omdat mijn andere paarden dit ook krijgen en ik nu wil kijken of ze het kan ' handelen '
Ze is al een paar jaar bultvrij en ziet er super goed uit.
Zodra ik merk dat het minder met haar gaat geef ik haar weer de faserlight.
Omdat jouw paard werkt zou ik denk ik kiezen voor Marstall Vito, ook suikervrij en graanvrij maar levert meer energie.
Ragdollcat schreef:En toch blijf ik denken aan soort van zonneallergie in combinatie met iets wat ie eet/ binnenkrijgt, maar de vraag is wat precies.
Zelf denk ik zomaar dat het iets te maken heeft met een soort kruid wat in het voer en of op het land en of in het hooi zit.
Koper schreef:Mijn paard heeft precies zulke klachten gehad (alleen dan zonder verbrandingen, mijn ruin heeft geen witte huid) en bij hem was het inderdaad ook een leverprobleem. Na jarenlang puzzelen lijkt het er nu op dat hij last heeft van mycotoxines (natuurlijke gifstoffen die in de bodem en daarmee op planten voorkomen). Hij krijgt een mycotoxinebinder en de volgende stappen in het plan van aanpak zijn verdere ondersteuning van de lever in de vorm van mariadistelzaad en fulvinezuur. Paar jaar geleden is hij behandeld door een homeopaat (een goede, geen Silverlindetype) en toen verdwenen de symptomen wel maar de oorzaak bleef en dus had mijn paard nog steeds klachten. Op land wat bewerkt is met kunstmest of drijfmest kan hij sowieso niet meer, voordroog wordt hij ook ziek van. Gras op zich is geen probleem, de bemesting, het soort gras en de groeifase van het gras wat hij eet soms wel.
Hopelijk heb je wat aan mijn ervaringen. Heel veel succes! Het kan een langdurige puzzel zijn om erachter te komen wat het nou precies is.
Koper schreef:Ja, in de winter ook klachten. Bulten (onderhuidse ontstekingen) in de hals, borst, later ook flanken. Uiteindelijk kreeg hij ook last van de longen (leverproblemen uiten zich bij paarden in de huid, longen en/of bewegingsapparaat). Bloed heb ik nooit laten trekken. Nadat de veearts mij achterliet met een fles Ventipulmin, geen inspiratie had wat ze moest toen toen dat niet bleek te werken en de huidproblemen ook negeerde ben ik rechtstreeks naar de homeopatische behandeling gegaan. Dat was min of meer toeval maar het is toen wel zijn redding geweest. Heb er ruim een jaar mee lopen modderen, daarna nog járen voordat de beginoorzaak aan het licht kwam.
Jolindaa schreef:Ragdollcat schreef:En toch blijf ik denken aan soort van zonneallergie in combinatie met iets wat ie eet/ binnenkrijgt, maar de vraag is wat precies.
Zelf denk ik zomaar dat het iets te maken heeft met een soort kruid wat in het voer en of op het land en of in het hooi zit.
Kan heel goed wat je zegt hoor! Maar wat?...
Het escaleert wel in het voorjaar, maar de bultjes komen en gaan ook s winters. Dus het kan niet alleen aan het land liggen.