4 jarige merrie vermagerd wie tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nessy2013

4 jarige merrie vermagerd wie tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-17 10:52

Hallo allemaal ik heb een 4 jarige bwp spring merrie.
Ze is helaas nogal afgevallen en ingevallen bij haar kont.
Tandarts is geweest alles in orde,mest onderzoek ook oke geen zand wormen of eieren. Ze krijgt 2 scheppen spelt en een schep sportkorrel zonder haver en hele dag hooi. Ben nu ook begonnen met wat luzerne en slobber bij te geven maarja slobber is ook meer buikvulli ng. Woensdag komt de da voor bloed te nemen heeft er iemand tips?

Azmay

Re: 4 jarige merrie vermagerd wie tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 10:53

Wanneer en hoe is ze het laatst ontwormd?
Mestonderzoek toont niet altijd wormen aan als ze er toch zijn.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 10:56

Laat het bloed als het kan ook controleren op een worminfectie, want mestonderzoek is niet altijd betrouwbaar.

Verder is gras altijd een goede dikmaker, maar zie ik er niet tussen staan?

Daarnaast bietenpulp en/of senior priores vind ik een fijne dikmaker.

Nessy2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-17 10:59

RianneH schreef:
Laat het bloed als het kan ook controleren op een worminfectie, want mestonderzoek is niet altijd betrouwbaar.

Verder is gras altijd een goede dikmaker, maar zie ik er niet tussen staan?

Daarnaast bietenpulp en/of senior priores vind ik een fijne dikmaker.

Oke bedankt voor de tip op gras staat ze wel maar max een uur 2 soms 3 omdat ze op vers gras enorm koliek gevoeilig is voor de rest staat ze dan gewoon overdag op een wat kalere weide met grote pak hooi

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 11:22

Dier klinkt ziek. Een 4 jarige hoort niet af te vallen, zeker niet in het voorjaar.

Maar: wat doet ze op een dag? Met het dieet wat je beschrijft in het topic, dat laat geen ruimte voor rijden ofzo. Ik vind dat heel weinig voor een sportgefokt paard. Ik snap spelt niet zo goed als paardenvoer. Mijn advies is om sowieso te gaan voor een fatsoenlijke sportbrok van een goed aangeschreven merk. Bijv. Havens Draversbrok, om je even op weg te helpen. Vergeet het om zelf voer samen te stellen - je kunt dat nooit zo goed als die grote fabrieken met hun onderzoekscentra en laboratoria. Geniet van die kennis, koop hun product en weet zeker dat je dier niet snel iets te kort komt in mineralen en vitaminen.

Of het gras je paard gaat helpen, hangt helemaal af waar je paard op mag grazen: een Belgische zandweide of een Friese kleiweide, dat maakt nogal verschil.

Mijn andere advies is: laat een dierenarts bloedonderzoek doen. Ergens gaat het niet goed met dit paard en je wilt asap weten welke waarden in het bloed uit de pas lopen. Dat zou ik niet nog 2 weken aankijken.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 11:30

Sluit mij aan bij Dees. Goed dat je de DA laat komen, want helemaal in het voorjaar afvallen is raar. Twee scheppen spelt vind ik erg veel. Daarmee haal je ook de ca:p verhouding uit evenwicht tenzij je dit weer aanvult met bv. luzerne.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 11:42

Hebben jullie grote partijen ruwvoer? Dan zou ik via pavo eens een analyse laten maken voor 20€. Nu al 2 partijen hooi gehad waarbij de voedingswaarde extreem laag was (laagste vakje). Daar is lastig tegenop te voeren. Bij de ene stalling is de voedingswaarde zo laag dat daar vrijwel alle paarden op 2-3kg merriebrok staan sinds de laatste partij omdat ze echt te mager werden (er wordt dus ook geen volgende partij daar mee gekocht).

Qua voer zou ik overstappen naar een rijk vezelig voer. Ik voer zelf graag Pavo nature's best (pnb) omdat het relatief betaalbaar is en grotendeels geschikt is als compleet voer (alleen laag in ijzer en mangaan, maar als het paard nog wel wat hooi eet is dat al snel voldoende in balans). Ik zou al het krachtvoer vervangen voor 4 scheppen PNB en eventueel opbouwen naar 6 scheppen PNB. Ze mogen er maximaal 1kg/100kg paard van en een schep is 800-850g. Dus met 6 scheppen voer je zo'n 5kg.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 17:04

Voor dit onderwerp is een centraal topic: [VS] [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Daar staan al veel tips in. Mocht dat niet voldoende zijn, dan mag je je vraag daar ook in het topic stellen. Je vind daar meteen ook veel (ervarings)deskundigen bij elkaar.

In verband met het centrale topic volgt hier een slotje.