Wat zou dit kunnen zijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Samblabla

Wat zou dit kunnen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-17 18:39

Hey hallo,

Sinds dinsdag loop mijn fjord ontzettend raar. De dierenarts is er gisteren bij geweest en heeft dit ook nog nooit gezien. Ze heeft tot volgende week pijnstilling gekregen en dan komt de dierenarts weer om verdere stappen te ondernemen. Dan wordt het waarschijnlijk een retourtje kliniek.

Ik merkte het rare loopje pas toen ik op der zat en stapte, ze struikelde constant en ik vond het maar raar. Toen de eigenaar van stal geroepen die zei dat ik ff moest draven, algauw ging het mis en lagen we bijna op onze snufferd. Gister aan de hand gedraafd en ook weer viel ze op der gezicht.

Maar omdat niemand een idee heeft wat het is wilde ik eens kijken of bokt een idee heeft?

Hier alvast een rijtje wat de dierenarts geconstateerd heeft:

- Geen koorts
- Geen snotterneus of dikke waterige ogen
- Geen vocht of warmte in der benen
- Staart heeft dezelfde spanning
- Last van evenwichtsstoornis zodra je aan der kont duwt of aan der staart trekt
- Hoeven zijn gecontroleerd, geen hoefzweer en ook geen warme hoeven
- De kuitspier kan ze ook strekken en terugtrekken
- Ze eet, drinkt en poept goed en kijkt helder uit der ogen
- Het enige wat opviel is dat in der rechterachterbeen een duidelijkere hartslag was

Wat denkt de dierenarts? ataxie of bekken gebroken. Maar hij kan dit natuurlijk niet zeker weten en daarom mag er ook absoluut geen osteopaat komen zonder te weten wat het is.

Hier een filmpje, hier loopt ze wat 'beter' omdat ze pijnstilling gehad heeft.
https://youtu.be/xeCYvJVXvC0

Kyara staat op dit moment inplaats van de groene weide met vriendinnetjes op haar schrale winterwei in haar eentje met 2 buurvrouwen en wat hooi.

Dit topic is uiteraard alleen voor eventuele suggesties want er is al een dierenarts bij geweest en de kliniek staat wel op de agenda mocht het niet beter gaan met der.

Hier een filmpje (2 jaar geleden op andere stal) hoe ze normaal loopt.
https://www.youtube.com/watch?v=jpJb4MsRpOU
Laatst bijgewerkt door Samblabla op 11-05-17 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt

NinaCharlie

Re: Wat zou dit kunnen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 18:41

Is ze niet vreselijk hoefbevangen?

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-17 18:44

Nee, dat heeft de dierenarts al geconstateerd. Het is ook het eerste waar ik aan dacht maar dat is volgens hem uitgesloten. Ze is ook nog vorige week bij de hoefsmid geweest. Dit is plotseling zondag/maandag begonnen. Zaterdag heeft ze nog gelopen en sinds zaterdag stond ze ook pas op de zomerweide.

Althans als ik filmpjes zie doet het me er wel aan denken trouwens.

esmee_stip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 18:59

Geen idee, ik vind het idee van de dierenarts dat het bekken wellicht gebroken is wel vreemd en ik zou daarbij denken aan een andere manier van lopen. Wat me wel opviel en waar je goed op moet letten is dat je haar eigenlijk niet zo'n korte bochtjes laat draaien. Als ze al wat uit balans is en pijn heeft zijn grote bochten veel prettiger :)

Hoefbevangen zou ik niet direct aan denken, eerder aan spierbevangenheid omdat ze zo stram is. Maar ik hoop dat een dierenarts dat wel zou herkennen.

Sterkte!

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 19:00

NinaCharlie schreef:
Is ze niet vreselijk hoefbevangen?

Dat dacht ik inderdaad ook toen ik het filmpje zag, vooral ook met het draaien :o

Of te kort bekapt misschien als ze net naar de smid is geweest of een combinatie van beiden.
Sterkte in ieder geval!

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-17 19:04

Dankjullie wel voor de berichtjes alvast en de beste wensen.
Denken jullie dat een second opinion misschien beter is of dit naar een kliniek sturen?

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 19:07

Ik zou gaan voor een second opinion ja. Er zijn gevallen waar ik zou denken kijk het even aan maar ik vind dit echt wel een erge situatie.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-17 19:08

Ja ik ook! daarom heb ik ook gelijk een dierenarts laten komen.
Ik stuur dit filmpje gelijk door naar equitom, kijken wat hij zegt.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 19:20

ik zou ik denken aan HB vanwege de manier dat ze de voorbenen "uit slaat"

pamelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 19:26

ik denk spier bevangen. ze is ook wat aan de royale kant. dan met weide gang. goed dat ze nu op hooi staat.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-17 19:33

Se staat het hele jaar door alleen maar op hooi op een kale winterwei/paddock. De enige keer dat ze gras heeft gegeten is afgelopen week. Ik wil ben erg voorzichtig met gras.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 19:33

Misschien een valpartij in de wei gehad? Of idd ergens een scheurtje in het bot opgelopen?
Ik zou in ieder geval niet zo kort draaien als je loopt!

deb_tink

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 19:35

Dus eigenlijk is er geen echte pijnplek te vinden?? Heb je aan een hersenbloeding gedacht??

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-17 19:37

Normaal lopen we niet zo kort, er is niet echt een pijnplek nee. Ze trekt der been ook niet terug.

Nee niet aan gedacht.. wat zijn de symptonen?

deb_tink

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 20:22

Mijn pony liep toen raar, leek kreupel maar was niks te vinden. Ze zwalkte wanneer ze liep, beetje dronken leek het. Dat was op het hoogte punt. Toen de dierenarts kwam stelde hij vast dat het een hersenbloeding is. Na 48uur was het grootste deel van alles weg. Maar liep ze nog niet helemaal lekker. ze heeft er daarna nog weken over gedaan om te herstellen.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-17 20:25

En hoe is het gegaan met de revalidatie? Welke medicijnen?

deb_tink

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 20:35

Ze kreeg een pijnstiller voor de hoofdpijn van de bloeding, heeft een week op stalrust gestaan en daarna rustig opbouwen/ stappen. Mijn pony was al met pensioen dus echt revalideren was er niet bij. Ze heeft Cushing verschijnselen er aan over gehouden, we zijn nu 5 jaar verder.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 20:44

Ik zou echt voor een second opinion gaan.
Jaren geleden begon mijn Friese dame ook met de achterhand ontzettend vreemd te lopen, uiteindelijk bleek ze rondom hoefbevangen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 20:56

Samblabla schreef:
Se staat het hele jaar door alleen maar op hooi op een kale winterwei/paddock. De enige keer dat ze gras heeft gegeten is afgelopen week. Ik wil ben erg voorzichtig met gras.

Krijgt ze nog iets van mineralen brok naast dat hooi? Anders zou een tekort aan bv selenium ook wel eens een verklaring kunnen zijn voor raar kreupel lopen.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-17 21:10

Ze krijgt een klein handje brokjes omdat de andere het ook krijgen en voor de rest afentoe wat slobber of wat snoepjes. Ze mag niet teveel suikers krijgen.

noekiee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 21:11

doet mij inderdaad ook wel wat denken aan een valpartij waardoor er misschien iets ontwricht is/scheurtje of eventueel best stijfheid van de spieren aan die kant..
In ieder geval succes en sterkte voor je fjord!
Ben benieuw wat het uiteindelijk is

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 21:17

Valpartij en vooral de zomerweide, dat zijn de twee mogelijke oorzaken. Staat ze met een graasmasker?? Zo niet dan kan het maar zo zijn dat ze voor haar veel te veel suikers heeft binnengekregen, daar zou ik het zoeken. De nachten waren afgelopen week behoorlijk koud en in combinatie met zonnig weer vliegt het fructaan gehalte naar boven.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-17 21:28

Nee ze staat niet met graasmasker, daar is het gras te lang voor. Ze heeft het wel gehad. Ze is zondag en maandag van 8 tot 4 op de wei geweest. Dat zijn ook de enige dagen dat ze zolang op de wei gestaan heeft.

Ik denk ook aan een val (maar zou niet weten hoe?) of hoefbevangen maar volgens mijn dierenarts is dat het niet.

Ik heb nu een kliniek een berichtje gestuurd en een second opinion bij een andere dierenarts.

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 21:33

Ik denk ook aan HB of spierbevangen... heeft ze afgelopen week meer bewogen dan normaal? Gecheckt op bloed(worm)?

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-17 21:44

Bloedworm? Ze is pas ontwormt..
Ze loopt niet meer dan normaal, 3 keer in de week. 1 keer les en 2 keer recreatief met m'n bijrijdster.