Kale huid op rug

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Anoniem

Kale huid op rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 16:55

Hoi bokkers,

Kwam net bij m'n pony en zag dat ze kale plekken heeft op haar rug. Tot vandaag heeft ze een deken opgehad, de deken schuurde niet volgens mij maar zat mooi. Ze wordt niet meer bereden dus zadelafdrukken kunnen het niet zijn. Het zit aan beide kanten op de rug.

Wie weet wat het is? Ik heb het nog nooit gezien...
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 17:04

Deken tot vandaag opgelegen? Hele winter niet afgehaald? Opgehouden met hoge temperaturen van paar weken terug?

Lijkt op broei plekken.

[o]

Anoniem

Re: Kale huid op rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 17:10

Jawel, zeker wel eens afgehaald als ik ging poetsen. Paar weken terug al paar dagen/ een week afgehad maar toen werd het weer kouder, ze staat echt op een vlakte dus altijd wind, tot gisteren vond ik het nog te fris.

Kan dat zo snel broeiplekken? :oo

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 17:11

Ziet eruit als een schimmeltje. Even via de dierenarts informeren

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 17:13

Oei oké. Ga morgen even bellen dan!

Ze had wel wat gele korstjes in de vacht, van die korrels. Afgelopen jaren heb ik haar altijd geschoren in het voorjaar, nu dit jaar niet omdat ze al wat mager was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 20:41

Kan bericht niet meer veranderen. Maandag komt de veearts op stal en dan ga ik het even laten zien.

Zou ik haar kunnen wassen dit weekend of is dat juist af te raden?

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 21:06

Ik zou vooral even laten luchten en het oude en losse haar eruit poetsen

Als er tegen je gezegd wordt dat het tussen je oren zit, wees dan maar blij!
Is het tenminste aangetoond dat er iets tussen die oren zit... al is het maar strooigoed

Focussed
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 21:11

Hoe oud is de pony?

Zijn de plekken echt kaal tot op de huid of zit er korte vacht over? Mijn Cushing-pony verhaart ook zo namelijk. Ziet er vreemd uit maar komt uiteindelijk dan een normale zomervacht onderuit. Ook dat huidvet (grijze stof) herken ik erg.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 21:14

Mijn paard heeft een soort gelijk iets tweemaal gehad vorig jaar zomer. Kon van de ene op de andere dag de plukken er zo uit trekken. In een week tijd z'n hele rug kaalheid. Zo snel als het kwam was het ook weer weg. Ze hebben nooit kunnen vinden wat het was.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 21:17

Ik zou nu niet wassen. Als het schimmel of schurft is kan je haar beter droog houden en pas wassen als je een middel van de dierenarts hebt gekregen.

Het kan ook gewoon moeilijk verharen zijn, maar door de gele korsten ertussen denk ik toch eerder schimmel of schurf ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 21:29

Hmm, het is inderdaad een cushing pony. Ze is 29. Ik heb haar vanmiddag ook lopen plukken, kon echt hele plukken los halen. Heb de zijkant van m'n hand als soort borstel gebruikt en heb er zo heel veel uit kunnen halen. Kun je op de laatste foto ook wel zien, maar alleen bij de rug is kaal, de rest is nu een mooi zomervachtje.

Er zitten echt heel piepkleine haartjes op de kale plekken.

Yannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 21:31

Wat toevallig, mijn pony heeft dit ook en had geen idee wat het was! Ik kon heel makkelijk plukken vacht lostrekken waarbij de haren aan elkaar waren vast geplakt door een gekke zwarte plakkerige substantie. Heb haar daarna gewassen met betadine shampoo en de dag daarna zag het er al vele malen beter uit. Vandaag heb ik voor de zekerheid ook nog een keer gewassen met imaverol (is tegen schimmel). Moet wel zeggen dat ze zomereczeem en cushing heeft. Hoop dat haar zomer vacht nu wil gaan groeien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 21:37

Ah oké! Ja heel gek! Ik kon echt zien waar ik nog moest plukken en waar ik al geweest was, heel apart! En echt plukken haar wat vettig aanvoelt.

Is imaverol zo te krijgen of alleen via de veearts?

Einder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 21:42

Hier nog eentje.. eerste keer dat het zo erg is dit jaar. Paard is 32. Niet getest op Cushing, maar dat zou natuurlijk wel kunnen op die leeftijd.

Yannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 21:44

Ja precies, vettig.. Ik kon even niet op het woord komen. Ik heb een flesje van 100ml eind 2016 gekocht bij Ooteman zonder recept. Maar begin nu te twijfelen of het wel echt schimmel is aangezien die van jouw ook cushing heeft, misschien zijn dit sympthomen/bijwerkingen?

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 22:02

Wat toevallig dat ik dit topic tegenkom. Herkenbaar. Mijn oudere pony heeft ook zoiets.. Grijs vettige haren en kan hele plukken lostrekken. Geen kale plekken. Hij staat wel altijd onder deken (zomereczeem). Zat te twijfelen of ik moest wassen of dat juist fout zou zijn..

Goed dat de da er even naar kijkt.

When was the last time you did something for the first time?

Focussed
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 22:04

Als het alleen vettig is (vettig stof noem ik het altijd :+ ) en geen droge schilfers (zoals bij schimmel) dan denk ik dat de meest logische oorzaak de Cushing is. Mijn Cushie heeft namelijk ook een dergelijke verharing. De mini haartjes die eronder zitten worden uiteindelijk gewoon een normale zomervacht. Tegen het vettige was ik haar in de zomer wel regelmatig met shampoo. In de winter laat dik de boel maar de boel.

Mijne staat overigens prima ingesteld op medicatie. Alle Cushingklachten zijn verdwenen maar de verharing blijft op de een of andere manier toch altijd wat moeizaam.

Einder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 22:06

Yanni: Eerder deze week las ik dat wel.
Ze gaan dan in de rui met een dikke wintervacht, die komt maar laat los, en 'alles ineens' (dat plukken kan ik ook), en onder de plukken zit raar genoeg de zomervacht nog niet klaar.
Of eerder (hier dan), op de bovenste helft van het paard niet, de onderste helft heeft hier al een héél kort zomervachtje. De buik is dan weer een ander geval, die heeft nog lange haren, muurvast.
Ik merk dat het wel snel bij groeit eens die rare wintervacht er af geplukt is, ik verwacht eigenlijk binnen de week overal een vachtje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 22:15

Het​ zijn geen droge schilfers. Maar echt gewoon kale plekjes. Ze krijgt ook medicatie voor de cushing. Al een paar jaar en gaat prima, klachten zijn weg. Alleen deed ik alle jaren in het voorjaar het scheerapparaat er over, dus nooit echt opgemerkt. Dit jaar niet gedaan en nu dit opeens.

Zal me inderdaad niet verbazen als het dan gewoon cushing gerelateerd is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 20:15

Onverwacht vandaag de veearts er bij gehad. Ze dacht aan een soort schurft en raadde me aan haar met betadine te wassen. Ga dat dus morgen maar even doen, baadt het niet schaadt het niet...

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie