Oudere pony kortademig na inspanning: leeftijd?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WowAmigo

Oudere pony kortademig na inspanning: leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-17 13:39

Wij hebben een schat van een pony waar mijn dochter mee rijdt. Pony is 23 jaar, verder in goede gezondheid. De laatste tijd heeft mijn dochter veel geleerd en is ze toe aan het springen van een B parcours. Dit vraagt natuurlijk wat meer inspanning van de pony.

Afgelopen weekend viel het me ineens op dat hij na haar eerste b-parcoursje op wedstrijd toch wel heel snel aan het ademhalen was. Goed uitgestapt en daarna was het weer normaal. Gisteren heb ik hem even gelongeerd en daarbij een paar keer goed voorwaarts laten galopperen: dit omdat hij eigenlijk tegenwoordig wel iets sloom wil zijn tijdens het springen, waar hij voorheen toch vanuit zichzelf eigenlijk ook wel wat vlotter was.

Toen ik klaar was met longeren weer lang uitgestapt maar toen viel me op dat hij toch echt wel lang heel snel bleef ademhalen. Dat met het feit dat hij toch iets slomer aandoet de laatste tijd deed bij mij een belletje rinkelen.

Hij is verder goed gezond, eet goed, mest goed, hoest niet, snottert niet e.d. maar ik zie ook wel dat hij op de wei bijvoorbeeld liever niet meer meedoet met de "gekke vijf minuten" van de andere twee.

Zou het zo zijn dat de rek er een beetje uit is bij zijn longen bijvoorbeeld? In rust is er niet veel aan te zien. Ik heb geen idee of dit een ouderdomskwaaltje kan zijn. Ik ben even benieuwd naar reacties van andere mede-eigenaren van oudere ponies, als het nodig is bel ik uiteraard de dierenarts.

The_Cat

Re: Oudere pony kortademig na inspanning: leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 13:46

Ik kan niet spreken voor een 'oude' pony, maar bij ons op stal heerst er een klein virusje. Niet alle paarden hebben altijd alle symptonen maar de meeste zijn dit:

-Hoesten,
-snot,
-keelpijn,
-kortademig bij inspanning

Volgens dierenarts moeten ze het zelf overwinnen, want echt antibiotica helpt niet. Misschien eens bloed laten trekken en zien of het er ook uit komt?

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-17 13:58

Dat is het gekke, ik heb namelijk niet het idee dat het een virus is, gezien hij geen andere tekenen van verkoudheid ed heeft. maar als ik het idee krijg dat het wat medisch is dan komt volgende week de dierenarts erbij!

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 14:03

WowAmigo schreef:
Dat is het gekke, ik heb namelijk niet het idee dat het een virus is, gezien hij geen andere tekenen van verkoudheid ed heeft. maar als ik het idee krijg dat het wat medisch is dan komt volgende week de dierenarts erbij!

Ja ik dacht ik geef het maar mee, mijn paard heeft geen andere symptonen dan kortademig bij inspanning en lichtelijk gezette klieren. Bloedonderzoek wees uit dat hij echter het ook vast heeft

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 14:14

Ik zou een check laten doen door de veearts. Het kan zoveel zijn van conditie tot hartproblemen
. Even een klinische check kan misschien wat meer duidelijkheid geven.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 06:30

Het is warmer buiten, ponys kunnen hun warmte bij inspanning minder goed kwijt. Ze zweten minder dan paarden en kunnen daardoor minder warmte kwijt. Pony nog niet helemaal verhaard? . Het kan dus heel goed ook komen door de warmte buiten.

Maar als het je ongerust maakt, is het altijd beter om de veearts te laten langskomen en controleren of hart en longen gezond zijn. En laten luisteren na inspanning.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-17 11:14

Nee hij is al goed verhaard, was geschoren. Maar ik denk idd dat ik m maar ff laat checken!

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 11:28

Ik zou zeker de dierenarts even bellen. Hier staat ondertussen een dampige pony, omdat we dus nooit bedacht hadden dat zoiets kleins, zoals jij opnoemt, zoveel schade kon gaan betekenen. Brave kleine pony's zijn goud waard.

Longen kun je niet trainen en kunnen daardoor dus ook niet meer verbeteren als het eenmaal slecht is.

Hopelijk maak je de juiste keuze.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-17 14:45

Ah, helder, ga zeker n afspraak maken dus!