Bult op kaak(bot...?)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kintagi

Bult op kaak(bot...?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-17 08:53

Goedemorgen,

Ik vroeg me af of dit bekend was bij iemand en wat er aan gedaan is?

Het zit zo, mijn 3 jarige heeft een bult aan beide kant van zijn kaak. Het zit ongeveer net onder de plek van de neusriem, aan de ene kant is het groter maar hij heeft het aan beide kanten. Hij heeft er geen last van, eet goed, speelt goed met vriendjes buiten, bult is niet warm. Zijn temp was ook gewoon goed.

Oh de bult is ook nog eens kei hard bij de grotere bult is wel een opening geweest een tijd geleden, er is wat vocht uitgekomen maar meer ook niet. (komt door het andere halster denk ik)

Je mag er gewoon aanzitten, hij lijkt er dus totaal geen last van te hebben.
Het zit er al wel een tijdje. naar mijn mening is het ook minder geweest toen hij geen halster aan had.
Het ergste was toen hij een halster aan had met losse ring.

Hoop dat het werkt maar ik bedoel dit:
Afbeelding
Afbeelding

Iemand een idee ? Het hoort in ieder geval niet.

crazycactus

Re: Bult op kaak(bot...?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 08:55

Jonge paarden hebben dit wel vaker, volgens mij heeft het te maken met het wisselen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 08:57

Laat hier maar eens een paardentandarts naar kijken...het kan zijn dat er een ontsteking/abces aan een tandwortel of kies zit (vooral omdat je schrijft dat het open is geweest). Lijkt mij een soort abces.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 10-05-17 09:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 08:57

Heeft mijn oude haflinger vroeger ook gehad,bleek een ontstoken wortel te zijn. Da geweest en daarna was alles weg. Ik zou er een da naar laten kijken,ook als ze geen pijn lijken te hebben.

Dawson123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 09:15

Grote kans dat je je geen zorgen hoeft te maken als het een 3 jarige is, die gaan rond die leeftijd zoals hierboven is vermeld wisselen waardoor er zulke bulten ontstaan. Kan ook wat gevoelig zijn, maar als je het niet vertrouwd kan je altijd beter even laten checken, een echte prof heeft natuurlijk meer verstand dan dat wij van een foto kunnen zeggen ;)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 09:17

Bij een 3 jarige zou ik niet meteen in paniek raken, kan door het wisselen komen.
Maar controle door de tandarts kan natuurlijk nooit kwaad, zeker niet bij een paard dat aan het wisselen is.

Jazzie03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 09:29

staat je haf op de weide?
Mijne kreeg dat vroeger ook (was toen wel al ouder)... Bleek dat het eiwitbulten waren doordat er te veel eiwit in het gras zat. Kan geen kwaad, maar zijn toen wel met stripbegrazing begonnen.

Kintagi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-17 09:36

bedankt allen!

ik denk eerlijk gezegd ook dat het zoiets is. Hij wordt volgende maand pas 3 en het is ook pas sinds dit jaar dat hij zoiets heeft.

Had voor de zekerheid ook al de DA gemaild met de foto's maar nog geen reactie, bel er nog wel achteraan als ik nog geen antwoord heb

@jazzie
ja hij staat overdag op de weide maar het gras is nog niet goed genoeg gegroeid dat het ook echt eiwitrijk is.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 09:53

Mijn paardje had ook bulten toen ze 3 was maar toch zeker niet zulke grote als deze, ook ik zou er even naar laten kijken.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 09:53

Een paardentandarts laten kijken kan nooit kwaad!

HvE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 15:28

Dit zijn hoogstwaarschijnlijk mandibulaire bulten. Onder de melkkiezen ontwikkelen zich al de definitieve kiezen. Deze drukken tegen de melkkies aan. Als de melkkies nog niet los staat gaat de druk van de nieuwe kies naar beneden en ontstaat er een bult op de kaak.
Na het wisselen verkleint deze bult zich of verdwijnt zelfs. Als je het niet vertrouwd, is het advies er een gebitsverzorger naar te laten kijken.