Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
tamary schreef:Ik zou ernstig overwegen om een flinke kuur omeprazol (via abler.com) te gaan starten, want met preventie kom je er niet als er al zo slecht gegeten wordt, als paard conclusie getrokken heeft dat (hooi) eten pijn doet (en lucerne schijnt te prikken bij maagzweren!), dan gaat enkel preventiemiddelen dat niet oplossen. En als hij de SP wel goed eet, dan is het te overwegen om in eerste instantie op te bouwen tot de 5-6kg die hij nodig heeft om zonder iets anders op gewenst gewicht te blijven en van daar af opnieuw te gaan opbouwen/wennen aan gewoon hooi (wel ondertussen blijven aanbieden, is trouwens ook advies om dat altijd er naast te doen al is het enkel als bezigheidstherapie ipv er voeding uit halen).
Mizora schreef:Ik zou gaan. Voor vitalbix of pavo vitalcomplete. De exacte hoeveelheid moet ik opzoeken, normaal 75g/100kg (vitalbix) of 30g/100kg (pavo). Ik schat nu resp. 50-60g of 20-25g per 100kg.
Mizora schreef:Pavo vitalcomplete bevat 4% suiker en 7% zetmeel, vitalbix DC zit daar met een zetmeel- (2,7%) en suikergehalte (3,0%) iets onder, maar niet extreem. Hooi zit rond de 10% suiker om het in perspectief te zetten. Daarnaast kan een gezond paard prima wat zetmeel en suiker verteren.
Hoeveel weegt je paard ongeveer? 500kg? Dan zou hij van SP als totaalvoer 6kg moeten krijgen om aan de mineralen en vitamines op orde te krijgen. Je voert daar een kwart van. Je kan dan dus ongeveer een kwart tot een derde (i.v.m. het ruwvoer ernaast) minder aan mineralen voeren. Dat komt op 100g pavo vitalcomplete (20g per 100kg paard) of 250g vitalbix daily complete (50g per 100kg paard).
Patt schreef:Hoe vindt je paard het compact gras van Hartog?
Bij mij werd deze minder goed gegeten door mijn oudje, wat wel super goed ging is de grasmix van Hartog. Beetje hetzelfde als de compact gras maar dan smakelijker voor de moeilijke eters.