Shetlander heeft geen zomervacht.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kvulden

Shetlander heeft geen zomervacht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-17 19:27

Herkent iemand dit. Vorig jaar was het ook al zo en nu weer.

Omdat er vorig jaar zo zoed als geen zomervacht onder de wintervacht zat. Had ik dit jaar besloten om niet te scheren. Dat was niet zo'n goed idee. De vacht was zo lang en dicht en begon niet echt te verharen. Tot ik plekjen zag die begonnen te broeien. En ze erg begon te schuren. Ik kon daar de vacht er zo afhalen. Ik had op dat moment geen scheerapparaat en heb besloten haar te knippen. Maar weer onder de vacht geen zomervacht. Dus op de plekken waar haar vacht loslaat is ze kaal. Op sommige plekken begint nu 2 weken later nieuwe vacht te groeien. De wintervacht laat nu goed los met als resultaat dat ze voor 1/3 kaal is. Ik ben benieuwd of er andere paarden zijn die dit ook hebben. Mijn shet is overingens 28 jaar.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 19:32

Heeft de pony geen cushing?

different1

Re: Shetlander heeft geen zomervacht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 19:35

Wij hebben een pony gehad die van zomer naar winter kaal werd.
Na enkele weken had ze een normale wintervacht.
De da wist het niet, en omdat de pony er verder geen last van had hebben we er ook geen onderzoek naar laten doen.
Die pony had zeker geen cushing en was rond de 15jr.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-17 19:45

Ik heb het verder niet laten onderzoeken nog. Ze heeft geen krullende vacht en ook geen gevulde holtes bij de ogen. Ik weet niet wat verder nog zou kunnen, maar heb dus nog niet het idee dat het cushing kan zijn.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 19:47

Even prikken op vitamines, die van mij had precies hetzelfde als jij en bleek een fiks vitamine E tekort te hebben!

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 19:52

kvulden schreef:
Ik heb het verder niet laten onderzoeken nog. Ze heeft geen krullende vacht en ook geen gevulde holtes bij de ogen. Ik weet niet wat verder nog zou kunnen, maar heb dus nog niet het idee dat het cushing kan zijn.

Beide symptomen heeft mijn merrie ook (nog) niet en of dat ze cushing heeft. Niet te zuinig ook niet, dus wellicht kan een keer testen geen kwaad.

Mijn dame was overigens pas 13 toen ze het kreeg.

Prikken op vitamine E is ook een goede tip ja.
Dan heb je 2 vliegen in 1 klap :D

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 20:02

3 van mijn paarden hebben het momenteel ook, waarvan eentje dit altijd heeft in deze periode. Toont hoogstwaarschijnlijk tekorten aan, dus even laten controleren. Ik geef ze tegenwoordig een vitamine spuit en die ene nog algea vitalis erbij ter ondersteuning. Is het eigenlijk zo weer opgelost

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-17 20:16

Ze krijgt om de zoveel tijd een vitamine spuit. Ze kan geen hooi meer eten en dus krijgt ze dagelijks seniores priores maar dat ze alke stoffen niet meer op neemt is wel duidelijk. Ook al krijgt ze dat als supplement bij gevoerd. Ik heb ook grote moeite om haar op gewicht te houden. Lichamelijk is ze na mijn mening gewoon stokoud. Maar vandaag was ze weer zo opgewekt. Ze eet nog wel gras, maar alleen als het mooi kort is. Hoog gras gaat ook niet meer. Ze heeft een slecht gebid. De tandarts kan alleen nog iets doen als ze er ergens echt pijn heeft. De kiezen zijn geheel versleten.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 20:18

Cushing. Ze hoeven niet alle symptomen te hebben, sommige paarden krijgen nooit een krullende vacht. Combinatie van lange wintervacht die niet wil loslaten + de leeftijd zegt eigenlijk al genoeg.

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 20:19

Echt wel testen op cushing en tekorten...
Mijn paardje vertoonde ook niet de standaard kenmerken van Cushing, en hij was pas 11 maar had zo'n agressieve variant dat ik hem in anuari in heb moeten laten slapen.... Hij heeft nooit geen krullende vacht gehad bijvoorbeeld. maar liet wel heel erg moeilijk zijn wintervacht los.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 20:23

Mijn shet heeft het ook. Elk jaar valt al het haar uit, dan is ze kaal en dan groeit de zomervacht weer aan.. Dierenbescherming word compleet gek van alle telefoontjes die ze over haar binnen krijgen :Y) Maargoed pony heeft slechte weestand, dwergje, onderbeet... Niks heeft geholpen tot nu toe.

Heb haar paar jaar geleden laten testen op Cushing, maar dat had ze toen niet. Misschien binnenkort nog eens kijken.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 20:37

Daphne__ schreef:
Mijn shet heeft het ook. Elk jaar valt al het haar uit, dan is ze kaal en dan groeit de zomervacht weer aan.. Dierenbescherming word compleet gek van alle telefoontjes die ze over haar binnen krijgen :Y) Maargoed pony heeft slechte weestand, dwergje, onderbeet... Niks heeft geholpen tot nu toe.

Heb haar paar jaar geleden laten testen op Cushing, maar dat had ze toen niet. Misschien binnenkort nog eens kijken.

ACTH geeft valsnegatieve uitslagen. Bij wél symptomen maar géén positieve ACTH is daarom het beleid altijd TRH-stimulatie test. Helaas weten veel dierenartsen dit niet, en daarnaast is de test niet het gehele jaar rond beschikbaar i.v.m. seizoensgebonden hormoonspiegels. Proefondervindelijk beginnen met medicatie is ook een oplossing (zo hebben we het gedaan bij mijn paard).

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-17 21:31

Ik ben geheel niet bekend met cushing. Is dit iets waar je ze altijd voor moet laten behandelen? Ook op de leeftijd van 27 jaar? Misschien een domme vraag. Maar toch.

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 21:34

Het paardje is wel al 27, vaak als ze ouder zijn laat de vacht toch wel vaker slecht los??

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 21:37

Laatst bijgewerkt door Saul op 06-05-17 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 21:37

kvulden schreef:
Ik ben geheel niet bekend met cushing. Is dit iets waar je ze altijd voor moet laten behandelen? Ook op de leeftijd van 27 jaar? Misschien een domme vraag. Maar toch.

Als ze cushing hebben is het wel verstandig te behandelen. Er is medicatie voor (prascend, pilletjes die je langzaam in dosis kunt verhogen tot de juiste dosis voor het betreffende paard is gevonden). Met herhaalde bloedtesten kan gekeken worden of de medicatie aanslaat en de bloedwaarde ACTH daalt tot een normaalwaarde.
Leeftijd zegt bij Cushing helemaal niks, meestal komt het voor bij senioren, maar de mijne was dus pas 11....

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 09:52

lovelucydan schreef:
Het paardje is wel al 27, vaak als ze ouder zijn laat de vacht toch wel vaker slecht los??

Nee, dat is absoluut niet normaal. Het is jammer dat dit soort dingen nog altijd gedacht worden. Hierdoor wordt Cushing vaak niet herkend omdat de symptomen gezien worden als "een dagje ouder worden".

En het is een hele schadelijke ziekte. Persoonlijk vind ik dat niet behandelen geen optie is. De cortisol is zeer schadelijk voor het lichaam. Het vreet alle weefsels en organen aan, zorgt ervoor dat de complete stofwisseling veranderd. Als je ziet hoe paarden opknappen op de medicatie dan zie je wat het waard is.

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 10:41

cushing is verschrikkelijk...van dichtbij gezien hoe mijn pony iedere dag slechter werd. Helaas was het bij hem zo agressief dat hij ondanks onze zorgen en de juiste medicatie er niet bovenop is gekomen.
"gelukkig" is hij wel een uitzondering, ze hadden in de praktijk nog nooit een paardje gehad dat zo a-typisch reageerde op de medicatie en was dus een raadsel. De meeste paardjes met cushing knappen van de prascend goed op mits er met beleid om wordt gegaan met de dosering.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 08:38

Ik denk ook gelijk aan cushing.

Mijn 5 jarige ondergaat morgen een TRH stimulatietest, omdat de basale ACHT testen geen eenduidige uitslag geeft. Die kunnen vals positief en vals negatief zijn.

Maar de vacht en de leeftijd van jouw paard denk ik er ook direct aan.