Gat in de slokdarm

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pasha_2011

Gat in de slokdarm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-17 13:52

Hallo allen,

Zojuist hoorde ik dat een voor mij bekend paard ontstekingen en een gat in de slokdarm had. (ik ga geen namen noemen).
Kuil kwam door dat gat in de borst tussen de huid, de slokdarm etc.
Daar werd 't allemaal niet beter van natuurlijk. Helaas is dit paard inmiddels ook ingeslapen.

Ik ben heel erg benieuwd naar hoe zoiets nou kan ontstaan.
Heeft iemand daar enig idee over?

Met vriendelijke groet,

tengeltje11

Re: Gat in de slokdarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 13:54

waarom heb je zoiets niet gewoon een je DA gevraagd?
als mijn paard zoiets zou hebben/krijgen,zouden dat de eerste vragen zijn die hij krijgt?(de DA bedoel ik)

Pasha_2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-17 13:59

tengeltje11 schreef:
waarom heb je zoiets niet gewoon een je DA gevraagd?
als mijn paard zoiets zou hebben/krijgen,zouden dat de eerste vragen zijn die hij krijgt?(de DA bedoel ik)

Het gaat niet om een paard bij mij zoals ik schrijf. Ook niet bij mij op stal, ook niet waar mijn DA bij was.
Die kan ik best eens vragen hoor, maar die ga ik daar nu echt niet om bellen.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 14:28

gewoon even de eigenaar ernaar vragen?
die zal het wel weten en die info zal dan ook correct zijn.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 14:52

De eigenaar zal op dit moment niet op zulke vragen zitten wachten.

Ts: iets sherp iets kan een gat veroorzaken en een blokkade die een ontsteking veroorzaakt kan ik mij ook voorstellen. Ik heb er geen ervaring mee dus echt een antwoord heb ik niet.

Pasha_2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-17 14:59

__Elizabeth schreef:
De eigenaar zal op dit moment niet op zulke vragen zitten wachten.

Ts: iets sherp iets kan een gat veroorzaken en een blokkade die een ontsteking veroorzaakt kan ik mij ook voorstellen. Ik heb er geen ervaring mee dus echt een antwoord heb ik niet.

Dat weet ik wel zeker van niet inderdaad. Dat komt later wel. Je paard verliezen brengt altijd genoeg emoties met zich mee.

Ja inderdaad, dat zou goed kunnen. Je leest het soms op verhalen op FB ook wel eens van boeren.
Dat de blikjes gegooid worden in het land, dat het gras gemaaid en gehakseld wordt en dat die snippers blikje dan in het voer terecht komen.
Ik vraag me dan af of er naast deze abiotische factoren ook biotische factoren zijn voor dit gevolg.

NNNN

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 15:11

Jaren geleden ben ik ook een paard verloren aan een gat in de slokdarm. Dit paard had waarschijnlijk een schop van een ander paard gehad. Eerst was er een zwelling aan de buitenkant en paard wilde niet meer eten. Infuus gekregen van de dierenarts en de volgende dag met een camera in de slokdarm gekeken. Deze was dusdanig beschadigd dat we het paard hebben laten inslapen. Met de dierenarts nog wel gesproken over een operatie maar dan moest het paard daarna lange tijd vloeibare voeding hebben en moesten We ook nog hopen dat er geen littekenweefsel in de slokdarm zou komen want dan zou er geen voedsel meer door kunnen. In overleg met de dierenarts toen besloten dat inslapen beter was.

Pasha_2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-17 15:18

Cilka schreef:
Jaren geleden ben ik ook een paard verloren aan een gat in de slokdarm. Dit paard had waarschijnlijk een schop van een ander paard gehad. Eerst was er een zwelling aan de buitenkant en paard wilde niet meer eten. Infuus gekregen van de dierenarts en de volgende dag met een camera in de slokdarm gekeken. Deze was dusdanig beschadigd dat we het paard hebben laten inslapen. Met de dierenarts nog wel gesproken over een operatie maar dan moest het paard daarna lange tijd vloeibare voeding hebben en moesten We ook nog hopen dat er geen littekenweefsel in de slokdarm zou komen want dan zou er geen voedsel meer door kunnen. In overleg met de dierenarts toen besloten dat inslapen beter was.

Dat kan inderdaad ook nog ja!

Wat naar om te lezen dat je hierdoor ook een paard verloren hebt! :(:)
Bij dit paard was het inderdaad ook "begonnen" met een zwelling aan de buitenkant.