Groene leem hoe lang gebruiken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gerritt

Groene leem hoe lang gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-17 10:31

Hoi Bokkers,

Afgelopen maandag heb ik mijn paard gereden, niks aan het handje. Niet meer belast als anders, een doorsnee training voor ons. Nu haal ik dinsdag mijn paard uit het land, en toen liep ze van voren onregelmatig. Het leek uit het voorbeen te komen maar ik kon er zo niks aan zien, been niet warm en ook de voeten niet. Goed gekoeld voor de zekerheid en het paard weggezet op stal. Toevallig kwam er donderdag een dierenfysio op stal, ik heb ernaar laten kijken. Toen ik de deken af trok (ik kwam net uit m'n werk) zagen we een bult ten grootte van een halve voetbal op haar bovenbeen links voor. Duidelijk dat ze een flinke trap had gekregen of flink verstapt en de zwelling nu pas zichtbaar was.

Ik vroeg aan haar of ik de dierenarts moest laten komen. Ze gaf me de tip het been vanaf de schouder tot de pees in te smeren met groene leem ook 2x per dag Arnica d6 15 druppeltjes per keer te geven. Als het morgen niet opknapte , dan de DA. Vanmorgen trok ik de deken eraf en de zwelling flink verminderd en het paard vrolijker en liep een stuk vlotter en beter de stal uit.

Ik ben erg enthousiast over de werking van de groene leem en de Arnica! Ik vraag me alleen wel af hoe lang je de groene leem mag gebruiken? Ik had een tube van vertragil erop gedaan, maargoed een heel been insmeren en de tube was leeg. Ik lees op internet verschillende dingen, de 1 zegt max. 3 dagen anderen gebruiken het voor hele lange tijd. Kan dat kwaad?

Anoniem

Re: Groene leem hoe lang gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 10:38

Ik gebruik het gewoon zo lang als nodig is. Geloof niet dat het kwaad kan om het een week te smeren. Ik neem wel altijd de poeder variant die ik zelf nat maak. Dat is een heel stuk prijs gunstiger!

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 10:53

Groene leem kan idd lang gebruikt worden zonder problemen, heb eigenlijk nog nooit van een maximum termijn gehoord. En idd de droge leem kopen en zelf een pasta/ zalf maken is veel goedkoper ;-).

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-17 16:31

Oke! bedankt voor de reacties. Ik had de tube met teatree en lavendel erin.... maar dan smeer ik er nog mee door. Ik sta echt te kijken.... de fysio zei, staat ze rustig in de wei doe haar maar gewoon naar buiten, beweging is goed in dit geval. Kom net op stal en de bult is al voor de helft verminderd. Kan zien dat de pijn echt flink is gezakt. Ze draafde ook naar me toe in de wei, gister slenterde ze nog doelloos rond.
Ik bestel een zak poeder, ga hier zeker mee door. Is die verhouding 1 op 1 ? Dus 100 gram poeder 100 water ?

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 18:02

Dat hoeft niet zo precies te zijn ;-). Ik giet de zak in een emmer, water bij tot een halfvolle emmer, eens omroeren en even laten staan. Na een paar uur heb je een mooie pasta, er kan wat overtollig water op staan maar dat geeft niet. En als er wat extra water op staat blijft het goed, mijn huidige voorraad staat al een jaar ;-).

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 18:22

Er staat geen enkele dagen voor, je kan het zolang blijven gebruiken zolang het nodig is zonder problemen. Maar het ligt er natuurlijk wel aan van wat jouw paard hebt en de reden van waarom je er groene leem opdoet.

Het is een goed spul en ik gebruikte het ook graag bij mijn paard.

smurvaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 16:17

Hallo, vraagje, welke groene leem gebruiken jullie? Heb nu die tubes maar die zijn best prijzig aangezien ik het nog wel een tijdje wil gebruiken.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 17:43

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-17 09:33

Ragdollcat schreef:
Er staat geen enkele dagen voor, je kan het zolang blijven gebruiken zolang het nodig is zonder problemen. Maar het ligt er natuurlijk wel aan van wat jouw paard hebt en de reden van waarom je er groene leem opdoet.

Het is een goed spul en ik gebruikte het ook graag bij mijn paard.

Het is geen open wond maar een fikse zwelling wat afgelopen woensdag is begonnen. Gisteren: zwelling helemaal weg en ze loopt weer bijna helemaal rad. Of het ook te maken heeft met de Arnica d6 weet ik niet maar wel heel mooi om te zien dat ze zo mooi opknapt.

Gebruik de groene leem nog steeds maar idd erg duur spul uit een tube. Maximuss dankjewel voor je link! 1kilo vertargil kost bij de EJ 23.95 dus dit scheelt nogal!! :)

smurvaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 11:22