Hernia tgv operatie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Melinde

Hernia tgv operatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-17 18:47

Hallo bokkers,

Hopelijk kan ik via deze weg meer paardeneigenaar vinden die het zelfde probleem hebben bij hun paard.

Mijn paard is eind oktober geopereerd aan een verkleving in z'n dikke darm. Tijdens z'n herstel heeft hij een infectie aan de buikwond gehad.

Begin maart zijn we er achtergekomen dat hij een hernia heeft ter gevolge van de operatie. Dit was een 'gat' van 1 bij 4 cm. Toen nog geen drama, maar nu is het een
'Gat' van 4 bij 4 cm.

Vandaag contact gehad met de kliniek, zij adviseren een echo zoals ik al had verwacht.

Zijn er meer mensen die hier ervaring mee hebben?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 19:08

Een hernia van wat precies?

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 19:08

Ik denk een hernia door buikwand op de plek van het litteken, waarbij er eventueel darm mee door de buikwand kan komen. Ik kan je helaas niet helpen (ik weet alleen dingen van mensen).. Succes!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 20:51

Mijn vorige paard heeft dit gehad na een koliekoperatie waarbij de buikwand doorgesneden en daarna gehecht was. Zij had er een MRSA-bacterie bij opgelopen, waardoor de peesplaat niet mooi geheeld was. Ze was in juni aan de (zand)koliek geopereerd en is begin december van dat jaar opnieuw geopereerd, waarbij ze alles opnieuw hebben gehecht. Dat zorgde voor opnieuw zoveel weken boxrust. Uiteindelijk is ze nog een derde keer op tafel geweest om de boel te hechten en daarna heeft ze in elk geval geen hernia meer gehad. Wel zag je het litteken over de hele lengte zitten, het bleef een hele lange bult zeg maar. Het was toen wel dicht ( van binnen dus ook, dus er was geen gevaar meer dat er een stuk darm in zou zakken.

Melinde

Re: Hernia tgv operatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-17 19:54

Bedankt voor de reacties. Maandag komt de dierenarts een echo maken om te kijken hoe "erg" het is. Daarna kijken we wat we gaan doen en wat de gevolgen hier van zijn.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 21:40

Bij mij werd er toen gezegd dat als er drie vingers achter elkaar zeg maar in het gat geduwd konden worden, het geopereerd moest.

Afbeelding

Afbeelding

Melinde

Re: Hernia tgv operatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-17 22:19

Dat zijn wel hele duidelijke foto's zo. Ik denk dat het gat bij mijn paard wel kleiner is.

Hoe gaat het nu met uw paard? En mag ik vragen bij welke kliniek u bent geweest?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 07:21

Ze was geopereerd in Wolvega, In juni 2008 is ze geopereerd aan zandkoliek, daarna heeft ze in december 2008 de eerste na-operatie gehad vanwege deze breuk, ze was toen 14 jaar. In januari 2009 is ze nogmaals hieraan geopereerd en daarna was het goed genoeg geheeld om het te laten. Het is altijd wel een zichtbare verdikking gebleven, maar daarna was het niet meer in te deuken en zat er dus genoeg bindweefsel/littekenweefsel om de buik dicht te laten. In augustus 2008 bleek dat ze een MRSA-bacterie had opgelopen, waardoor de peesplaat niet mooi heelde, dat was niet te bestrijden met AB, maar naar mijn idee heeft dat er wel grotendeels voor gezorgd dat het niet mooi is genezen. Uiteindelijk is ze in 2013 op 19-jarige leeftijd naar de eeuwige groene weides gegaan vanwege een peesblessure die niet meer genas. Achteraf heeft ze na de operatie ( koliek) nooit meer zo goed gelopen als daarvoor, recreatief ging het goed hoor, maar ik vermoed dat ze , doordat ze de buikspieren niet meer goed kon gebruiken, ze toch stiekemweg haar voorhand meer is gaan belasten. Het laatste jaar heeft ze drie peesblessures gehad, waarvan er eentje dus niet op de rust heeft gereageerd.
Ik heb wel het idee dat ze tegenwoordig nog wel weer kundiger zijn dan destijds, het is toch ook al weer 9 jaar geleden en ze hadden in Wolvega nog nooit met MRSA te maken gehad. Nu is daarover natuurlijk veel meer bekend, dus ik denk dat dat nu wel sneller gesignaleerd wordt en sowieso beter onder controle is op klinieken.