Uitslag mestonderzoek

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

funnyhorses

Uitslag mestonderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-17 15:00

Hallo
Ik zit te twijfelen over het volgende....

Ik heb deze week mestonderzoek laten doen van mijn 3 pony's.
Mijn 2 oudjes zijn nog niet toe aan ontwormen de telling was onder de 50.(hebben ze al jaren!)
Mijn zorgenkindje de 9jarige tinker met wormverleden heeft een telling van 100 voor bloedworm.
Volgens het wormonderzoek is dit verwaarloosbaar!? En hoef ik niet te ontwormen. :?

Nu is het wel zo dat ze steeds lichte bloedarmoede heeft terwijl ijzer,koper,vit.b in orde zijn. ik wijd de bloedarmoede dus nu aan die k*t wormen.
Ze heeft een fiks wormverleden toen ze bij mij kwam zat ze vol met spoelworm,aarsmade, grote en kleine strongilyden. Dus die elendige bloedworm zit er dus nog steeds grrrrr.... -:(-

Ze is in januari ontwormd met Equimax 700kg, is het nu toch slim om alsnog met de pramox te ontwormen of in juli nog eens een mestonderzoek af te wachten?

Wat is wijsheid in dit geval? %)

LauraO

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 15:13

Ik zou wel ontwormen met de pramox equest. Wij hebben een paard gehad dat ook met een fikse besmetting kwam en we hebben gemerkt ook mede dankzij mestonderzoek dat de bloedworm er een is die zeer volhardend is. Het scheelt wel dat je paard al 9 is, niet meer de meest cruciale leeftijd.

Is je paard al op de weide geweest? En zijn er in die weide ook andere paarden geweest?
Dat is nl. ook voor andere paarden heel besmettelijk. Ik geloof dat een bloedwormlarve behoorlijk lang overleefd in de weides.
Laatst bijgewerkt door LauraO op 04-05-17 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 15:14

Wormonderzoeken zijn niet 100% betrouwbaar, het is ook een beetje een momentopname, als je nog een mestmonster op zou sturen zou het zo kunnen dan er over een week opeens 500+ eitjes te tellen zijn.

Heb je het onderzoek laten doen bij je eigen dierenarts of bij een losstaand bedrijf?
Je geeft aan dat je paard bloedarmoede heeft, als ik jou was zou ik eventjes met je dierenarts om tafel gaan en hem/haar evt nog een mestmonster laten onderzoeken en/of wat bloed af te laten nemen voor eventuele tekorten.

Staar je in elk geval niet blind op de uitslag van het mestonderzoek, het is slechts een indicatie, geen uitsluitsel.

geerke

Re: Uitslag mestonderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 15:17

ik zou gewoon met moxidectine ontwormen...de praziquantel is tegen lintworm dat hoeft maar 1x per jaar.
Bloedwormen krijg je erg moeilijk weg.

Els1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 15:25

funnyhorses schreef:
of in juli nog eens een mestonderzoek af te wachten?

Wat is wijsheid in dit geval? %)

Als je ervoor kiest om nu niet te ontwormen, dan niet wachten tot juli met een nieuw mestonderzoek. Maar in elk geval elke 4 weken mestonderzoek laten doen (of zelf doen). Mestonderzoek is een fantastisch hulpmiddel, maar mensen doen het heel vaak maar 1 of 2 keer per jaar. Dat is veel te weinig. Je moet blijven monitoren. Wanneer een ouder paard stabiel is, kun je minder vaak mestonderzoek gaan doen. En sowieso 1 keer per jaar in het najaar met de Pramox.

Edit: spelfout.
Laatst bijgewerkt door Els1984 op 04-05-17 15:25, in het totaal 1 keer bewerkt

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-17 15:25

Dank voor de snelle antwoorden.
De test is gedaan bij VPL Het Woud.

Omdat mn paardje al enorm veel problemen heeft maak ik mij wel druk om deze uitslag vandaar dit topic.
Ze heeft tekorten zoals constant manesiumtekort en vit.e tekort.
Paardje was flink verwaarloosd en we dokteren nu al dik 3jaar met het beestje.

Ze kampt ook met blaasgruis waardoor ze vaak bloed in de urine heeft.
Tig onderzoeken gehad maar geen arts geeft DE diagnose het is allemaal zo vaag nml.

**edit ze staan met zn 3tjes op een zandpaddock en in de zomer op een klein stukje gras een paar uurtjes per dag. (heb pony's die maar weinig gras mogen/verdragen)

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 15:58

even overleggen met je dierenarts, denk dat je wel een spuit met ontworming kan krijgen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 16:10

Herkenbaar, die uitslag heb ik bij mijn ruin ook gehad. Ik heb toen wel ontwormd, ook omdat hij al eerder besmetting had gehad. Na die ontworming is hij schoon gebleven.
Een stalgenoot besloot om bij 100 niet te ontwormen; haar paard had bij de volgende test een hogere eitelling (aantal weet ik niet meer).

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-17 16:27

Ik heb besloten om toch te ontwormen en niet eerst nog eens een mestonderzoek af te wachten.
Ik heb nog Equimax liggen dat zou ook goed zijn toch?

evita13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 16:29

ik zou ook ontwormen maar dan hogere dosering . mijn paard had vorig jaar ook bloedworm maar die was er echt ziek van zij heeft toen equest ofzo gekregen.

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 17:01

Ik zou overleggen met Da, hele geschiedenis voorleggen. Bloedworm kan bestreden worden met Ivermectine, de larven met Moxidectine. Ik zou een goed plan samen met da opstellen: Bijv vaker wormcheck, na wormkuur ook weer check na aamtal weken.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 17:30

funnyhorses schreef:
Ik heb besloten om toch te ontwormen en niet eerst nog eens een mestonderzoek af te wachten.
Ik heb nog Equimax liggen dat zou ook goed zijn toch?

Wat Geerke ook al aan gaf: In Equimax zit Ivermectine en Praziquantel en de laatste is tegen lintworm en dat hoef je maar 1 keer per jaar te geven, dus ik zou dan toch even overleggen met de de dierenarts.

Els1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 18:48

RuthenRoos schreef:
Ik zou overleggen met Da, hele geschiedenis voorleggen. Bloedworm kan bestreden worden met Ivermectine, de larven met Moxidectine. Ik zou een goed plan samen met da opstellen: Bijv vaker wormcheck, na wormkuur ook weer check na aamtal weken.

Dit inderdaad. Overleggen met de dienrearts! Wellicht is het wijzer om deze keer de Equest (moxidectine) te pakken en als je wel ivermectine gebruikt, dan ook na het ontwormen mestonderzoek. Dat zou ik trouwens in beide gevallen doen, in verband met resistentie.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 12:15

Het is behoorlijk koud geweest net en dan blijft er van alles even stil binnen. Mestonderzoek nu zegt dus niet zo veel, insecten zijn ook nog amper actief en dat gaat aardig samen op qua gewenst weer. Kijk naast wormen tandjes en zand ook naar een oorzaak als maagzweer als je al zo lang aan het dokteren bent (problemen daar geven nl bv ook problemen met de opname van voedingsstoffen verder op in het lichaam).

Mestonderzoek kan je beter zelf leren doen, dan is het betrouwbaar (al is 100% niet mogelijk) uit te voeren door 5 dagen achterelkaar elke 4-6 weken te controleren. 1x/4-6 weken is teveel een momentopname die niet altijd een correcte negatieve uitslag geeft. Ondanks dat is dan nog een regime van 1-2x/jaar ontwormen, zoals einde weideseizoen tegen horzellarven en voor/najaar tegen lintworm. Wel uitgaande van regelmatig (meerdere keren week/elke dag) uitmesten van wei/paddock ivm doorbreken besmettingscyclus en een stabiele groep dieren die minimaal 3 jaar oud zijn (anders opletten op spoelworm/veulenworm) en oudere dieren kunnen door lagere weerstand ook juist gevoeliger worden voor besmetting. Bij veel veranderingen of enkel weide slepen, is het al snel verstandig om minimaal 2x, maar liever 3-4x/jaar te ontwormen ivm infectiedruk. Of nieuwe dieren moeten eerst in quarantaine (ontwormen + 3 dagen apart & 2x daags uitmesten, want mestonderzoek pakt ook met 5 dagen achter elkaar niet alles) voordat ze in de groep mogen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 21:56

De testen die je op moet sturen zijn nu niet echt betrouwbaar te noemen. Om te testen het liefst verse mest en gelijk testen. Of verse mest en dan in de koelkast bewaren en binnen 24 uur testen.

Mest onderzoek cursus is echt aan te raden, dan kan je goed zelf alles is de gaten houden.
De telling van 100 is echt niet schokkend, dat houd in dat er 4 eitjes in zijn gevonden.
De regel is zo'n beetje bij 500 of meer ontwormen.
Maar houd er wel altijd rekening mee dat het een moment opname is, daarom is zelf kunnen testen echt ideaal.