paard met fractuur niet altijd in gips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Adhira

paard met fractuur niet altijd in gips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-17 22:01

Bij mijn merrie is vandaag helaas een fractuur van de kootbeen leuning geconstateerd. Nu moet ze op rust en verder niks.
Maar ik lees hier in diverse topics dat een paard bij een fractuur in gips moet.
Kan heb het hier verder niet met de dierenarts over gehad.
Misschien heeft gips niet op alle plaatsen nut ?
Iemand daar ervaring mee ?
groeten Debby

Adhira

Re: paard met fractuur niet altijd in gips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-17 06:11

Niemand?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 06:36

Adhira schreef:
Niemand?

Geef mensen de tijd om te reageren. De meeste bokkers hebben tussen jouw twee posts vooral geslapen.

Verder heb je zelf je antwoord eigenlijk zelf al gegeven. Als een breuk niet met gips van buitenaf is te fixeren, dan heeft gips bij die breuk geen nut.
Kan gips de breuk wel enigszins fixeren maar wegen de voordelen daarvan voor het herstel niet op tegen de nadelen, dan zal er ook niet voor gips gekozen worden.
Voor de afweging in dit specifieke geval kun je het beste zijn bij degene die de afweging heeft gemaakt.
Laatst bijgewerkt door oomens op 06-05-17 06:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 06:38

Ik zou contact opnemen met de dierenarts en het daar mee bespreken. Die heeft er verstand van. Als je het niet vertrouwd kan je altijd nog een second opinion aanvragen bij een kliniek oid.

Oomens. Ze had dit dinsdag al geplaatst. Het is nu zaterdag. Genoeg tijd, niet?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 06:41

Peelie schreef:
Oomens. Ze had dit dinsdag al geplaatst. Het is nu zaterdag. Genoeg tijd, niet?

Je hebt helemaal gelijk. Ik had alleen het tijdstip gezien en niet naar de datum gekeken. Mijn excuses, TS.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 07:07

Ik heb geen ervaring met een fractuur in het kootbeen, maar van oudsher werd er altijd gezegd dat gips bij een paard geen nut heeft omdat de krachten die het paard op het gips uitoefent zo sterk zijn dat het gips het niet houdt. Nu weet ik dat tegenwoordig paarden wel in het gips gezet worden, dus er zal wel het een en ander in het beleid veranderd zijn.

Ik heb geen idee welke dierenarts bij jou de fractuur heeft geconstateerd en in hoe verre die op de hoogte is van alle ontwikkelingen op het gebied van beenfracturen bij paarden, maar je kan altijd contact opnemen met bijvoorbeeld Utrecht ( Nederland) of Equitom ( België) en bij hun navragen wat hun beleid momenteel is.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 07:10

Ik denk dat het net zoals bij mensen afhangt waar en wat er gebroken is. Bijvoorbeeld een elleboog wordt vaak ook niet gegipst omdat het een gewricht betreft.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 07:48

Wellicht moet je even verduidelijken wat de "kootbeen leuning" is. Ik zit aardig in de anatomie, maar hier heb ik nog nooit van gehoord.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 07:57

Mijn paard had een breuk op het spronggewricht maar daar is toen ook geen gips rond gegaan. Minstens 6 maanden rust waarvan 3 maanden (bijna)boxrust en het was goed aan het genezen.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 08:07

Ik heb wel eens een elleboog en 2 x een teen gebroken, ging ook niet in het gips. Zoals hierboven gezegd zal het bij paarden wel gelijk zijn....

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 08:13

ClauH schreef:
Ik heb wel eens een elleboog en 2 x een teen gebroken, ging ook niet in het gips. Zoals hierboven gezegd zal het bij paarden wel gelijk zijn....

Mijn elleboog dan weer wel haha. Zal echt afhangen van breuk tot breuk denk ik...

Hopelijk knapt je paard snel op TS!

mutsiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 08:16

toevallig gister ook een griffelbeen breuk bij mijn paard geconstateerd, dit ook niet in gips of operatie. De DA legde mij uit dat het veel uitmaakt waar en hoe het gebroken is.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 08:16

Ik heb ook mijn elleboog in ht gips gehad, maar wel heel kort twee weken ofzo geloof ik ivm dat het een gewricht is.

Ik denk altijd maar dat de dierenarts heus wel weet wat ie doet, en je kan altijd even bellen om te vragen hoe en wat toch?

Adhira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-17 12:30

Afbeelding

Adhira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-17 12:32

het zal niet meer aan elkaar groeien dus gips heeft geen zin nee. ik vroeg het me vorige week ineens af omdat ik andere verhalen had gelezen maar het is natuurlijk per geval bekijken.Kunnen jullie de foto zien?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 12:40

Foto is zichtbaar. Maar als het niet aan elkaar zal groeien, waarom zit het er dan nog? Waarom is er niet bv een schroef in gezet of het losse stuk verwijderd? Er van uitgaande dat pijnvrij er mee leven mogelijk is.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 12:53

Mijn paard heeft een breuk in het pijpbeen op de foto was te zien dat het bot alweer aan het vastgroeien is en werd ook niet in het gips gezet. Paard mocht wel in mijn minibakje overdag staan was goed voor de doorbloeding ipv van op stal staan. Na 1 maand werden er weer fotos gemaakt, en zag er al een stuk beter uit. Nu sinds 1 weekje heb ik ze 2 uurtjes op het land lopen kan ie lekker verder genezen. De da vertelde mij wel als het stukje bot niet zou aangroeien er vanzelf door het huis er zelf uit zou gaan, gaat dus zweven door het lichaam waar het dan een uitweg zal vinden. Hoe het precies bij jou zit met het losse stuk bot? Lijkt me toch dat het vast moet gaan groeien. Of vastgezet moet gaan worde. Wens je heel veel sterkte met het herstel. Weet hoe het voelt om machteloos het allemaal toe te zien en te ervaren.

Adhira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-17 22:21

de dierenarts zei dat het te groot was om te verwijderen en dat ze bij jonge paarden er wel een schroef in draaien. Mijn merrie is 26, ik weet niet of ze nog een narcose zou overleven.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 03:37

Ik kan me inderdaad voorstellen dat je op die leeftijd niet meer gaat opereren. Het kan best zijn dat haar botten broos zijn geworden, net als bij oudere mensen en dan is het opstaan na de narcose ( net als de narcose zelf) best een risico. Was je paard nog in het werk toen dit gebeurde of was ze al met pensioen?

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 10:30

dynamiek schreef:
Mijn paard heeft een breuk in het pijpbeen op de foto was te zien dat het bot alweer aan het vastgroeien is en werd ook niet in het gips gezet. Paard mocht wel in mijn minibakje overdag staan was goed voor de doorbloeding ipv van op stal staan. Na 1 maand werden er weer fotos gemaakt, en zag er al een stuk beter uit. Nu sinds 1 weekje heb ik ze 2 uurtjes op het land lopen kan ie lekker verder genezen. De da vertelde mij wel als het stukje bot niet zou aangroeien er vanzelf door het huis er zelf uit zou gaan, gaat dus zweven door het lichaam waar het dan een uitweg zal vinden. Hoe het precies bij jou zit met het losse stuk bot? Lijkt me toch dat het vast moet gaan groeien. Of vastgezet moet gaan worde. Wens je heel veel sterkte met het herstel. Weet hoe het voelt om machteloos het allemaal toe te zien en te ervaren.

Mijn paard heeft gelijkaardig gehad. Ongeveer dezelfde breuk maar bij haar was het er niet helemaal vanaf, gewoon een scheur in het bot. Precies dezelfde behandeling, klein stukje en na 3 maanden terug fotos genomen en toen mocht ze langzaam aan stukje groter en groter.

Wij hadden toen ook de optie om een schroef te steken(operatie) maar uiteindelijk waren er even veel nadelen aan dus hebben we gekozen om het zo te laten genezen.

Adhira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-17 21:12

Ja ze is al lang met pensioen. Was bij jullie paarden het been ook erg lang dik? Het is nu al een maand geleden gebeurd en het blijft dik.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 16:09

Adhira schreef:
Ja ze is al lang met pensioen. Was bij jullie paarden het been ook erg lang dik? Het is nu al een maand geleden gebeurd en het blijft dik.

Een maand niet, maar ik heb er op een bepaald moment klei opgedaan en toen is het weg getrokken :j