Verdikking: rust, osteopaat, iets anders?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fortitude

Verdikking: rust, osteopaat, iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-17 19:07

Normaal open ik nooit topics voor zoiets... Maar ik weet echt even niet wat ik nu moet doen.

Vorige week dinsdag wilde ik mijn paard longeren, maar ik merkte al snel dat ze haar hele rug vastzette en stijf was. Ben toen voorzichtig wat gaan recht richten aan de hand. Dat ging best ok dus zocht er niet teveel achter. Bijrijder gevraagd de volgende dag even lekker op te rekken en rustig aan te doen.

Woensdag reed mijn bijrijdster. Al snel is zij afgestapt omdat paard enorm stijf was en ze er niet goed 'doorheen' kwam, om het zo te noemen. Overigens verder niks te zien, ik was zelf ook op stal. Paard loopt zuiver maar wil gewoon niet buigen.

Donderdag had ze plots een verdikking op haar rug. Ik heb die dag wat geprobeerd recht te richten maar dat was echt kansloos. Heb haar gemasseerd en rust gegeven.

Vrijdag en zaterdag rustig aan de longe beweging geven, nog steeds niet kreupel. Buigen ging extreem moeizaam, maar ging wel al weer iets beter. Ook weer gemasseerd.

Vandaag een heel eind gewandeld en weer gemasseerd. De zwelling lijkt ietsjes minder, maar ik weet eigenlijk gewoon niet goed wat ik moet doen.

Drie veeartsen hebben vrijdag foto's gezien en gaven als advies een weekje rustig aan doen, lichte beweging aan de longe als ze niet kreupelt en masseren. Kortom: dat wat ik nu al doe. Ze denken dat ze een klap heeft gehad of een hele gekke beweging heeft gemaakt. En toch maak ik me echt enorm veel zorgen, moet ik niet toch iemand fysiek langs laten komen? Of stel ik me gewoon aan en moet ik het nog even geven?

Even op een rijtje:
- paard is niet kreupel, ook niet geweest
- verdikking is absoluut niet gevoelig
- 1e dag dat de bult er zat was paard wat gedwee, maar dag erna was ze alweer helemaal zichzelf. Ze heeft net zelfs op mijn voet staan dansen omdat ze graag op een mooi lang pad wilde galoperen. Maar Ja zo hard loop ik niet :') kortom; ze wordt een beetje druk van weinig doen.

Er is wel een nieuwe merrie in de wei gekomen precies ongeveer toen dit ging spelen, een klap lijkt dus op zich best reëel aangezien mijn ezel altijd op de verkeerde tijd op de verkeerde plek staat.

Wat zouden jullie in mijn plaats doen? Alvast ontzettend bedankt voor jullie input!

Fotos van vandaag:

Afbeelding
^Links zit haar hoofd recht haar kont, even ter voorkoming van verwarring :')

Afbeelding

Afbeelding

Dat nattige is de half opgedroogde massagegel.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 19:09

Ik zou hier een foto van laten maken. Eerst kijken wat het is en daarna eventueel behandelen.

Ragdollcat

Re: Verdikking: rust, osteopaat, iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 19:26

Eerlijk gezegd is dit echt niet wat je zelf moet gaan proberen op te gaan lossen door te gaan masseren.

Maar gewoon hup serieus naar laten kijken wat het is, is niet iets waar wat te licht over gedaan moet worden als ik het zo zie aan die fotos, zeker als het al meer dan een week zo is.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-17 19:32

Dank voor jullie reacties.

Het is zo maf, iedereen zegt telkens wat anders. De veeartsen zeggen geef het een week, stalgenoten vinden überhaupt dat ik me aanstel (quote; ze is toch niet kreupel en ik zie niks?) en ikzelf weet het even niet meer, zeker omdat het nu verminderd. Dat er wat aan de hand is, dat is voor mij wel duidelijk, maar hoe nu verder?

In welke hoek denken jullie? Jullie zeggen zo rigoreus dat er foto's gemaakt moeten worden, daar ben ik dus wel erg nieuwsgierig naar :)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 19:36

Ik ben niet zo rigoreus hoor...
Als het niet erger wordt zou ik rustig een weekje wacht en de adviezen (rustig aan enz) opvolgen.
Niet dat je je geen zorgen moet maken, maar als het wel een klap is geweest (en de bult een soort blauwe plek)en het gaat wel vanzelf beter, heb je je een hoop kosten bespaard...
Als het erger wordt of na een week nog niet is veranderd zou ik ook naar de kliniek gaan. Of er foto's moeten worden gemaakt lijkt me een beslissing van de dierenarts.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 19:37

Hoezo het is zo maf, iedereen zegt telkens wat anders?

Jij weet het zelf ook niet en de 3 dierenartsen tot nu toe ook niet, want ze zien het ook slechts een foto.

Dat is de ellende van dat het ook gewoon van alles kan zijn en wij zijn geen dierenarts en zien het dier niet en kennen het dier niet.

Het is al meer dan een week dit aan de hand en dan op zo'n plek en er is geen verbetering.......dan zou ik er wel serieus naar laten kijken (dierenarts even laten komen en ernaar kijken en dan eentje dat niet gewoon een koeienveearts is maar ook verstand heeft van paarden).
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 30-04-17 19:41, in het totaal 2 keer bewerkt

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 19:40

Je kan het gerust even aankijken maar word het niet minder wil je toch weten wat het is. Door masseren kan je het ook veregern. Ik ben persoonlijk voor foto's omdat je dan gelijk weet wat het is ( Nadat ik het even aangekeken heb). Maar gewoon op advies van je da afgaan.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 19:41

Ik sluit me aan bij Kendra, ik zou het ook even aankijken.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-17 19:42

Kendra schreef:
Ik ben niet zo rigoreus hoor...
Als het niet erger wordt zou ik rustig een weekje wacht en de adviezen (rustig aan enz) opvolgen.
Niet dat je je geen zorgen moet maken, maar als het wel een klap is geweest (en de bult een soort blauwe plek)en het gaat wel vanzelf beter, heb je je een hoop kosten bespaard...
Als het erger wordt of na een week nog niet is veranderd zou ik ook naar de kliniek gaan. Of er foto's moeten worden gemaakt lijkt me een beslissing van de dierenarts.

Dank voor je reactie.

Dit is waar ik zelf ook naar neig. Veeartsen gaven inderdaad alle 3 aan een hematoom te vermoeden naar aanleiding van de foto's en mijn verhaal. Zij hebben de dit alles op vrijdag gezegd, dus daar vanuit gaande zou ze tot a.s. vrijdag hebben (= dus een week).

Toch vind ik het erg fijn om de verschillende meningen te horen omdat ik zelf dus erg twijfel.

@ Ragdoll: er is wel degelijk verbetering. Buigen gaat beter en de zwelling was vandaag wat minder. Het gaat alleen traag, maar ik denk ook niet dat ik mag verwachten dat zoiets met 2 dagen over is.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 19:46

Als het mijn paard was gaf ik een week metacam, al is het maar voor de helft van het gewicht en dan rustig aan de hand loswerken.
Mijn pony had recent na een rare move een warm voetje, 1,5 week hierna liep hij ineens slechter terwijl het voetje ok leek en had een fikse knoop bij zijn schouder.
Dit heb ik met masseren, stretchen en 2 dagen daarna rustig longeren binnen 3 dagen goed gekregen.
Na het longeren gaf ik voor de spierpijn voor de helft van zijn gewicht metacam, om te zorgen dat hij niks zou ontzien.
Met longeren bedoel ik hier aan de dubbele longe lang en laag voor zover hij dat kon, en op zoveel mogelijk de hele bak.
Niet teveel eraan gezeten, gewoon zijn eigen lijn laten hobbelen in zijn tempo.
De tweede dag liep hij al veel beter en veel meer doorlopen, en het oogde gemakkelijker zijn bewegen.
Inmiddels is hij weer geheel los, hier was 'gewoon' weer in beweging komen dus de oplossing en hij loopt als een speer.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 19:56

Ik herken deze foto's wel. Mijn paard had een tijd geleden ook zo een verdikking. Ook stijf, niet willen nageven etc. Toen hij een nieuw zadel kreeg probleem opgelost. Plek zat wel iets minder ver op de rug.

Ik wil niet zeggen dat dat bij jou ook zo is, maar slecht passend zadel kan wel veel doen. Zou verder niet te lang wachten met nakijken en niet zelf maar wat gaan doen met masseren etc. Het kan heel veel oorzaken hebben die ook verschillende behandelmethoden nodig hebben.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-17 19:58

Oh jullie moeten niet denken dat ik probleemoplossend masseer hoor! Het is meer die gel rustig inmasseren, dat is van die gel met arnica erin. Uiteraard ga ik niet zomaar lopen duwen of wat dan ook :)

Had ik misschien wat duidelijker moeten zeggen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 20:01

Ik had begrepen dat het meer dan een week was i.p.v. slechts 2 dagen dat dit er aan de hand is.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-17 20:07

Ragdollcat schreef:
Ik had begrepen dat het meer dan een week was i.p.v. slechts 2 dagen dat dit er aan de hand is.

Dinsdag en woensdag was ze ineens heel stijf, donderdag verdikking. Vrijdag advies gekregen om dus een weekje dit aan te kijken. Zaterdag was ze makkelijker te buigen, vandaag was de zwelling wat minder.

Sorry als ik onduidelijk ben, ik ben altijd echt helemaal van slag als mijn paard wat heeft. Overbezorgde moeder zullen we maar zeggen?

Kortom ze is sinds dinsdag niet goed, maar we hebben allemaal wel eens een offday. Vanaf donderdag maak ik me dus zeg maar zorgen en is er echt iets niet goed.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 20:21

Ik zou in jouw geval de osteopaat laten komen. Ook al is er verbetering te zien, er is duidelijk wat aan de hand geweest (zoals een tik van het andere paard of een verkeerde beweging gemaakt) en de osteo kan in elk geval uitsluiten of er daardoor ergens een blokkade zit. Op de foto zou ik niet direct doen, alleen als ze er last van blijft houden of de bult te zien blijft.

RobinSputnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 20:35

Mijn paard had ook een bolling in de rug ong. op dezelde plek. Maar dat was echt een bolling en geen zwelling. Is opgelost met osteopaat (animal in motion), 2 consulten. Ik denk dat je even kunt afwachten wat de zwelling doet mocht het een hematoom zijn, anders een goede osteopaat en dan kunnen foto's ook nog.

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 20:36

Ik zou ook de osteopaat laten komen. Die van mij had de rug ook heel stijf, maar liep achter in draf niet helemaal lekker en galop was zeer stijf. Osteopaat is geweest die leek daar op die plek ook een verdikking te zien ( niet zo duidelijk als hier op de foto) , gaf aan dat dit door een lage weerstand/trauma van de dunne darm/nieren kon komen . Hij heeft 1 behandeling gehad en loopt weer goed. Mij werd toen aangeraden curcuma bij te geven.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-17 12:24

Ik weet niet of iemand dit leest maar misschien is het interessant om een update te plaatsen, dus bij deze :)

De osteopaat is vandaag geweest, ik was er toch echt niet gerust op. Probleem zat inderdaad in haar rug, kan door een verdraaiing o.i.d. zijn gebeurd (sowieso een acute blessure), en daardoor is ze in haar lichaam gaan compenseren. Ze was rechts behoorlijk strak en had een dikke buik ter hoogte van de blinde darm. Kortom: als ik niks had gedaan was ze waarschijnlijk koliekerig geworden van het gas.

Nu een weekje stappen en rustig aan doen, maar met een dag of 3 zou haar rug weer normaal moeten zijn.

Verder was ze perfect in orde en vond ze dat mijn paard er goed uitzag :)

Lunatic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 10:56

Wat goed dat je dat hebt gedaan, ik had ook een osteopaat laten komen in dit geval. Wat zul je opgelucht zijn, naar hoe je je zorgen kunt maken hè.

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 11:12

Ik wilde net zeggen: je gevoel volgen, jij kent je paard het beste. Zo veel mensen, zo veel meningen.
Zie dat je nu een update geplaatst hebt en dat idd gedaan hebt.
Sterkte, hoop dat het snel beter gaat met je paardje.