Vorige week dinsdag wilde ik mijn paard longeren, maar ik merkte al snel dat ze haar hele rug vastzette en stijf was. Ben toen voorzichtig wat gaan recht richten aan de hand. Dat ging best ok dus zocht er niet teveel achter. Bijrijder gevraagd de volgende dag even lekker op te rekken en rustig aan te doen.
Woensdag reed mijn bijrijdster. Al snel is zij afgestapt omdat paard enorm stijf was en ze er niet goed 'doorheen' kwam, om het zo te noemen. Overigens verder niks te zien, ik was zelf ook op stal. Paard loopt zuiver maar wil gewoon niet buigen.
Donderdag had ze plots een verdikking op haar rug. Ik heb die dag wat geprobeerd recht te richten maar dat was echt kansloos. Heb haar gemasseerd en rust gegeven.
Vrijdag en zaterdag rustig aan de longe beweging geven, nog steeds niet kreupel. Buigen ging extreem moeizaam, maar ging wel al weer iets beter. Ook weer gemasseerd.
Vandaag een heel eind gewandeld en weer gemasseerd. De zwelling lijkt ietsjes minder, maar ik weet eigenlijk gewoon niet goed wat ik moet doen.
Drie veeartsen hebben vrijdag foto's gezien en gaven als advies een weekje rustig aan doen, lichte beweging aan de longe als ze niet kreupelt en masseren. Kortom: dat wat ik nu al doe. Ze denken dat ze een klap heeft gehad of een hele gekke beweging heeft gemaakt. En toch maak ik me echt enorm veel zorgen, moet ik niet toch iemand fysiek langs laten komen? Of stel ik me gewoon aan en moet ik het nog even geven?
Even op een rijtje:
- paard is niet kreupel, ook niet geweest
- verdikking is absoluut niet gevoelig
- 1e dag dat de bult er zat was paard wat gedwee, maar dag erna was ze alweer helemaal zichzelf. Ze heeft net zelfs op mijn voet staan dansen omdat ze graag op een mooi lang pad wilde galoperen. Maar Ja zo hard loop ik niet
kortom; ze wordt een beetje druk van weinig doen.Er is wel een nieuwe merrie in de wei gekomen precies ongeveer toen dit ging spelen, een klap lijkt dus op zich best reëel aangezien mijn ezel altijd op de verkeerde tijd op de verkeerde plek staat.
Wat zouden jullie in mijn plaats doen? Alvast ontzettend bedankt voor jullie input!
Fotos van vandaag:

^Links zit haar hoofd recht haar kont, even ter voorkoming van verwarring

Dat nattige is de half opgedroogde massagegel.