rustgevend middel wat net het scherpe er af haalt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daphnee2091

rustgevend middel wat net het scherpe er af haalt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-17 18:33

goedeavond medebokkers,
ik heb een dringende vraag. ik heb een erg sensibel paard die ik tot vorige week super fijn kon rijden. totdat vorige week de nieuwe stapmolen op het erf werd geplaatst sindsdien is ze erg schrikkerig. de stapmolen staat naast de buitenbam maar zelfs in de binnenbak schrikt ze nu van van alles. nu heb ik volgende week wedstrijd en omdat het het buitenseizoen is moeten we dus in de buitenbak naast de stapmolem starten. ik wil haar deze week graag goed doortrainen en ook in de buitenbak rijden maar als ze continu schrikt is dit niet mogelijk. vandaag heb ik relaquine geprobeerd 1 streepje maar hiermee was ze dus niet meer te rijden werd er suf van en niet voorwaarts (kon niet eens galoperen) ze ging wel langs de stapmolen maar na de stapmolen vond ze dan opeens iets eng.

hebben jullie tips wat ik kan doen/geven wat de scherpe rand van de spanning er af haalt dus dat ze niet meer schikkerig is maar niet zo suf wordt en gewoon door kan blijven lopen zoals ik haar voorheen trainde.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 18:42

Magnesium bijvoeren misschien?

MonDos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 18:46

Misschien confidence.

Mutskke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 18:47

Conference eq pheromone gel. Hele goede ervaringen mee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 18:49

Waarom niet gewoon je paard de tijd geven om te laten wennen?
Ik zou daar gewoon langs op gaan wandelen, laten grazen en longeren. Beter dan al die troep te geven.
Je paard moet vertrouwen krijgen en geen medicatie.

paardje1983

Re: rustgevend middel wat net het scherpe er af haalt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 18:54

Calm down van horse victory voeren

Calente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 18:56

Ik geef Wendals Calmer aan mijn paard. We zijn aan het revalideren en het haalt de scherpe kantjes er iets vanaf. Er wel Valeriaan in, dat mag niet in combinatie met wedstrijden. Eventueel zou je Paardendrogist InFocus kunnen gebruiken, dat ondersteunt de concentratie.

Sjofel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 18:59

Hier fijne ervaringen met magnesium. Het is goed betaalbaar en hier haalt het net het scherpe randje er van af :)

anss89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 19:01

Naf Magic!

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 19:01

Confidence of wat ook kan is passiebloem thee geven.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 19:09

_Rataplan schreef:
Ik zou daar gewoon langs op gaan wandelen, laten grazen en longeren.

Allerbelangrijkste: zelf rustig blijven. Als jij nerveus wordt omdat je denkt dat paard kan gaan spoken gaat ie dat ook doen. Niet vanwege de stapmolen maar vanwege jou!!

Eventueel magnesium of naf magic ter ondersteuning (helpt het niet bij het paard dan helpt het wel bij de uitstraling van de ruiter ;) )

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 19:15

_Rataplan schreef:
Ik zou daar gewoon langs op gaan wandelen, laten grazen en longeren. Beter dan al die troep te geven.
Je paard moet vertrouwen krijgen en geen medicatie.

Inderdaad. Kalmeringsmiddelen zijn symptoombestrijding. Kunnen helpen op de korte duur, maar je paard leren er gewoon langs te gaan werkt imo beter op de lange duur. Met mijn sensibele pony: telkens als ze wegspringt ergens voor terug naar de plek. Zolang ze gewoon loopt rustig blijven zitten, maar als ze raar deed pakte ik haar kort of gaf ik een andere onprettige hulp. Zo leerde ze in 5 minuten om eerst na te denken voordat ze weg sprong, en nu kan ik superfijn overal langsrijden met haar.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 19:47

Met een ervaren paard er zo vaak langs lopen dat ze niet meer schrikt? Gewoon maar blijven herhalen tot er niets meer is om van te schrikken.

Daphnee2091

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-17 19:47

dit probeer ik ook zeker maar soms wordt de situatie erg gevaarlijk en van kwaad tot erger. ik zoek gewoon iets wat net ff het scherpe er af haalt waardoor mijn paard ook fijner in haar vel zit. ik ga de magnesium proberen omdat dit ook goed is voor de botten.
er mag een slotje op dit topic.

Daphnee2091

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-17 19:48

het is ook niet dat ik het continu ga gebruiken maar voor mijn wedstrijd is het toch wel fijn mijn paard minder gestrest rondloopt.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 19:59

Of je start gewoon nog even niet. Je paard zit duidelijk niet goed in haar vel (en dat gaat ook niet gebeuren met verdovingsmiddeltjes), heeft tijd nodig. Het is geen robot, het is een dier. Geef het gewoon de tijd dat ze nodig heeft, die verantwoording heb je tegenover je dier.

Daphnee2091

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-17 20:04

GamblersCup schreef:
Of je start gewoon nog even niet. Je paard zit duidelijk niet goed in haar vel (en dat gaat ook niet gebeuren met verdovingsmiddeltjes), heeft tijd nodig. Het is geen robot, het is een dier. Geef het gewoon de tijd dat ze nodig heeft, die verantwoording heb je tegenover je dier.

als je mijn paard niet kent moet je ook niet gaan oordelen of ik wel of niet moet gaan starten. ook al zou ik niet gaan starten is er nogsteeds dezelfde situatie omdat ze toch in de buitenbak moet omdat ik niet altijd in de binnebak kan.
ik zoek ook geen verdovingsmiddel maar iets wat de scherpe kanten er af haalt zodat mijn paard ook fijner in haar vel zit en niet continu stress ervaart. magnesium is een supplement en geen verdovingsmiddel en ga kijken hoe ze het daar op gaat doen.

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 20:12

rescue druppels van bach. kwartiertje voor je wat gaat doen .
Ik heb hetzelf ook eens gebruikt in een nieuwe niet prettige situatie.
Ik was zo relaxt dat ik vergat wat ik moest doen .

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 20:13

Hier ook goede ervaringen met magnesium (wel goed kijken welke neemt, niet alle soorten worden evengoed opgenomen door het lichaam. Met citraat zit je sowieso goed), en met Bach Rescue. Icm wel met de andere tips zoals het paard de tijd geven om te wennen en letten op je eigen (spier)spanning. Alleen een middeltje lost je probleem niet op, maar wat je zelf ook zegt, het kan wel net de scherpe randjes schelen.

Daphnee2091

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-17 20:16

ik geef ook zeker het paard de tijd om te wennen maar als het echt gevaarlijk word vind ik het toch wel fijn om iets te hebben waardoor de spanning wat minder wordt. ik heb er nu 1 besteld bij paardendrogist.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 20:35

Heb eigenlijk Alles geprobeerd..Niets wat wonderen verricht..sensibel blijft sensibel! Mijn ervaring weggegooid geld!

laziezo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 11:53

Wellicht komt hij in het rantsoen inderdaad wat magnesium tekort. Hierdoor gaan de prikkels snel naar het hoofd waardoor er sneller een schrik reactie ontstaat. Heeft hij ook snel last van harde spieren?

Extra magnesium geven kan helpen, maar wanneer er genoeg magnesium in het voer zit zal dit geen verschil meer maken omdat wat er te veel is aan magnesium weer wordt uitgescheiden via de urine. Hoe weet je of er genoeg magnesium in je rantsoen zit? Dit kun je makkelijk maten checken via paardenvoerwijzer :)

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 13:07

GamblersCup schreef:

Wat een onzin zeg :o Oefening baart kunst, dat spreekwoord is er niet voor niets.
Je kunt ook niet alle paarden met elkaar vergelijken, de een loopt zo overal langs en maalt nergens om, de volgende is bij de minste verandering weken van slag of is van zichzelf al erg nerveus zonder dat er iets anders als anders is.

Naf Magic 5 star kan ik aanraden, wel echt 2 schepjes per dag geven, bij minder merk ik er niet veel van bij mijn paard.
Mocht je met rijden nog iets extra's willen geven dan is Confidence een aanrader, natuurlijke stof die je in de neus smeert. Ze raken daar niet sloom van en dus nog gewoon te rijden. Het geeft ze alleen een beetje meer rust in het hoofd. Niks mis mee om ze af en toe een beetje te helpen als dat nodig blijkt, een paard in de stress vind ik vele malen erger.
Laatst bijgewerkt door Marietje35 op 03-05-17 13:12, in het totaal 3 keer bewerkt

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 13:09

Ik zweer echt bij de spuiten Naf Magic. Mijn paard is daardoor duidelijk beter geconcentreerd, maar niet minder fris.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 13:20